خیارات فوری چیست؟

خیارات فوری چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

خیارات فوری چیست؟

خیارات فوری چیست؟

خیارات فوری به چه معنی است؟ چه زمانی از خیارات فوری استفاده می شود؟ مهمترین شرایط و نکات مهم در خصوص خیارات فوری چیست؟ چرا از خیارات فوری استفاده می شود؟ اصلی ترین کارکرد خیارات فوری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خیارات فوری چیست؟ کارایی خیارات فوری چیست؟ تفاوت خیارات فوری با سایر خیارات چیست؟ حوزه کاری خیارات فوری چیست؟ معنای خیارات فوری چیست؟ کدام نهاد قضایی در خصوص خیارات فوری تصمیم گیری می کند؟ خیارات فوری کدام ها هستند؟ چه مدارکی برای استفاده از خیارات فوری وجود دارد؟ علت استفاده از خیارات فوری چیست؟

خیارات فوری از جمله ابزار و مسیرهای قانونی محسوب می شود که طرفین یک قرارداد به واسطه آن می توانند در شرایط خاص نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند و یا قرارداد را در شرایط بهتری ادامه دهند. در واقع خیارات همان اختیاراتی است که قانونگذار در خصوص قراردادهای لازم در نظر گرفته است تا از حقوق طرفین در موقعیت های مختلف دفاع کند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که خیارات فوری دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ آیا برای استفاده از این نوع خیارات شرایط خاصی وجود دارد؟ کدام یک از خیارات در این دسته بندی قرار می گیرند؟ چگونه می توان از آن استفاده کرد و چه آثاری دارد؟ پاسخ به این سوالات از این جنبه اهمیت دارد که باعث می شود طرفین قرارداد نسبت به حقوق خود آشنا شوند و بدانند در هر موقعیتی از چه حقوقی برخوردار هستند و برای استفاده از چنین حقوقی چه شرایطی باید رعایت کنند؟ به طور مثال آیا باید برای استفاده از این خیارات فوریتی وجود دارد و یا این که می توان از آن به عنوان ابزاری در خصوص کنترل قرارداد استفاده کرد؟ این ها مهمترین نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خیارات فوری و مفهوم آن

خیارات فوری از جمله مهمترین مفاهیم و شرایط قانونی در قراردادهای لازم شناخته می شود. برای درک این مفهوم باید ابتدا بدانیم قرارداد لازم چیست و یک خیار چه کارکردی در آن دارد.

به طور کلی بر اساس قانون قراردادها به دو دسته لازم و جایز تقسیم بندی می شود. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که هر کدام از طرفین می توانند بدون رعایت هیچ شرط قانونی و یا بدون در نظر گرفتن رضایت طرف مقابل نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. همچنین این قرارداد با مرگ یکی از طرفین و یا به جنون کشیده شدن وی از بین می رود.

اما در مقابل قراردادهای مهمی مانند قرارداد ازدواج، قرارداد خرید و فروش و … تحت عنوان قرارداد لازم شناخته می شود. آن چیزی که در خصوص این قراردادها اهمیت دارد بدانیم است که قانون اجازه این قراردادها را از طرفین گرفته است مگر این که یکی از چهار حالت ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد یا اقاله ایجاد شود.

هر کدام از این موارد راه و مسیر خاص خودش را دارد، به طور کلی باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از هر کدام از این مسیرها شرایط قانونی خاصی وجود دارد. یکی از اصلی ترین کارکردهای وکیل حقوقی این است که در این خصوص می تواند کارساز باشد.

فسخ قرارداد از جمله مهمترین و پرکاربردترین مسیرهای انحلال هر قرارداد محسوب می شود. بر اساس این مسیر طرفین نسبت به اختیاراتی که قانون برای آن ها در نظر گرفته یا هر کدام از طرفین در تدوین قرارداد برای خود ایجاد کرده اند می توانند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. به طور مثال بر اساس خیار غبن، اگر ثابت شود که یکی از طرفین در طی قرارداد فریب خورده است می تواند نسبت به انحلال و فسخ یک طرفه قرارداد اقدام کند.

همچنین ممکن است فرد برای خود در تدوین قرارداد حقوق خاصی قائل شده باشد. به طور مثال ذکر کرده باشد که اگر تا تاریخ فلان روز بیست درصد از هزینه لازم پرداخت نشود، امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

خیارات فوری چیست؟ (2)
خیارات فوری چیست؟ (2)

خیارات فوری و انواع آن

پیش از آن که بخواهیم به خیارات فوری و انواع آن بپردازیم بهتر است به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. در مسئله فسخ قرارداد اختیار بر عهده طرفین قرار گرفته است. یعنی حتی با ایجاد شدن شرایط خیار، ممکن است فرد از آن استفاده نکند و قرارداد را فسخ ننماید. اما در حالت انفساخ قرارداد خود به خود فسخ می شود. برخی از خیارات موجب انفساخ قرارداد می شود. یعنی بعد از ایجاد شرایط خیار، بدون این که طرفین بخواهند یا نخواهند قرارداد منحل می شود. این نکته بسیار مهمی بود که باید به آن توجه می کردید.

خیارات فوری به آن دسته از خیارات گفته می شود که بعد از ایجاد شرایط آن و متوجه شدن یکی از طرفین قرارداد، این خیار باید فورا مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که فرد بعد از حادث شدن خیار اقدامی نکند و از آن مطلع باشد دیگر امکان استفاده از خیار را از دست خواهد داد.

به طور مثال فرد بداند که در قرارداد فریب خورده ولی همچنان به آن ادامه دهد قانون اجازه استفاده از این خیار را از او می گیرد. این دسته از خیارات تحت عنوان  خیارات فوری شناخته می شود، چرا که باید به محض اطلاع از وقوع آن نسبت به استفاده از آن استفاده کرد در غیر این صورت حق فسخ از فرد گرفته می شود. این مهمترین شرطی است که در خصوص این نوع خیارات وجود دارد.

به طور کلی در قانون برخی از خیارات در دسته خیارات فوری قرار می گیرند. این خیارات عبارتند از خیار غبن، خیار عیب، خیار تدلیس، خیار رویت، خیار تخلف از وصف. هر کدام از این خیارات شرایط ایجاب خاصی دارند و شما می توانید به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان از آن آگاه شوید. توجه داشته باشید که شرایط اثبات خیارات فوری و همچنین زمان اطلاع از آن در دادگاه اهمیت بسیاری دارد. از این روست که گفته می شود بهتر است در این مسیر از یک وکیل یا مشاور حقوقی استفاده کنید. این خیارات می تواند حق خروج بدون زیان شما از یک قرارداد باشد. بنابراین به سادگی آن را از دست ندهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×