کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن

کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن

کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن

کتک زدن همسر در قانون چیست؟ کتک زدن همسر در قانون به چه معنی است؟ مهم ترین نکات مربوط به کتک زدن همسر در قانون چیست؟ چگونه می توان مانع از کتک زدن همسر در قانون شد؟ آثار کتک زدن همسر در قانون چیست؟ کتک زدن همسر در قانون چه تبعاتی دارد؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کتک زدن همسر در قانون چیست؟ تاثیر کتک زدن همسر در قانون چیست؟ تاثیر کتک زدن همسر در قانون در مسیر طلاق چیست؟ آیا کتک زدن همسر در قانون جرم است؟ مجازات کتک زدن همسر در قانون چیست؟ مدارک لازم برای اثبات کتک زدن همسر در قانون چیست؟

کتک زدن همسر اگر به صورت عمدی باشد می تواند دلیل کافی و قانع کننده برای طلاق محسوب شود و هم به عنوان یک جرم کیفری مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که این عمل به عنوان جرم شناخته شود در قانون برای آن حکم دیه، پرداخت خسارت، زندان و حتی شلاق در نظر گرفته شده است. آن چیزی که باید بدانید این است که کتک زدن همسر به صورت عمدی به عنوان عمل غیر قانونی شناخته شده است. بنابراین زوج یا زوجه نمی تواند بنا بر هر دلیلی دست به این کار بزنند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که کتک زدن همسر چه عواقبی دارد؟ همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم زوجه چگونه می تواند این مسئله را در دادگاه اثبات کند؟ مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کتک زدن همسر یا به صورت کلی کتک زدن تحت عنوان قانون ضرب و جرح تعریف شده است. بر این اساس امکان شکایت و پیگیری کیفری نیز در این خصوص وجود دارد. اما این که چگونه می توان این مسئله را اثبات و از آن در دادگاه حقوقی و خانواده استفاده کرد، کاری است که از یک وکیل کیفری یا حقوقی انتظار می رود انجام دهد. در ادامه این مسائل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کتک زدن همسر بر اساس مفاهیم

کتک زدن همسر و شرایط مربوط به آن را زمانی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا به طور کامل و دقیق مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. بر اساس قانون نکاح یک نوع قرارداد لازم میان زوجین است. بر اساس این قرارداد طرفین متعهد می شوند که نسبت به یکدیگر وظایفی را انجام دهند. زوج و زوجه این وظایف را بر عهده دارند و در صورت انجام ندادن و یا ناقص انجام دادن آن فرد مقابل می تواند نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند. در برخی از موارد عدم رعایت این حقوق می تواند موجبات طلاق را ایجاد کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس همین قرارداد و بر اساس قوانین کشور و شرع اسلام زوج یا زوجه در هیچ شرایطی حق کتک زدن همسر را ندارد. در کلام ساده تر می توان اینگونه بیان کرد که بر خلاف آن چیزی که در فرهنگ سنت ایران وجود داشته، کتک زدن همسر از نظر شرعی و قانونی پایه ای ندارد.

مفهوم دیگری که باید بدانید این است که بر اساس همین قرارداد، زوج حق فسخ نکاح را در هر صورت دارد. یعنی حق طلاق بر عهده مرد قرار گرفته است. اما زوجه برای گرفتن طلاق نیاز است که دلایل و مدارک لازم را داشته باشد. به صورت مثال باید نشان دهد که در سختی زندگی می کند و یا نفقه ای برای او پرداخت نمی شود. این ها دلایلی است که باعث می شود زوجه بتواند درخواست طلاق دهد و دادگاه این درخواست را مورد بررسی قرار دهد. یکی از مواردی که می تواند نشان دهنده عسر و حرج برای زوجه باشد، همین کتک زدن همسر است.

بنابراین می توان گفت که کتک زدن همسر توسط زوج از جمله مواردی است که در صورت اثبات می تواند دلیل کافی برای ارائه دادخواست طلاق از سوی زوجه و گرفتن حکم طلاق باشد. اما برای این کار چه مدارکی لازم است؟ این سوالی است که یک وکیل حقوقی به خوبی می تواند به آن پاسخ دهد.

کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن (2)
کتک زدن همسر در قانون و تبعات آن (2)

اثبات کتک زدن همسر

به طور کلی کتک زدن همسر می تواند به زوجه این قدرت را بدهد که دادخواست طلاق خود را ارائه کند. اما سوال اصلی این است که چگونه می توان مدارک لازم برای اثبات کتک زدن همسر توسط زوج را جمع آوری و ارائه کرد؟

دو حالت در این خصوص وجود دارد. اول این که این کتک زدن دارای آثار قابل مشاهده و اثبات باشد. در این صورت پزشکی قانونی با بررسی آثار به جا مانده می تواند شرایط را مورد بررسی قرار دهد و با اعلام رای خود عملا مسئله کتک زدن همسر را رد یا اثبات کند.

به طور مثال اگر در بدن همسر کبودی، شکستگی و … وجود داشته باشد، پزشکی قانونی می تواند علت آن را مورد بررسی قرار دهد و با درصد قابل قبولی مشخص کند که آیا این آثار بر اثر کتک زدن زوج ایجاد شده است یا خیر. اما در صورتی که آثاری وجود نداشته باشد آیا زوجه می تواند نسبت به کتک زدن همسر اقدام کند؟

در صورت نبود آثار اثبات این مسئله کمی سخت است. در واقع در این حالت ضرب و جرحی رخ نداده است. به طور مثال زوج سیلی به صورت زوجه زده باشد. اما در صورتی که زوجه بتواند از ادله اثبات مانند شهادت شهود در دادگاه استفاده کند این امکان را خواهد داشت که حق طلاق را به دست بیاورد.

اما ساده ترین مسیر برای گرفتن طلاق از سمت زوجه این است که وی دعوی کتک زدن همسر را از مسیر کیفری پیگیری کند. با اثبات جرم کتک زدن همسر توسط زوج در دادگاه کیفری، دادگاه حقوقی ساده تر و بسیار سریع تر و بدون نیاز به ارائه مدارک خاصی می تواند نسبت به صدور حکم طلاق اقدام کند. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این جرم قابل گذشت است و زوجه می تواند بعد از گرفتن حکم طلاق مانع از اجرایی شدن احکامی مانند حبس و … شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×