جعل مدارک پزشکی

جعل مدارک پزشکی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جعل مدارک پزشکی

جعل مدارک پزشکی در قانون

جعل مدارک پزشکی چیست؟ جعل مدارک پزشکی چه کارکردی دارد؟ آیا جعل مدارک پزشکی جرم است؟ جرم جعل مدارک پزشکی چیست؟ مجازات جعل مدارک پزشکی چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص جعل مدارک پزشکی چیست؟ کدام ماده قانونی در خصوص جعل مدارک پزشکی تصمیم گیری می کند؟ مهم ترین عناصر جعل مدارک پزشکی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جعل مدارک پزشکی چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص جعل مدارک پزشکی کدام است؟ جعل مدارک پزشکی در چه صورتی جرم است؟ نوع جرم جعل مدارک پزشکی چیست؟ نحوه اثبات جعل مدارک پزشکی چیست؟ آیا جعل مدارک پزشکی قابل گذشت است؟ آیا جرم جعل مدارک پزشکی غیر قابل گذشت است؟

جعل مدارک پزشکی از جمله اتفاقاتی است که در خصوص ارائه گواهی پزشک برای فرار از خدمت سربازی یا گرفتن مرخصی رخ می دهد. در صورتی که جعل مدارک پزشکی با هدف فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه صورت گرفته باشد ماده 538 قانون مجازات اسلامی به عنوان مجرم شناخته می شود. اما اگر جعل صورت گرفته با اهداف دیگری انجام شده باشد ماده 536 همان قانون به این جرم رسیدگی می کند. نکته ای که وجود دارد این است که جعل با هر هدف و در هر صورت جرم محسوب می شود. اما بسته به نوع جرم و ماهیتی که دارد می تواند به عنوان جرم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت در نظر گرفت.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم جعل مدارک پزشکی دقیقا چیست و چرا به عنوان جرم شناسایی شده است؟ دوم این که می خواهیم انواع جعل مدارک پزشکی و مجازات های تعیین شده را بشناسیم. همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم آیا قوانین مربوط به ادارات دولتی یا نظام وظیفه در این خصوص قوانین خاصی تدوین کرده اند یا خیر؟ این ها از جمله مهمترین شرایطی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

جعل مدارک پزشکی و مفاهیم آن

جعل مدارک پزشکی را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را به درستی بشناسیم. همانطور که گفتیم هر وکیل کیفری به خوبی می داند که بنابر مواد قانون مجازات اسلامی جعل با هر عنوان و با هر هدفی به عنوان یک عمل مجرمانه شناخته شده است. بر اساس تعریف قانون گذار هر نوع تزویر در اسناد رسمی یا غیر رسمی با هر هدف و به هر شکلی می تواند به عنوان جعل مطرح شود. مواد مختلف قانون مجازات اسلامی به این مسئله پرداخته است.

یکی دیگر از مفاهیم مهمی که در خصوص مسئله جعل وجود دارد این است که اگر این جرم جنبه عمومی داشته باشد به عنوان جرم غیر قابل گذشت محسوب می شود و در صورتی که تنها جنبه فردی پیدا کند می تواند به عنوان یک جرم قابل گذشت مطرح شود. جرایم غیر قابل گذشت بدون حضور شاکی و یا با گذشت شاکی نیز همچنان قابل پیگرد خواهد بود. این در حالی است که جرایم قابل گذشت بر اساس دادخواست شاکی شروع می شود و در صورت رضایت وی دعوی به پایان می رسد.

در صورتی که جعل در خصوص اسناد غیر رسمی یا ساده صورت بگیرد، به عنوان یک جرم قابل گذشت مطرح می شود. اما اگر جعل در خصوص اسناد رسمی اتفاق بیفتد جنبه عمومی پیدا کرده و بدون نیاز به شکایت شاکی خصوصی قابل پیگرد است. حال بر این اساس سوال این است که آیا مدارک پزشکی به عنوان سند رسمی شناخته می شود و یا غیر؟ به طور کلی در صورتی که پزشک دارای مهم رسمی از ارگان دولتی یا نظامی باشد (به عنوان پزشک معتمد معرفی شده باشد) اسناد و گواهی های صادر شده از سمت وی نیز به عنوان مدرک و سند رسمی شناخته می شود. اما در صورتی که پزشک فردی عادی و تنها دارای مهم نظام پزشکی باشد گواهی صادر شده یک سند عادی محسوب می شود.

جعل مدارک پزشکی (2)
جعل مدارک پزشکی (2)

مجازات جعل مدارک پزشکی

نکته دیگری که در خصوص جعل مدارک پزشکی وجود دارد این است که قانون چه مجازاتی برای این جرم در نظر گرفته است؟ بر اساس این که جعل توسط چه کسی انجام شده و هدف آن چه بوده مجازات متفاوتی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس ماده 538 قانون مجازات اسلامی در صورتی که جعل توسط فرد با هدف فرار از خدمت دولتی یا نظام وظیفه صورت گرفته باشد آن فرد به حبس از شش ماه تا یک سال و جزای نقدی محکوم می شود. اما در صورتی که این جعل در خصوص سایر اسناد پزشکی (اسناد غیر رسمی) اتفاق افتاده باشد بر اساس ماده 536 همان قانون به حبس سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که این مسئله در خصوص جعل مدارک پزشکی برای ارائه مدارس و دانشگاه ها نیز صدق می کند. حال اگر این مدرک توسط خود پزشک ارائه شده باشد. یعنی پزشک به دروغ گواهی برای مرخصی فرد صادر کند، پزشک به عنوان مجرم شناخته خواهد شد. در این حالت پزشک به حبس از شش ماه تا دو سال و همچنین پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

نکته دیگری که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که در صورتی که جعل مدارک پزشکی با هدف فرار از نظام وظیفه صورت گرفته باشد، علاوه بر قانون مجازات اسلامی، قوانین مربوط به نظام وظیفه نیز مجازاتی را برای فرد در نظر گرفته است. بر این اساس امکان وعظ، توبیخ و تهدید برای مجرم وجود دارد. همچنین در همان قانون نظام وظیفه امکان حبس نیز برای مجرم در نظر گرفته شده است.

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید یک گواهی ساده پزشکی که بنا به هر دلیلی به دروغ صادر و یا به شکلی جعل شده باشد عواقب سنگین کیفری خواهد داشت. با توجه به گستردگی این جرم در جامعه به نظر می رسد استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه در این حوزه می تواند بسیار کارساز باشد. به طور مثال در صورت غیر قابل گذشت بودن جرم امکان تعیین مجازات افزایش پیدا می کند. بنابراین استفاده از یک وکیل می تواند اهمیت بالایی داشته باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×