سه دانگ خانه برای مهریه

سه دانگ خانه برای مهریه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سه دانگ خانه برای مهریه

شرایط سه دانگ خانه برای مهریه

سه دانگ خانه برای مهریه چگونه ثبت می شود؟ مهمترین شرایط سه دانگ خانه برای مهریه چیست؟ چرا از سه دانگ خانه برای مهریه استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص سه دانگ خانه برای مهریه چیست؟ چگونه می توان نسبت به ثبت سه دانگ خانه برای مهریه اقدام کرد؟ آیا ثبت سه دانگ خانه برای مهریه شرایط خاصی دارد؟ نحوه ثبت سه دانگ خانه برای مهریه چیست؟ چه موانع قانونی در خصوص ثبت سه دانگ خانه برای مهریه وجود دارد؟ نحوه مطالبه سه دانگ خانه برای مهریه چگونه است؟ مسئله سه دانگ خانه برای مهریه توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟

سه دانگ خانه برای مهریه امروزه تبدیل به یکی از شرایط نکاح شده است که در بسیاری موارد از آن استفاده می شود. در کلام ساده تر زوج متعهد می شود که سه دانگ از منزل مسکونی یا خانه ای که در اختیار دارد را به عنوان مهریه یا بخشی از آن به نام زوجه منتقل کند. این عمل از نظر قانون و شرع مشکلی ندارد. چرا که بر اساس قانون مواردی که مشخص، قابل انتقال و قانونی باشد می تواند به عنوان مهریه مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین کاملا طبیعی است که سه دانگ خانه برای مهریه مورد قبول قانون و شرع واقع شود. اما در این خصوص ابهاماتی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در واقع ما در این مقاله می خواهیم بدانیم اگر خانه ای وجود نداشته باشد و صرفا بر اساس احتمالات آتی این شرط در نظر گرفته شده باشد چه شرایطی حاکم می شود؟ در کلام ساده تر اگر گفته شود که زوج در آینده و زمانی که خانه ای تهیه کرده باید نسبت به انتقال سه دانگ از مالکیت خانه به نام زوج تحت عنوان مهریه اقدام کند، قانون چه شرایطی برای آن در نظر می گیرد؟ این مهمترین سوالی است که در این خصوص وجود دارد و ما در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

سه دانگ خانه برای مهریه بر اساس مفاهیم پایه

سه دانگ خانه برای مهریه را زمانی می توانم عمیقا مورد بررسی قرار دهیم و جنبه های مختلف آن را بشناسیم. اولین و مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد، مسئله مهریه است.

مهریه از جمله شرایط لازم برای نکاح محسوب می شود. یعنی یک نکاح زمانی صحیح و قانونی است که مهریه در ان مشخص شده باشد. مهریه حق مالی است که برای زوجه در نظر گرفته شده و زوج مکلف به پرداخت آن است. همچنین از زمانی که عقد نکاح برقرار می شود زوج مکلف به پرداخت این حقوق است.

در قانون و شرع شرایط مشخصی برای مهریه در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین آنها معین بودن مهریه و قابل معامله بودن آن است. در کلام ساده تر نمی توان نیم کیلو بال پشه یا ده تن هوا را به عنوان مهریه در نظر گرفت. این موارد شاید معین باشند اما چه به صورت عرف و چه به صورت قانونی غیر قابل معامله هستند. همچنین مهریه باید شرعی و قانونی باشد. به طور مثال فردی نمی تواند ده کیلو مواد مخدر را به عنوان مهریه زوجه در نظر بگیرد. این مهریه شاید قابل معامله و معین باشد اما به علت غیر قانونی بودن عملا نمی تواند به عنوان مهریه تعیین شود. توجه داشته باشید در صورتی که مهریه شرایط قانونی و شرعی را نداشته باشد عملا باعث ابطال عقد می شود.

بر این اساس هر وکیل حقوقی می داند که سه دانگ از خانه به عنوان مهریه پذیرفتنی است. چرا که مال مشخص و قابل انتقال است از طرف دیگر این معامله یا انتقال غیر قانونی نبوده و به شکل عرفی انجام پذیر است. بنابراین در شرایط کلی مشکلی برای سه دانگ خانه برای مهریه وجود ندارد. اما در این بین حالت هایی ایجاد می شود که می تواند این مهریه را زیر سوال ببرد. در ادامه به این شرایط خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

سه دانگ خانه برای مهریه (1)
سه دانگ خانه برای مهریه (1)

مهمترین نکات سه دانگ خانه برای مهریه

همانطور که گفتیم معین بودن مال برای تعیین مهریه اهمیت و الزام دارد. بنابراین زمانی می توان سه دانگ خانه برای مهریه در نظر گرفت که مال مشخص شده باشد. یعنی خانه ای وجود داشته باشد که بتوان نیمی از آن خانه را به عنوان مهریه برای زوجه معرفی کرد.

از این رو زمانی که خانه ای وجود نداشته باشد و صرفا به عنوان یک شرط در نکاح مطرح شود که زوج مکلف است نیمی از مالکیت خانه ای که قرار است در آینده خریداری کند به نام زوجه منتقل کند، این مسئله به عنوان مهریه قابل قبول نیست. زیرا مال معین نمی باشد.

از طرف دیگر مالی قابل استفاده به عنوان مهریه است که مالکیت آن در اختیار فرد باشد. یعنی فرد نمی تواند از خانه پدری یا خانه ای دیگر به عنوان مهریه در نکاح استفاده کند. مگر این که مدارک و شرایطی وجود داشته باشد که بتواند مالکیت زوج در ملک را نشان دهد.

البته اگر خانه ای وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد که با معین کردن ارزش نسبی سه دانگ خانه در آینده این مسئله را به عنوان مهریه در عقدنامه عنوان کرد. به طور مثال عنوان شود که سه دانگ از خانه خریداری شده در آینده به ارزش 300 میلیون تومان باید به نام زوجه منتقل شود. بنابراین ارزش این مهریه مشخص و معین است. حتی در صورتی که زوج اقدام به خرید ملک نکند زوجه می تواند با اجرا گذاشتن مهریه نسبت به دریافت 300 میلیون تومان اقدام کند.

همچنین در نظر داشته باشید که الزام انتقال ملکی که خریداری نشده و احتمال آن در آینده وجود دارد بنا بر شرایط خاصی می تواند به عنوان یک شرط ضمن عقد عنوان شود و نه به عنوان یک مهریه مشخص. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص سه دانگ خانه برای مهریه وجود دارد. البته توجه داشته باشید که در این خصوص بهتر است از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که تجربه کافی در این خصوص دارد راهنمایی بگیرید. در نظر داشته باشید که همواره احتمالات قانونی مختلفی وجود دارد که می تواند شرایط را تغییر دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×