شرایط پابند الکترونیکی

شرایط پابند الکترونیکی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط پابند الکترونیکی

شرایط پابند الکترونیکی

پابند الکترونیکی  چیست؟ مهمترین شرایط پابند الکترونیکی چیست؟ چگونه می توان از پابند الکترونیکی استفاده کرد؟ آیا تمامی مجرمان می توانند درخواست پابند الکترونیکی  داشته باشند؟ چه نکاتی در خصوص استفاده از پابند الکترونیکی وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص پابند الکترونیکی چیست؟ چرا از پابند الکترونیکی استفاده می شود؟ نظر قانون در خصوص شرایط پابند الکترونیکی چیست؟ مهمترین عناصر تاثیرگذار در شرایط پابند الکترونیکی چیست؟ چه کسانی می توانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند؟ کدام نهاد در خصوص پابند الکترونیکی می تواند تصمیم گیری کند؟ از نظر اجتماعی پابند الکترونیکی چه تاثیری دارد؟

پابند الکترونیکی از جمله ابزار مراقبتی در قوانین کیفری محسوب می شود که به واسطه آن مجرم می تواند دوره محکومیت خود را بدون حضور در زندان تحت مراقبت باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که شرایط استفاده از پابند الکترونیکی تنها برای مجرمان درجه  5 تا 8 امکان پذیر است. یعنی کسانی که مدت حبس آن ها کمتر از 5 سال است. نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که وکیل کیفری می تواند تقاضای پابند الکترونیکی را برای موکل خود داشته باشد. اما زمانی این درخواست مورد قبول واقع می شود که شرایط تعیین شده قانونی رعایت شده باشد. در ادامه این شرایط را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم پابند الکترونیکی چه شرایطی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ در کلام ساده تر عمده توجه ما در این مقاله بر روی شرایطی است که توسط قانون مشخص شده است. از این رو می خواهیم بدانیم این شرایط چیست و آیا فردی که دارای این شرایط باشد امکان استفاده از پابند الکترونیکی را دارد یا خیر؟ به نوعی داشتن شرایط فوق الذکر می تواند الزام برای دادگاه ایجاد کند که استفاده از پابند الکترونیکی را برای فرد مجاز بداند؟ این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه بمانید.

پابند الکترونیکی از منظر اجتماعی

پابند الکترونیکی یکی از بهترین ابزارهای مراقبتی است که در تمامی دنیا استفاده می شود. به واسطه این ابزار امکان رصد و پیگیری مجرم ایجاد می شود. از طرف دیگر امکان از کار انداختن و یا بازکردن پابند در اختیار مجرم وجود ندارد. بنابراین مجرم برای مدت زمان مشخصی باید این پابند را تحمل کند.

از طرف دیگر در مواردی بر اساس نوع جرم و وضعیت مجرم، محدوده خاصی را برای مجرم در نظر میگیرند که در صورت عبور فرد از آن محدوده پابند مراکز مربوطه را مطلع کرده و مجرم به سرعت مورد تعقیب قرار می گیرد. بنابراین پابند الکترونیکی عملا می تواند مراقبت های خاصی برای مجرم ایجاد کند.

اما موضوع مهم این است که مجرم می تواند به کمک این پابند ها به زندگی عادی خود بازگردد و در جامعه حضور فعال و بدون مشکلی را تجربه کند. در واقع این پابند ها به هیچ عنوان مشخص نیست و نمی تواند مشکلی را برای زندگی عادی فرد ایجاد کند. بنابراین عملا فرد به صورت آزادانه به فعالیت های خود ادامه می دهد.

نکته مهم دیگری که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید این است که پابند الکترونیکی هیچ اطلاعاتی به جز موقعیت مکانی مجرم دریافت و ارسال نمی کند. بنابراین زندگی خصوصی فرد کاملا امن باقی خواهد بود و هیچ مشکلی در این خصوص ایجاد نمی شود.

نکته ای که وجود دارد این است که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که برخی از جرایم وجود دارد که مجازات آن شاید اندک به نظر برسد اما می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. حبس کمتر از 5 سال شاید به نظر کوتاه باشد اما همان حبس کافی است که فرد تمام داشته های خود را از دست بدهد. از طرف دیگر برخی از مجرمان بر اساس اتفاق یا شرایط خاصی دست به جرم زده اند. بنابراین گرفتن امکان حیات در جامعه و زندگی می تواند مجازاتی سخت برای آن ها محسوب شود. از این روست که قانون امکان استفاده از پابند الکترونیکی را برای ان ها فراهم کرده است.

شرایط پابند الکترونیکی (2)
شرایط پابند الکترونیکی (2)

شرایط استفاده از پابند الکترونیکی

همانطور که گفتیم پابند الکترونیکی را کسانی می توانند استفاده کنند که محکومیت آن ها از نوع مجازات تعزیری نوع 5 تا 8 باشد. به جز آن کسانی که مجازاتی کمتر از 25 سال داشته باشند به شرط گذران یک چهارم از مدت حبس می توانند درخواست دریافت پابند الکترونیکی و استفاده از شرایط مراقبتی را به دادگاه ارائه دهند.

اما شرایط مجازات تنها شرایط استفاده از این وسیله نیست. در مواد 40 و 41 قانون مجازات اسلامی شرایط خاصی برای استفاده از پابند الکترونیکی ذکر شده است. بر اساس ماده 40 قانون مجازات اسلامی زمانی فرد می تواند نسبت به استفاده از این وسیله اقدام کند که شرایطی از جمله وجود جهات تخفیف، پیش بینی اصلاح مرتکب، جبران زیان وارد شده و عدم وجود سابقه کیفری اثبات شود.

نکته دیگر این است که فرد زمانی که از پابند الکترونیکی استفاده می کند علاوه بر شرایط فوق الذکر باید تمامی شرایط ذکر شده در دادگاه را نیز رعایت کند. در واقع دادگاه می تواند بر اساس نوع دعوی و شرایطی که وجود دارد، دستورات خاصی برای مجرم در نظر بگیرید. بنابراین فرد علاوه بر رعایت شرایط عمومی ملزم به رعایت شرایط و دستورات دادگاه است. از جمله آن ها می توان به شرایط محدوده مکانی یا زمانی اشاره کرد. این ها از جمله مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم زمانی فرد می تواند نسبت به استفاده از پابند الکترونیکی اقدام کند که شرایط خاصی وجود داشته باشد. به نوعی تمامی مجرمان امکان استفاده از این قرار قانونی را ندارند. این قرار عمدتا برای کسانی صادر می شود که دادگاه نسبت به اصلاح آن امید داشته باشد و مشخص شود که وی دارای سابقه کیفری خاصی نیست. از این رو این احتمال وجود دارد که فرد بتواند به زندگی عادی در جامعه برگردد. البته با توجه به استفاده از پابند الکترونیکی امکان ارتکاب جرم از وی گرفته می شود. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن ها توجه داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×