جلب ثالث در مرحله تجدید نظر

جلب ثالث در مرحله تجدید نظر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جلب ثالث در مرحله تجدید نظر

جلب ثالث در مرحله تجدید نظر

جلب ثالث چیست؟ جلب ثالث چه کارکردی دارد؟ چه زمانی می توان از جلب ثالث استفاده کرد؟ مهمترین شرایط و نکات مربوط به جلب ثالث چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جلب ثالث چیست؟ چرا از جلب ثالث استفاده می شود؟ شرایط استفاده از جلب ثالث چیست؟ عناصر جلب ثالث چیست؟ در کدام دعاوی می توان از جلب ثالث استفاده کرد؟ کدام یک از طرفین دعوی می توانند از جلب ثالث استفاده کنند؟ جلب ثالث در کدام دادگاه صورت می گیرد؟ کدام نهاد می تواند از جلب ثالث استفاده کند؟ هدف از جلب ثالث چیست؟ قانون تحت چه شرایطی امکان استفاده از جلب ثالث را صادر می کند؟

جلب ثالث از جمله ابزارهایی است که به واسطه آن امکان حضور الزامی و قانونی شخص سوم (خارج از طرفین دعوی) را فراهم می آورد. در واقع در برخی از دعاوی لازم است که شخص ثالث مرتبط به جریان دادرسی در دعوی حضور داشته باشد. یکی از مهمترین مزایای این ابزار این است که بر اساس جلب ثالث، این شخص قدرت اقامه دعوی در همان موضوع دعوی را از دست خواهد داد. به طور مثال فردی که به واسطه جلب ثالث در جلسات دادرسی شرکت دارد دیگر نمی تواند نسبت به رای صادر شده از مسیر اعتراض ثالث استفاده کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم جلب ثالث دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ همچنین می خواهیم بدانیم که شرایطی که امکان صدور این قرار وجود دارد چیست؟ آیا در دعاوی کیفری نیز می توان از این قرار استفاده کرد؟ کدام نهاد ها نسبت به استفاده از این قرار اقدام می کنند؟ جالب است بدانید که جلب ثالث در تمامی نهاد های قضایی به جز دیوان عدالت اداری امکان پذیر است. بنابراین جلب ثالث در مرحله تجدید نظر نیز امکان پذیر است و مراحل آن درست مانند مراحل دادگاه بدوی خواهد بود.

جلب ثالث و مفهوم آن

جلب ثالث به چه معنی است؟ به طور کلی معنای جلب در جامعه چندان معنای مثبتی ندارد. جلب در جامعه و عرف به معنی دستگیر شدن است. اما در قانون جلب زمانی استفاده می شود که فرد ملزم به حضور در جلسه دادگاه یا دادرسی است. توجه داشته باشید که شاهد می تواند در دادگاه حاضر شود یا نشود. اما در صورتی که قرار جلب صادر شده باشد فرد ملزم به حضور در دادرسی است.

نکته دیگری که وجود دارد این است که چرا قانون از جلب ثالث استفاده می کند؟ همواره طرفین دعوی عبارتند از خواهان و خوانده. در واقع خواهان دعوی را اقامه می کند و خوانده در این دعوی از خود دفاع می کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در برخی موارد ممکن است دعوی به نحوی باشد که فرد یا افراد دیگری نیز درگیر آن باشند.

به طور مثال در یک دعوی میان طلبکار و خوانده، خوانده بر اساس قرار جلب ثالث می خواهد که شریک کاری او نیز در جریان دادرسی قرار بگیرد. در کلام ساده تر خوانده بر اساس این قرار می خواهد که حکم محکومیت خود را به فرد ثالث منتقل کند و یا او را در کرده خود شریک نماید.

بنابراین این مسئله را به مفهوم بسیار مهمی می رساند. در قانون نیز این مفهوم به شکل کاملا مشخصی بیان شده است که زمانی طرفین می توانند از قرار جلب ثالث استفاده کنند که به صورت مشخص نفعی در این جلب برای آن ها وجود داشته باشد. به طور مثال اگر خوانده بخواهد از این قرار استفاده کند هدف او اثبات حقانیتی است که نسبت به آن اقامه دعوی کرده است. بنابراین نکته دیگر این است که این قرار می تواند توسط هر کدام از طرفین درخواست شود. البته هر وکیل حقوقی و کیفری می داند که دادگاه می تواند با این درخواست موافقت کند و یا آن را رد نماید. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

شرایط جلب ثالث

به طور کلی چه در دادگاه بدوی و چه در دادگاه تجدید نظر شرایط جلب ثالث برابر و یکسان است. اولین نکته ای که در این خصوص باید بدانید این است که طرفین طی جلسه اول دادرسی وقت ارائه درخواست برای جلب ثالث را دارند. بعد از آن دادگاه طی سه روز درخواست را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط و شاخص های ذکر شده در قانون قرار جلب ثالث را صادر می کند.

نکته ای که وجود دارد این است که بهتر است هنگام ارائه درخواست تجدید نظر خواهی برای یک دعوی، درخواست جلب ثالث نیز ارائه شود. این مسئله می تواند به تسریع روند دعوی و تجدید نظرخواهی کمک بسیاری کند.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جلب ثالث زمانی امکان پذیر است که فرد ثالث به دعوی ارتباطی داشته باشد. در کلام ساده تر اقامه دعوی توسط شخص ثالث یا بر علیه شخص ثالث زمانی امکان پذیر است که هر دو دعوی از نظر ماهوی دارای یک ریشه باشند. به طور مثال اگر دعوی در خصوص تخلیه منزل مسکونی و به عنوان یک دعوی مربوط  به قرار اجاره در حال رسیدگی باشد، نمی توان از قرار جلب ثالث به عنوان دریافت چک ضمانت در خصوص فروش محصولات کشاورزی استفاده کرد. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید.

نکته دیگر این است که جلب ثالث به دو حالت اصلی و تقویتی تقسیم می شود. جلب ثالث اصلی بدین معنی است که جلب ثالث توسط خواهان صورت بگیرد، هدف این است که جلب شده را در خصوص دعوی مربوط محکوم کند. همچنین در صورتی که این فرد توسط خوانده جلب شده باشد  هدف وی این است که این فرد را به عنوان محکوم به جای خود معرفی کند.

هر وکیل کیفری به خوبی می داند که معنای جلب ثالث تقویتی نیز تقریبا مانند معنای جلب ثالث اصلی است با این تفاوت که در حالت تقویتی فرد ثالث به عنوان کمک کننده به ادعای فرد جلب کننده در دادگاه حاضر می شود. یعنی کمک می کند که خواهان بتواند خوانده را محکوم کند. همچنین اگر از طرف خوانده جلب شده باشد سعی می کند مانع از محکوم شدن خوانده شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×