ابطال مبایعه نامه

ابطال مبایعه نامه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابطال مبایعه نامه

موارد قانونی ابطال مبایعه نامه

ابطال مبایعه نامه به چه معنی است؟ شرایط ابطال مبایعه نامه چیست؟ چه زمانی می توانیم نسبت به ابطال مبایعه نامه اقدام کنیم؟ چرا از ابطال مبایعه نامه استفاده می شود؟ فرق بطلان و ابطال مبایعه نامه در چیست؟ شرایط قانونی ابطال مبایعه نامه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به ابطال مبایعه نامه چیست؟ موارد قانونی ابطال مبایعه نامه کدام ها هستند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ابطال مبایعه نامه چیست؟ ابطال مبایعه نامه توسط کدام دادگاه صورت می گیرد؟ تفاوت انحلال و ابطال مبایعه نامه در چیست؟ آثار ابطال مبایعه نامه چیست؟ نظر قانون در خصوص ابطال مبایعه نامه چیست؟

ابطال مبایعه نامه از جمله اتفاقاتی است که همواره ممکن است در مسیر حقوقی رخ دهد. زمانی که مبایعه نامه دارای شرایط صحت عمومی یا اختصاصی نباشد به دستور دادگاه امکان ابطال مبایعه نامه فراهم می شود. با ابطال مبایعه نامه تمامی شرایط و مفاد مربوط به آن از بین می رود و همه چیز باید به پیش از انعقاد قرارداد بازگردد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم ابطال مبایعه نامه دقیقا چیست و چگونه می توانیم از این ابزار قانونی استفاده کنیم؟ همچنین آن تصوری که در خصوص ابطال یک قرارداد در جامعه وجود دارد با آن چیزی که در قانون تعریف شده کاملا متفاوت است. از این رو در ادامه به دنبال این هستیم که شرایط و موارد ابطال مبایعه نامه را از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم.

به طور مثال هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که انحلال قرارداد با ابطال قرارداد کاملا متفاوت است. اما آن چیزی که در تفکر عمومی وجود دارد این است که ابطال قرارداد به معنی تمام شدن قرارداد می باشد. این در حالی است که ابطال قرارداد جزئی از مسیرهای چهارگانه انحلال قرارداد محسوب می شود. برای انحلال یک قرارداد لازم، یکی از چهار مسیر ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به جز این امکان انحلال قرارداد وجود ندارد.

ابطال مبایعه نامه بر اساس مفاهیم

ابطال مبایعه نامه را با تفاوت میان انحلال و ابطال شروع کردیم. دانستیم که انحلال دایره گسترده تری از مفهوم ابطال را شامل می شود و می توان گفت که ابطال قرارداد جزئی از انحلال قرارداد محسوب می شود.

مفهوم دیگری که باید با آن آشنا شویم، لازم بودن قرارداد مبایعه نامه است. در قانون دو نوع قرارداد تعریف شده است که به قرارداد لازم و جایز شهرت دارند. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین می توانند آن را در هر موقعیت زمانی و مکانی که بخواهند منحل کنند. همچنین این قرارداد به واسطه مرگ یکی از طرفین به طور کلی از بین می رود و هیچ اعتباری نخواهد داشت. قرارداد وکالت از جمله این قراردادها محسوب می شود

اما قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن در هر صورتی وجود ندارد مگر این که امکان استفاده از یکی از مسیرهای چهارگانه گفته شده در بالا وجود داشته باشد. قرارداد مبایعه نامه از جمله قراردادهای لازم محسوب می شود. بنابراین از جمله معدود مسیرهای انحلال این قرارداد، ابطال آن است.

مفهوم دیگری که باید در این بین به آن توجه داشته باشید این است که بطلان یک قرارداد با مفهوم ابطال مبایعه نامه کاملا متفاوت است. بطلان بدین معنی است که شرایط صحت اساسی در خصوص قرارداد وجود ندارد و این قرارداد تحت هر شرایطی باید باطل شود. اما ابطال قرارداد به حالتی گفته می شود که اگر یک شرط برطرف شده و یا رضایت یکی از طرفین یا شخص ثالث حادث شود امکان پابرجا ماندن قرارداد وجود دارد.

در بسیاری از موارد ابطال مبایعه نامه کارکرد بیشتری نسبت به بطلان قرارداد دارد. در ادامه سعی می کنیم این شرایط را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ابطال مبایعه نامه (1)
ابطال مبایعه نامه (1)

شرایط ابطال مبایعه نامه

در قانون چندین شرط اساسی برای ابطال مبایعه نامه در نظر گرفته شده است. از جمله این موارد و شرایط می توان به مستحق للغیر بودن مال دانست. در کلام ساده تر در صورتی که مال برای غیر از فروشنده باشد، این معامله باطل خواهد بود. البته در صورتی که مالک اصلی رضایت ندهد و یا به طور کلی پیدا نشود این معامله باطل خواهد شد. اما در صورتی که مالک کشف شود، در دادگاه حاضر شده و می تواند نسبت به ادامه قرارداد با ابطال آن نظر دهد.

در کلام ساده تر در صورتی که مالک به عنوان شخص سوم و خارج از قرارداد حضور داشته باشد، قرارداد حالت فضولی به خود می گیرد. یعنی همه چیز بنا بر نظر مالک اصلی خواهد بود. این قرارداد می تواند با رضایت مالک نافذ شود و یا این که به درخواست مالک این قرارداد باطل شده و به طور کامل رد خواهد شد.

همچنین اگر مبایعه نامه صوری باشد، یعنی با هدفی غیر از معامله انجام شده باشد، باید باطل شود. هدف از مبایعه نامه انتقال مالکیت از فردی به فرد دیگر است. حال اگر این قرارداد با هدف ضمانت، فریب و … صورت گرفته باشد، باطل خواهد شد. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به آن آگاه است.

همچنین اگر معامله ای دارای شروط باطل و خلاف قانون باشد، دچار بطلان می شود. در کلام ساده تر اگر طرفین شرطی در قرارداد قید کرده باشند که اجرایی شدن آن خلاف قانون و شرع باشد عملا این قرارداد باطل خواهد شد. حتی با عدم انجام این شرط نیز قرارداد از نظر قانون و شرع باطل خواهد بود

در نظر داشته باشید که عدم اهلیت هر کدام از طرفین از جمله شرایط صحت عمومی قراردادها محسوب می شود. بنابراین اثبات عدم اهلیت یکی از طرفین در زمان انعقاد قرارداد می تواند موجب ابطال آن شود. به طور مثال اگر فردی دچار قدرت تفکر مناسبی نباشد و یا این که مجنون بوده و یا در وضعیت نامناسب ذهنی باشد ( مانند حالت مستی ) نمی تواند نسبت به انعقاد قراردادی اقدام کند. بنابراین اگر در زمان انعقاد قرارداد مبایعه نامه یکی از طرفین قرارداد اهلیت کامل را نداشته باشد، این معامله و قرارداد باطل خواهد بود و تمامی موارد به ابتدای قرارداد باید بازگردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×