جعل عنوان پزشک

جعل عنوان پزشک (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جعل عنوان پزشک

جعل عنوان پزشک از نظر قانون

جعل عنوان پزشک چیست؟ جعل عنوان پزشک به چه معنی است؟ آیا جعل عنوان پزشک جرم است؟ چه شرایطی در خصوص جعل عنوان پزشک وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به جعل عنوان پزشک چیست؟ چرا از جعل عنوان پزشک استفاده می شود؟ چرا جعل عنوان پزشک در قانون جرم است؟ مجازات جعل عنوان پزشک چیست؟ در صورتی که جعل عنوان پزشک موجب مرگ فردی شود چه مجازاتی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جعل عنوان پزشک چیست؟ اصلی ترین نکاتی که در خصوص جعل عنوان پزشک وجود دارد چیست؟

جعل عنوان پزشک از جمله مهمترین جرایمی است که در جامعه وجود دارد. جرم جعل عنوان از جمله جرایمی است که در قانون کیفری به آن پرداخته شده است. بر این اساس فردی که بدون داشتن مدرک پزشکی معتبر اقدام به پزشکی و طبابت کند مجرم شناخته شده و باید مجازات شود. نکته ای که در این بین وجود دارد این است که برای جعل عنوان پزشک یا هر عنوان دیگری نیازی به جعل سند نیست. یعنی بدون جعل سند و وجود آن نیز امکان اثبات این جرم وجود دارد. بنابراین صرفا با بیان عنوان امکان اثبات آن ایجاد می شود.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم جعل عنوان پزشک چه نوع جرمی است و قانونگذار چه شرایطی برای آن در نظر گرفته است؟ به نوعی ما می خواهیم بدانیم که اگر فردی به این جرم متهم شود چگونه می تواند از آن تبرئه شده و یا وکیل کیفری چگونه می تواند شرایط اثبات این جرم را فراهم بیاورد؟ این ها همه مواردی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه بمانید.

جعل عنوان پزشک و مفاهیم ابتدایی

 جعل عنوان پزشک را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با مفاهیم مهم و اولیه آن آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که جرم چیست و چگونه اثبات می شود. بسیاری از افراد این تفکر را دارند که هر کار خلاف قانون به عنوان جرم شناخته می شود. اما این تنها یک رکن از ارکان سه گانه اثبات جرم محسوب می شود.

به طور کلی این مسئله اهمیت دارد که بدانیم یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان بر اساس چه منطقی می تواند نسبت به اثبات یا رد یک جرم اقدام کند. بر اساس قانون زمانی یک فعل به عنوان جرم شناخته می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان در خصوص یک فعل اثبات شود.

در رکن مادی به آسیب ها و زیان های فردی یا اجتماعی فعل توجه می شود. در صورتی که آسیب فعل مادی یا غیر مادی قابل اثبات باشد، می توان گفت که رکن مادی برای ان فعل اثبات می شود. در رکن معنوی عمدی بودن فعل و علم به مجرمانه بودن آن مورد توجه قرار می گیرد. بر این اساس در صورتی که ثابت شود فرد با دانش و هدف قبلی اقدام به این کار کرده مجرم شناخته می شود. در رکن قانونی نیز به نظر قانونگذار و مصادیق ذکر شده در قانون توجه می شود. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که در صورتی که قانونگذار نسبت به یک فعل سکوت کرده باشد نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد.

نکته دیگری که در این خصوص باید بدانید این است که جرم جعل عنوان پزشک از جمله جرایم تعزیری محسوب می شود. مجازات تعزیری به مجازاتی گفته می شود قانونگذار آن را تعیین کرده، بنابراین امکان تخفیف، تقلیل یا تشدید در مجازات وجود دارد. این نوع مجازات در برابر مجازات حدی است. در مجازات حدی امکان تغییر مجازات و یا تقلیل آن وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید. حال در ادامه می خواهیم به شکل دقیق تری در خصوص جعل عنوان پزشک صحبت کنیم و بدانیم که قانون گذار چه مجازاتی در این خصوص در نظر گرفته است. همچنان با ما در ادامه همراه بمانید.

آثار و مجازات جعل عنوان پزشک

به طور کلی جعل عنوان بر اساس قانون به فعلی گفته می شود که فرد بدون داشتن اعتبار و صلاحیت لازم عنوانی را نسبت به خود جعل کند. به طور مثال زمانی که فرد پزشک نیست و عنوان پزشکی را بدون داشتن مدرک یا صلاحیت لازم به خود اختصاص دهد به این حالت جعل عنوان پزشک گفته می شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص این جرم وجود دارد این است که این جرم از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود. بدین معنی که حتی با گذشت شاکی خصوصی دعوی تمام نشده و دادستان یا دادگاه می تواند این جرم را پیگیری کند. بر اساس قانون حتی برای شروع دعوی نیز نیازی به حضور شاکی خصوصی وجود ندارد. بدین ترتیب در صورتی که به نحوی اثبات شود جعل عنوان پزشک صورت گرفته امکان پیگیری و اقامه دعوی بدون حضور شاکی خصوصی نیز وجود دارد.

بر اساس قانون جعل عنوان پزشک بر اساس ماده جعل عناوین که در ماده 556 قانون مجازات اسلامی تعریف شده مورد بررسی قرار می گیرد. در این ماده قانون برای مجرم جزای حبس از سه ماه تا یک سال و همچنین جزای نقدی در نظر گرفته شده است. نکته بسیار مهمی که در این بین باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر این جعل عنوان باعث آسیب جسمی به فردی شده باشد مجرم ضامن جبران خسارت و پرداخت دیه است. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص جعل عنوان پزشک و مجازات های مربوط به آن وجود دارد.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که جرم جعل عنوان پزشک از جمله جرایم مهم و حساس در جامعه محسوب می شود. به خصوص این که پزشکی از جمله مشاغل مهمی محسوب می شود که با جان انسان در ارتباط است. از این رو قانونگذار و دادگاه نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری دارند. بنابراین در این صورت بهتر است در چنین دعاوی از یک وکیل یا مشاور مجرب استفاده شود. وکیل به خوبی می داند که برای اثبات یا رد جرم باید از چه مسیری عبور کند و چگونه از موکل خود دفاع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×