افشای اسرار بیماران

افشای اسرار بیماران (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

افشای اسرار بیماران

مجازات افشای اسرار بیماران

افشای اسرار بیماران چیست؟ آیا افشای اسرار بیماران جرم است؟ مهم ترین نکات مربوط به افشای اسرار بیماران چیست؟ مجازات افشای اسرار بیماران چیست؟ چرا افشای اسرار بیماران جرم است؟ مجازات افشای اسرار بیماران از چه نوعی است؟ کدام مرجع به افشای اسرار بیماران می پردازد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص افشای اسرار بیماران چیست؟ مهم ترین عناصر افشای اسرار بیماران چیست؟ مصادیق افشای اسرار بیماران کدام است؟ افشای اسرار بیماران برای چه کسانی جرم است؟ مدارک لازم جهت اثبات افشای اسرار بیماران چیست؟ افشای اسرار بیماران در چه شرایطی جرم نیست؟ عناصر سازنده مفاهیم افشای اسرار بیماران چیست؟

افشای اسرار بیماران از آن دسته جرایمی است که قانون مجازات اسلامی و قانون سازمان نظام پزشکی کشور به آن پرداخت است. بر اساس ماده 648 قانون مجازات اسلامی و ماده 4 آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته افشای اسرار بیماران جرم شناخته شده است. هر کدام از این مواد قانون مجازات های خاصی مانند حبس، جزای نقدی و توبیخ کتبی در نظر گرفته اند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که افشای اسرار بیماران چه شرایطی دارد؟ در چه حالت هایی می توان این افشا را به عنوان جرم دانست و در چه شرایطی به عنوان جرم شناخته نمی شود؟ یکی از مهم ترین مواردی که به آن پرداخته نمی شود این است که افشای اسرار بیماران شامل چه مواردی است؟ آیا هر اطلاعات ریز و درشتی که از بیمار وجود دارد تحت عنوان اسرار شناخته می شود؟ همچنین می خواهیم بدانیم که کارکرد یک وکیل کیفری در این خصوص چیست؟ در ضمن بیمار چگونه می تواند نسبت به افشار اسرار خود شکایت کند و باید به کدام مرجع مراجعه نماید؟ این ها از جمله مهمترین شرایط و مواردی است که در این مقاله می خواهیم به آن ها بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

افشای اسرار بیماران بر اساس مفاهیم اولیه

افشای اسرار بیماران یکی از مهم ترین جرایم مربوط به حرفه پزشکی و مشاغل وابسته به آن است. برای درک این جرم باید ابتدا مفاهیم متعددی را مورد بررسی قرار دهیم. اول این که باید بدانیم چه کسانی در حیطه مشاغل پزشکی و سایر موارد وابسته به آن قرار می گیرد. سپس باید با مفهوم افشار اسرار آشنا شویم و در نهایت بدانیم که این اسرار شامل چه مواردی می شود. بر اساس این موارد و شناخت ارکان سه گانه جرم می توانیم علت جرم انگاری این رفتار توسط قانون را بشناسیم.

به طور کلی قانون پزشکان حرفه ای (عمومی و متخصص و …)، ماماها، داروفروشان و داروسازان و همچنین پرستاران و سایر مشاغل وابسته به این گروه های ذکر شده را در دسته بهداشت و درمان قرار می دهد. در کلام ساده تر قانون افشای اسرار بیماران ناظر به تمام کسانی است که با بیمار به نحوی سر و کار دارد و ممکن است اطلاعاتی از او داشته باشند.

شناخت بیمار، نام و نام خانوادگی وی، تمامی اطلاعات مربوط به بیماری وی، تمام اطلاعات خصوصی و شخصی از جمله آدرس محل سکونت یا شماره موبایل، نام پزشک معالج، شرح درمان و … از جمله اطلاعاتی است که به عنوان اسرار شناخته می شود. بنابراین تمامی افرادی که به نحوی این اطلاعات را به شکل قانونی در اختیار دارند تحت قانون افشای اسرار بیماران قرار می گیرند. به طور مثال یک پرستار به صورت قانونی و به راحتی تمامی اطلاعات گفته شده در خصوص بیمار را در اختیار دارد. این فرد در صورتی که این اطلاعات را بدون مجوز قانونی و بدون دستور دادگاه در اختیار فردی دیگر قرار دهد به عنوان مجرم شناخته می شود.

علت جرم انگاری افشای اسرار بیماران را می توان بر اساس ارکان جرم مورد بررسی قرار داد. زمانی یک فعل جرم است که آسیب زننده باشد و فاعل نسبت به این آسیب و عمل انجام شده آگاهی کامل داشته باشد، همچنین قانون نیز باید این فعل را به عنوان جرم یا مصادیقی از یک جرم عنوان کرده باشد. بر اساس این ارکان ارائه شده، افشای اسرار بیماران می تواند زندگی مادی یا معنوی بیمار را به خطر بیاندازد. به طور مثال ممکن است با افشا شدن این اسرار جان یک بیمار به خطر بیافتد و یا آبروی او از بین برود.

تبعات افشای اسرار بیماران

حال با شناخت جرم افشای اسرار بیماران و علت جرم انگاری این رفتار نوبت این است که با تبعات و مجازات های افشای اسرار بیماران آشنا شویم. نکته ای که وجود دارد این است که هم در قانون مجازات اسلامی و هم در آیین نامه انتظامی مربوط به حرفه پزشکی این رفتار به عنوان جرم تلقی شده و در هر کدام از این قوانین مجازات های خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

در قانون مجازات اسلامی برای این رفتار حبس تعزیری از سه ماه و یک روز تا یک سال در نظر گرفته شده است. البته در کنار این مجازات فرد مجرم به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم می شود. نکته ای که باید در این خصوص بدانید این است که این مجازات از دسته مجازات های تعزیری است، بنابراین امکان تقلیل یا تخفیف در مجازات پیش بینی شده است.

اما بر اساس آیین نامه انتظامی مربوط به صنف پزشکی، فردی که اقدام به این جرم کرده باشد در مرحله اول به تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور هیات مدیره نظام پزشکی محل محکوم می شود. همچنین ممکن است این مجازات به تذکر و توبیخ کتبی بیانجامد. در صورتی که فرد سابقه افشای اسرار بیماران را داشته باشد نظام پزشکی می تواند نسبت به درج توبیخ در پرونده و محروم کردن وی از اعمال پزشکی یا گروه های وابسته به آن به مدت سه ماه تا یک سال اقدام کنند. این ها مهم ترین نکات و شرایطی است که در خصوص افشای اسرار بیماران هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است. مسلما در این مسیر پیچیدگی های خاصی وجود دارد که توجه به آن ها می تواند مسیر را ساده تر و راحت تر کند. از این روست که پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×