دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

مطالبه مهریه چیست؟ شرایط مطالبه مهریه چیست؟ چگونه می توان برای مطالبه مهریه اقدام کرد؟ مراحل مطالبه مهریه چیست؟ چگونه می توان نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرد؟ شرایط لازم برای مطالبه مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مطالبه مهریه چیست؟ چگونه می توان برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه اقدام کرد؟ مهمترین نکاتی که در خصوص مطالبه مهریه وجود دارد چیست؟ زوجه برای مطالبه مهریه چه کاری می تواند انجام دهد؟ مهمترین شرایط و نکاتی که در خصوص مطالبه مهریه وجود دارد چیست؟ بهترین وکیل در حوزه مطالبه مهریه کیست؟ دادگاه صالح برای مطالبه مهریه کدام است؟

مطالبه مهریه از جمله حقوقی است که برای زوجه در نظر گرفته شده است. این حق دقیقا بعد از عقد نکاح صورت می گیرد. یعنی زوجه بلافاصله بعد از جاری شدن عقد و ثبت مهریه در سند ازدواج می تواند نسبت به دریافت و مطالبه مهریه اقدام کند. بنابراین اولین نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که لزومی به اقامه دعوی طلاق برای گرفتن مهریه وجود ندارد. زوجه حتی می تواند از حق حبس خود برای دریافت کامل مهریه اقدام نماید. در این چنین مواردی کمک گرفتن از یک وکیل حقوقی مجرب می تواند بسیار کارساز باشد.

به طور کلی مسئله ای که وجود دارد این است که مطالبه مهریه از طریق دریافت اجراییه از ثبت و همچنین از طریق مسیر قضایی امکان پذیر است. ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا کدام مسیر سریعتر و آسان تر است و ثانیا هر کدام از این مسیرها چه شرایطی دارد؟ در حقیقت ما می خواهیم مسئله مطالبه مهریه را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. نکته ای که وجود دارد این است که قوانین مربوط به مطالبه مهریه طی سال های گذشته تغییرات بسیاری داشته است. از جمله تعیین سقف برای حداکثر میزان مهریه. این تغییرات در خصوص مسیرهای مطالبه مهریه نیز صدق می کند. در ادامه سعی می کنیم بر اساس آخرین قانون مربوط این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالبه مهریه بر اساس مفاهیم

مطالبه مهریه را زمانی به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم مفهوم مهریه و شرایط مطالبه آن را از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم.

مهریه حقی است برای زوجه و بر گردن زوج که در عقد دائم و موقت ایجاد می شود. اگر بخواهیم کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم اینگونه می توانیم بیان کنیم که نکاح نوعی قرارداد است که در آن طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی را متقبل می شوند. این تعهدات بعد از امضای قرارداد لازم الاجرا می شود. یکی از مهمترین این تعهدات پرداخت مهریه از طرف زوج به زوجه است.

مهریه از جمله حقوق مالی زوجه محسوب می شود و هیچ حالت قانونی (به جز ابطال عقد ) نمی تواند آن را ضایع کند. بنابراین حتی در صورت اثبات خیانت زوجه نیز زوج مکلف به پرداخت کامل مهریه است. در مرحله طلاق نیز تنها زمانی دستور طلاق صادر می شود که زوج تمام این حقوق را پرداخت نماید.

بنابراین قانون در خصوص مهریه و مطالبه آن هیچ عذری را نمی پذیرد. به نوعی می توان گفت که مهریه درست مانند طلبی است که مرد تحت هر شرایط مکلف به پرداخت آن است. در خصوص مطالبه مهریه نیز قانون در صورت دارا بودن مرد این حق را از او می ستاند و در صورت عدم دارا بودن مرد، زوج می تواند با اثبات معسر بودن خود درخواست تقسیط در پرداخت مهریه را داشته باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حالت عندالاستطاعه بودن مهریه نیز زوج مکلف به پرداخت مهریه است. تنها تفاوتی که در این نوع مهریه وجود دارد این است که زوجه برای دریافت مهریه خود باید اثبات نماید که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد. در هر صورت و از هر جنبه ای مرد باید این حق را پرداخت نماید. حال سوال این است که مسیر مطالبه مهریه چیست و زوجه چگونه می تواند برای این کار اقدام کند؟

مطالبه مهریه از دو مسیر

به طور کلی دو مسیر گرفتن اجراییه و اقامه دعوی حقوقی برای مطالبه مهریه در نظر گرفته شده است. تا چند سال گذشته زوجه می توانست بر اساس نیاز خود و بر اساس هدفی که دنبال می کند از هر کدام از این مسیرها اقدام نماید. نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس آخرین قانون خانواده زوجه ابتدا باید از طریق اداره ثبت و دریافت اجراییه اقدام کند و در صورتی که ظرف مدت زمان مشخصی نتیجه ای حاصل نشود امکان استفاده از مسیر قضایی را دارد.

در کلام ساده و عملی تر اگر زوجه در مسیر طلاق نباشد و دعوی طلاق در جریان نباشد برای مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اداره ثبت نسبت به دریافت اجراییه اقدام کند. بدون استفاده از این مسیر نمی تواند سراغ اقامه دعوی حقوقی برود. در صورتی که زوج اموالی نداشته باشد و یا اداره ثبت قادر به توقیف اموال وی نباشد زوجه بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده ( شش ماه ) می تواند به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به اقامه دعوی حقوقی اقدام کند.

نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که دعوی مهریه چه از طریق مسیر حقوقی و چه از طریق دریافت اجراییه به عنوان یک دعوی مالی شناخته می شود. بنابراین هزینه دادرسی آن بر اساس دعاوی مالی تعیین می شود. بر اساس قانون هزینه دادرسی و یا صدور اجراییه مطالبه مهریه به اندازه 5 درصد از کل مهریه است. این هزینه بر عهده بدهکار یا همان زوج است. بنابراین در صدور اجراییه و مصادره اموال این 5 درصد نیز لحاظ می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی مسیر مطالبه مهریه بر اساس قانون جدید به نظر چندان ساده نمی آید. به طور مثال زوج طی مدت زمانی که اجراییه صادر می شود می تواند به نحوی از پرداخت دین فرار کند. گرچه بر اساس قانون وی ممنوع الخروج شده و امکان انتقال اموال را نخواهد داشت. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×