شرایط حق حبس در مهریه

شرایط حق حبس در مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط حق حبس در مهریه

شرایط حق حبس در مهریه

حق حبس در مهریه به چه معنی است؟ شرایط حق حبس در مهریه چیست؟ چگونه می توان از حق حبس در مهریه استفاده کرد؟ مهمترین نکات مربوط به حق حبس در مهریه چیست؟ شرایط استفاده از حق حبس در مهریه چیست؟ مهمترین نکات مواردی که باید در خصوص حق حبس در مهریه رعایت کرد چیست؟ بهترین روش برای گرفتن حق حبس در مهریه چیست؟ حق حبس در مهریه چه کارکردی دارد؟ آیا هر کسی می تواند از حق حبس در مهریه استفاده کند؟ حق حبس در مهریه برای چه کسانی در نظر گرفته می شود؟ مهم ترین کارکرد حق حبس در مهریه برای زوجه چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حق حبس در مهریه چیست؟

حق حبس در مهریه یکی از جالب ترین و شاید مهمترین حقوقی است که برای زوجه در نکاح در نظر گرفته است. نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از افراد از این حق آگاه نیستند و نسبت به آن اطلاعی ندارند. اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح دهیم، حق حبس بدین معنی است که زوجه می تواند تا زمان دریافت کامل مهریه خود از تمکن عام و خاص خودداری کند. زوج نیز در این مدت زمان مکلف به پرداخت نفقه می باشد.

بنابراین عملا حق حبس این حق را برای زوجه ایجاد می کند که بتواند علاوه بر عدم تمکین از حق نفقه خود نیز برخوردار شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم حق حبس در مهریه چه شرایطی دارد و زوجه در چه حالت هایی می تواند از این مسئله استفاده کند؟ نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این حق شرایط و نکات خاصی دارد. در واقع در هر زمان و توسط هر زوجه ای قابل استفاده نیست. به طور مثال مهمترین شرط استفاده از این حق عدم سابقه تمکین است. در این خصوص در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

حق حبس در مهریه بر اساس مفاهیم

حق حبس در مهریه این اجازه را به زوجه می دهد که مادامی که مهریه خود را به صورت کامل دریافت نکرده از تمکین به زوج خودداری کند. زوج نیز بر اساس قانون نمی تواند به دلیل عدم تمکین زوجه نفقه وی را پرداخت نکند. بنابراین بر اساس قانون عدم تمکین بر اساس حق حبس در مهریه باعث از بین رفتن نفقه نخواهد شد.

اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است با مفاهیمی مانند تمکین و نفقه و کارکرد آن ها در قانون بیشتر آشنا شویم. همه چیز در قانون ازدواج و نکاح بر اساس قوانین قراردادها مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که نکاح یک قرارداد میان طرفین است. بر اساس این قرارداد هر کدام از طرفین حقوقی دارند و مکلف به اجرای شرایطی هستند که در قرارداد ذکر شده است.

به طور مثال زوجه مکلف است که نسبت به تمکین عام و خاص اقدام کند و این در حالی است که در مقابل زوج مکلف به پرداخت نفقه و تامین نیازهای مالی زوجه تعیین شده است. نکته ای که وجود دارد این است که در صورت عدم تمکین زوجه قانون این حق را به زوج می دهد که نسبت به عدم پرداخت نفقه اقدام کند. بنابراین به نوعی حق عدم تمکین در برابر حق عدم پرداخت نفقه قرار گرفته است.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که مهریه از جمله حقوق مالی مهم زوجه شناخته می شود که تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود. حال اگر زوجه شرط کرده باشد که مادامی که مهریه را دریافت نکند، می تواند از حق حبس خود استفاده کرده و نسبت به عدم تمکین اقدام کند. در این حالت حق حبس به وی این اجازه را می دهد که بتواند علاوه بر عدم تمکین نسبت به دریافت نفقه نیز اقدام کند. همچنین هر وکیل حقوقی می داند که این نوع عدم تمکین اجازه ازدواج مجدد به زوج را نخواهد داد. این ها مهمترین مسائلی است که در خصوص حق حبس در مهریه و مفاهیم ابتدایی آن وجود دارد.

شرایط استفاده از حق حبس در مهریه

اما چه کسانی و در چه شرایطی امکان استفاده از حق حبس در مهریه را دارند؟ این سوالی است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می تواند به آن پاسخ دهد.

به طور کلی تمامی زوجه ها می توانند از این حق استفاده کنند به شرطی که سابقه تمکین نداشته باشند. در واقع زمانی زوجه می تواند نسبت به استفاده از حق حبس در مهریه اقدام کند که بتواند در دادگاه ثابت کند که پیش از آن به زوج تمکین نکرده است. یعنی با وی رابطه جنسی برقرار نکرده و یا این که به نحوی از وی تبعیت نکرده است. در صورتی که بتواند این شرایط را ثابت کند عملا دادگاه می تواند از حق حبس برای وی استفاده کند. در این صورت زوج مکلف است تا مهریه را به صورت کامل پرداخت کند.

نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است مدت زمانی برای پرداخت مهریه زمان نیاز باشد. زوج همچنان مکلف است در طی این مدت نسبت به تامین مالی زوجه اقدام کند. یعنی مکلف به پرداخت نفقه است. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در خصوص حق حبس در مهریه وجود دارد.

به طور کلی در نظر داشته باشید که قانون مهریه را حق کامل و مسلم زوجه در هر شرایطی می داند. مهریه از جمله حقوقی است که تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود و حتی با خیانت زوجه نیز باید به وی پرداخت شود. دلیل استفاده قانون از حق حبس در مهریه نیز دقیقا همین مسئله است. در واقع قانون گذار سعی کرده است مسیر وصول مهریه برای زوجه تسهیل شود و امکان از بین رفتن این حق وجود نداشته باشد. این ها مهمترین شرایط و دلایلی است که در این خصوص وجود دارد.

البته در نظر داشته باشید که این مسیر می تواند تا حدودی سخت و سنگین باشد. چرا که اثبات عدم سابقه تمکین، شرایط نکاح و ده ها مورد نیز می تواند دعوی را به درازا بکشاند. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل مجرب یا مشاور با تجربه استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×