اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر و شرایطی که دارد

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چگونه است؟ مهمترین نکات اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چیست؟ چگونه می توان از اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر استفاده کرد؟ چه زمانی امکان استفاده از اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر وجود دارد؟ مراحل اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چیست؟ بهترین مسیر برای استفاده اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چیست؟ چرا قانون امکان اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر را در نظر گرفته است؟ مدت زمان اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چقدر است؟ مراجع رسیدگی کننده به اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر کدام است؟

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی از مسیر های فوق العاده اعتراض به احکام قطعی صادر شده می باشد. اعاده دادرسی مسیری است که می توان از آن نسبت به حکم قطعی صادر شده توسط دادگاه های حقوقی و کیفری استفاده کرد. بر اساس این مسیر امکان اعتراض به ماهیت حکم صادر شده ایجاد می شود. بر اساس ماهیت دعوی، قبول یا رد جهات اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر دادگاه صادر کننده رای، دادگاه صالح دیگر و در مواردی دیوان عالی کشور به این دعوی رسیدگی می کنند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر دقیقا چیست و چه کارکردهایی دارد؟ همچنین می خواهیم نشان دهیم که برای استفاده از مسیر اعاده دادرسی باید چه ویژگی ها و شرایطی وجود داشته باشد؟ نکته ای که در این بین وجود دارد این است که هر وکیل حقوقی و کیفری به خوبی می داند که اعاده دادرسی مانند تجدیدنظر خواهی مسیری نیست که برای تمامی دعاوی وجود داشته باشد. تنها در صورت اثبات شرایط مندرج در قانون امکان استفاده از این مسیر فوق العاده ایجاد می شود. حال در ادامه به این شرایط اشاره خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر در قانون

اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که ابتدا با مهم ترین مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور کلی مسیر دادرسی و صدور رای به دو بخش ماهوی و شکلی تقسیم می شود. در قسمت ماهوی به ماهیت دعوی و حکم صادر شده توجه می شود و در قسمت شکلی مسیری که این حکم صادر شده و قوانین و تشریفاتی که برای صدور حکم لازم بود مورد توجه قرار می گیرد.

آن چیزی که در خصوص اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی اهمیت دارد این است که اعاده دادرسی تنها برای بخش ماهوی مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی اگر شما نسبت به خود حکم صادر شده معترض باشید می توانید از این مسیر استفاده کنید. نحوه صدور حکم و یا آیین دادرسی مسائلی است که در اعاده دادرسی مورد بررسی قرار نمی گیرد.

سوال بعدی این است که در خصوص چه آرایی امکان استفاده از اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی وجود دارد؟ به طور کلی آرای صادر شده توسط دادگاه های حقوقی و کیفری به دو دسته احکام و قرار تقسیم می شود. احکام به آرایی گفته می شود که در ماهیت دعوی و موضوعیت آن به شکل قطعی صادر می شود. این در هر حالی است که قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد. یعنی ممکن است قرار در ماهیت دعوی صادر نشود و یا قاطعیت لازم را نداشته باشد.

نکته مهم بعدی این است که بعد از صدور رای در دادگاه بدوی معمولا مهلت زمان مشخصی برای تجدیدنظر و اعتراض در نظر گرفته می شود. در این مدت زمان حکم قطعیت پیدا نکرده است. بنابراین زمانی می توان از اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی استفاده کرد که مهلت زمان اعتراض یا تجدیدنظر خواهی تمام شده و حکم قطعیت پیدا کرده باشد.

جنبه های اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر و آثار آن

حال سوال مهم این است که یک وکیل کیفری یا حقوقی چگونه می تواند از این مسیر استفاده کند؟ در واقع می خواهیم بدانیم شرایط اثبات اعاده دادرسی در دادگاه تجدید نظر چیست و چه آثاری به همراه دارد؟

نکته ای که باید در خصوص اعاده دادرسی بدانید این است که امکان استفاده از این مسیر تنها برای بخشی از حکم نیز وجود دارد. بدین ترتیب مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست تنها این درخواست را در خصوص همان بخش از حکم مورد بررسی قرار می دهد.

نکته ای که وجود دارد این است که مرجع صادر کننده حکم قطعی ( دادگاه بدوی یا تجدیدنظر ) خود به عنوان مرجع صالح رسیدگی کننده به دادخواست اعاده دادرسی شناخته می شود. در صورتی که جهات دادرسی تایید شود بر اساس نوع دعوی دادگاه صالحی برای بررسی پرونده انتخاب می شود.

حال جهات اعاده دادرسی چیست؟ به طور کلی جهات اعاده دادرسی در مسیر حقوقی و کیفری با یکدیگر متفاوت است. در مسیر حقوقی اگر حکم خواسته شده بیش از درخواست خواهان بوده و یا به طور کلی خارج از موضوعیت دادخواست باشد امکان اعاده دادرسی ایجاد می شود. همچنین در صورتی که این حکم بر اساس اسناد تقلبی و جعلی صادر شده باشد امکان اعاده دادرسی برای مدعی ایجاد می شود. به نوعی می توان گفت که در صورت اثبات هر عامل غیر قانونی که باعث تغییر یا تاثیر در حکم نهایی شده باشد می توان از این مسیر استفاده کرد.

در مسیرهای کیفری نیز تقریبا چنین جهاتی برای اعاده دادرسی در نظر گرفته شده است. به طور مثال اگر اثبات شود که عمل ارتکابی جرم نبوده بنابراین مجازات صادر شده نیز باید باطل شود. از این رو با دادخواست اعاده دادرسی امکان بررسی مجدد دعوی ایجاد می شود. کشف مدارک جدید که می تواند در حکم تغییر ایجاد کند و چندین مورد دیگر از جهات اعاده دادرسی کیفری محسوب می شود.

در نظر داشته باشید که ریاست قوه قضاییه در صورتی که تشخیص دهد حکم قطعی صادر شده توسط دادگاه بدوی یا تجدید نظر بر خلاف موازین شرعی است می تواند نسبت به انجام اعاده دادرسی اقدام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×