سند قطعی چیست؟

سند قطعی چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سند قطعی چیست؟

سند قطعی چیست؟

سند قطعی به چه نوع سندی گفته می شود؟ آیا از کاربردهای سند قطعی اطلاع دارید؟ در مورد آثار قانونی سند قطعی چه می دانید؟ تفاوت سند قطعی با دیگر اسناد قانونی چیست؟ جایگاه و اعتبار سند قطعی در محاکم قضایی چقدر است؟ سازمان صادر کننده سند قطعی کجاست؟ سند قطعی را چگونه باید مورد بررسی قرار دهیم تا از میزان اعتبار آن اطلاع پیدا کنیم؟

سند قطعی در جامعه ما دارای اهمیت بسیار بالایی است و سازمان های اصلی و ادارات مختلفی که دارای کالای تولیدی خاصی است وظیفه تنظیم سند قطعی آن را نیز بر عهده دارد. پس به خوبی می توانیم از این موضوع نتیجه گیری کنیم که هر کالایی دارای سندی خاص و مشخص شده است که توسط سازمان اصلی آن مشخص شده است و در اصطلاح به آن سند قطعی گفته می شود. برای اینکه با سند قطعی بیشتر آشنا شوید به چند مثال کاملا ملموس اشاره می کنیم. در ادامه مطلب با همراه باشید تا تمامی آنچه را که باید در مورد سند قطعی بدانید به طور کامل به شما توضیح دهیم و در مورد ان صحبت کنیم.

سند قطعی یا سند وکالتی؟!

سند قطعی را تا حد زیادی شناختیم و با ان اشنا شدیم اما موضوع بسیار مهم دیگری که باید در مورد آن صحبت کنیم و به طور کامل آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم آن است که سند وکالتی چه تفاوتی با سند قطعی دارد و چگونه باید تفاوت این دو را شناسایی کنیم؟

سند وکالتی نیز به اسنادی گفته می شود که رد انها فروشنده تصمیم می گیرد برای اینکه بتواند حق انتقال سند را به خریدار اعطا کند، وکالتنامه ای را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کند و در این وکالت نامه مسائلی همچون مدت زمان، مشخصات خریدار و فروشنده نیز به طور کامل مشخص می گردد. برای انکه بتوانیم سند قطعی  را بهتر مورد بررسی قرار دهیم و تفاوت های آن را با سند وکالتی بشناسیم به مثال های زیر دقت کنید.

یکی از انواع سندی که در جامعه ما کاملا شناخته شده است، اسناد مربوط به املاک است و اگر بخواهیم سند قطعی مربوط به املاک را داشته باشیم باید بدانیم که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وظیفه تهیه و تنظیم آن را بر عهده دارد و کسانی که نیا به سند قطعی برای ملک خود دارند باید به سازمان اصلی آن که همان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است مراجعه کنند. سند قطعی در مقایسه با دیگر اسناد دارای اعتبار بسیار بالایی است چراکه در سازمان اصلی مربوطه تهیه و تنظیم می گردند.

سند قطعی دیگری که روزانه بسیاری از افراد با آن سروکار دارند و تا حد زیادی با اهمیت آن آشنایی دارند، سند قطعی خودروهای مختلف در کشور است.  معمولا این اسناد زیر نظر نیروی انتظامی باید تنظیم شوند و در دفاتر تنظیم پلاک خودرو مرجع اصلی رسیدگی به انواع اسناد خودروهای مختلف است به ثبت برسند تا دارای اعتبار قانونی شوند.

سند قطعی و مقایسه آن با سند وکالتی

سند قطعی و سند وکالتی دارای اعتبارات قانونی هستند و از جنبه های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارد که باید آنها را شناخت. یکی از تفاوت های عمده ای که در مورد سند قطعی و سند وکالتی شما باید به آن دقت داشته باشید آن است که سند وکالتی را به راحتی می توان در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کرد و نیاز نیست تا حتما فروشنده و خریدار در سازمان اصلی مربوطه حاضر شوند و پس از تنظیم سند وکالتی، خریدار به راحتی می تواند از طریق اختیاری که به او نقل شده است خود به تنهایی در سازمان ثبت حضور یابد و برای تهیه سند قطعی اقدام کند.

در حالت کلی برای تنظیم سند وکالتی مدت زمان کمتری لازم دارید و نیاز است تا مدارک کمتری را تهیه کنید و از این لحاظ باید بگوییم که کر فروشنده بسیار راحتتر است و در نهایت برای تنظیم سند قطعی کافی است تا خریدار با در دست داشتن سند وکالتی اقدامات مربوطه را انجام دهد.

سند قطعی جز اسنادی است که دارای تاریخ انقضا نیست و کاملا به صورت دائمی است و این در حالی است که سند وکالتی معمولا دارای مدت زمان معین است و پس از گذشت آن مدت زمان دیگر دارای اعتبار نخواهد بود و شرایط اسناد دائمی را ندارد. سند وکالتی معمولا می تواند دارای شرایط مختلف و متفاوتی باشد و تصمیم گیری در مورد شرایط آن بر عهده طرفین منعقد کننده است.

سند قطعی چیست؟ (2)
سند قطعی چیست؟ (2)

قانون ثبت اسناد و املاک کشور در مورد سند قطعی چه می گوید؟

سند قطعی نیز همانند بسیاری از مباحث مهم دیگر حقوقی در جامعه ما دارای اهمیت بسیار زیادی است و افراد بسیار زیادی به دلیل عدم آگاهی در مورد آن ممکن است به صورت ناخواسته وارد دعاوی و پرونده هایی شوند که اسیب های مادی و معنوی بسیاری را به همراه دارند. پس ما به چند نکته قانونی و اساسی که صراحتا در قانون ثبت اسناد و املاک کشور در مورد سند قطعی به آنها اشاره شده است مراجعه می کنیم، بر اساس این قانون شما باید بدانید که:

تقاضای ثبت نسبت به املاک دولت به عهده مالیه محل و نسبت به املاک و مؤسسات بلدی و خیریه بر عهده رئیس مؤسسه و نسبت به املاک شرکت ها به عهده مدیر شرکت و در مورد املاک محجورین به عهده ولی یا قیم آنها است.

نسبت به املاکی که با شرط خیار یا بعنوان قطعی با شرط نذر خارج و یا بعنوان قطعی با شرط وکالت منتقل شده است و بطور کلی ‌نسبت به املاکی که به عنوان صلح یا بهر عنوان دیگر با حق استرداد قبل از تاریخ اجرای این قانون انتقال داده شده اعم از اینکه مدت خیار یا عمل بشرط و بطور کلی مدت حق استرداد منقضی شده یا نشده باشد و اعم از اینکه ملک در تصرف انتقال دهنده باشد یا در تصرف انتقال‌گیرنده حق‌تقاضای ثبت با انتقال دهنده است مگر در موارد ذیل که اظهارنامه فقط از منتقل‌الیه پذیرفته می‌شود: پس در صورتی که پس از انقضاء مدت حق استرداد انتقال دهنده مالکیت قطعی (‌بدون حق استرداد) انتقال‌گیرنده را کتبا تصدیق کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×