راه ندادن زن به خانه و تبعات آن

راه ندادن زن به خانه و تبعات آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

راه ندادن زن به خانه و تبعات آن

راه ندادن زن به خانه و تبعات آن

راه ندادن زن به خانه چیست؟ راه ندادن زن به خانه چگونه اثبات می شود؟ راه ندادن زن به خانه چه آثاری دارد؟ راه ندادن زن به خانه چگونه می تواند باعث طلاق شود؟ ضمانت اجرایی در خصوص راه ندادن زن به خانه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص راه ندادن زن به خانه چیست؟ نحوه اثبات راه ندادن زن به خانه چگونه است؟ آیا راه ندادن زن به خانه جرم است؟ مجازات راه ندادن زن به خانه چیست؟ آیا راه ندادن زن به خانه باعث طلاق می شود؟ آیا زوجه می تواند با اثبات راه ندادن زن به خانه اقدام به طلاق کند؟ کدام دادگاه در خصوص راه ندادن زن به خانه تصمیم گیری می کند؟ مهم ترین نکات و شرایط مربوط به راه ندادن زن به خانه چیست؟ قانون ناظر بر راه ندادن زن به خانه کدام است؟

راه ندادن زن به خانه یکی از اتفاقاتی است که ممکن است در میان دعوای زناشویی رخ دهد. این در حالی است که بر اساس شرع، اخلاق و قانون زوج حق چنین کاری را ندارد. در واقع زوج به هر دلیلی نمی تواند مانع از حضور همسر خود در خانه شده و یا او را از خانه اخراج کند. جالب است بدانید که این مسئله در قانون ایران نه تنها دارای ضانت حقوقی، بلکه مسئولیت کیفری نیز دارد. در واقع یک وکیل کیفری می تواند با اثبات این مسئله به عنوان جرم ترک انفاق مجازات حبس و جزای نقدی برای زوج درخواست کند. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم راه ندادن زن به خانه چه شرایطی می تواند داشته باشد و یک وکیل حقوقی چگونه می تواند از این اتفاق به نفق موکل خود استفاده کند؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم آیا زوجه می تواند بنا بر اثبات این مسئله نسبت به طلاق و جدایی اقدام کند؟ همچنین می خواهیم بدانیم که اگر بخواهیم وارد مسیر کیفری شویم، چه مواردی را باید رعایت کنیم و چگونه می توان نسبت به اثبات جرم در این خصوص اقدام کرد؟ این ها مهم ترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راه ندادن زن به خانه بر اساس مفاهیم

راه ندادن زن به خانه و شرایط مربوط به آن را زمانی می توانیم از منظر حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم مفاهیم مربوط به آن را درک کنیم و بدانیم که این مسئله در چه قالب و چارچوبی قرار می گیرد. به طور کلی می توانیم این گونه بیان کنیم که نکاح به جز این که یک نوع پیمان قلبی میان زوجین محسوب می شود از دید قانون به عنوان یک قرارداد مطرح شده است.

در کلام ساده تر قانونگذار نکاح را درست مانند یک قرارداد می داند. بر این اساس طرفین تعهداتی را نسبت به یک دیگر قبول کرده اند. به طور مثال زوجه متعهد می شود که نسبت به زوج تمکین داشته باشد و زوج نیز متعهد است که حقوق مالی زوجه از جمله نفقه و مهریه را پرداخت کند.

نفقه یکی از مهمترین مفاهیمی است که در قرارداد نکاح وجود دارد. بر اساس این مفهوم زوج مکلف است تمامی شرایط لازم برای زندگی مشترک و رفاه زوجه را فراهم بیاورد. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که تهیه منزل و شرایط مناسب برای سکونت زوجه از جمله موارد مربوط به نفقه محسوب می شود.

این که میزان نفقه و نوع رفاه تامین شده چگونه باید باشد، به تمکن مالی زوج و همچنین شرایط اجتماعی و زندگی پیش از ازدواج زوجه بستگی دارد. آن چیزی که در این مقاله اهمیت دارد بدانیم و در خاطر داشته باشیم این است که زوج مکلف به تهیه مسکن و مکانی مناسب برای زندگی زوجه است. بنابراین راه ندادن زن به خانه به معنی گرفتن این حق از زوجه و عدم پرداخت نفقه است.

از این رو می توان به این نتیجه رسید که راه ندادن زن به خانه به معنی ترک نفقه محسوب می شود. عدم پرداخت نفقه بدون دلیل توسط زوج (در صورت اثبات تمکین زوجه) می تواند حق طلاق را برای زوجه بر اساس مسئله عسر و حرج فراهم بیاورد. در واقع نپرداختن نفقه می تواند نشانه ای از سختی کشیدن زوجه (عسر و حرج) در زندگی مشترک باشد. همین مسئله دلیل کافی برای گرفتن حکم طلاق از دادگاه توسط زوجه است.

راه ندادن زن به خانه و تبعات آن (1)
راه ندادن زن به خانه و تبعات آن (1)

آثار کیفری راه ندادن زن به خانه

اما به جز مسئله حقوقی، راه ندادن زن به خانه می تواند تبعات کیفری نیز داشته باشد. بر این اساس اگر زوجه از طریق دادگاه کیفری اقدام کند، با اثبات شرایط از جمله استفاده از شهادت شهود، عوض شدن قفل خانه و … می تواند زوج را متهم به جرم ترک انفاق کند. چرا که یکی از مهم ترین مصادیق این جرم، عدم پرداخت نفقه به زوجه است. مجازات این جرم در قانون حبس و جزای نقدی خواهد بود.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید بدانید این است که استفاده از این مسیر و اثبات مجرمانه بودن رفتار زوج می تواند در مسیر حقوقی نیز به کمک زوجه بیاید. در واقع زمانی که در دادگاه کیفری حکم بر ترک انفاق زوج صادر شده باشد، دادگاه حقوقی نیز با استناد به این حکم می تواند نسبت به عسر و حرج زوجه کم صادر کرده و امکان طلاق وی را فراهم آورد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که برای گرفتن حکم طلاق، ابتدا زوجه باید درخواست تهیه منزل و پرداخت نفقه را بعد از اخراج از خانه به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که زوج بنا بر دستور دادگاه همچنان مانع از ورود زوجه به خانه شود، زوجه می تواند با استناد به این اتفاق نسبت به گرفتن حکم طلاق اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که می تواند مسیر گرفتن حکم طلاق توسط زوجه را مشخص کند.  با این حال پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. به هر حال مسیرهای قضایی حقوقی یا کیفری پیچیدگی های خاص خودش را دارد و استفاده از یک وکیل با تجربه می تواند این مسیر را ساده تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×