تصرف عدوانی در ملک مشاع

تصرف عدوانی در ملک مشاع (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تصرف عدوانی در ملک مشاع

تصرف عدوانی در ملک مشاع از منظر قانونی

تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ تصرف عدوانی در ملک مشاع چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ چرا از تصرف عدوانی در ملک مشاع استفاده می شود؟ مهمترین شرایط تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ اصلی ترین کارکرد تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ آیا تصرف عدوانی در ملک مشاع جرم است؟ مجازات تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ آیا تصرف عدوانی در ملک مشاع توسط شریک جرم است؟ ضمانت اجرایی در برابر تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ آثار حقوقی تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟

تصرف عدوانی در ملک مشاع از جمله شرایطی است که دارای دو ماهیت کیفری و حقوقی دارد. اگر بخواهیم در ساده ترین حالت ممکن تعریف کنیم تصرف عدوانی در ملک مشاع به حالتی گفته می شود که یکی از شرکا یا شخص ثالثی در ملک مشاع دخل و تصرف داشته باشد. این دخل تصرف با زور و یا بدون رضایت مالکان صورت گرفته است. بر اساس قانون تصرف عدوانی در ملک مشاع اگر توسط شخص ثالث صورت گرفته شده باشد جرم تلقی شده و فرد به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که تصرف عدوانی در ملک مشاع چه آثار و تبعاتی دارد؟ در واقع نکته ای که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم بدانیم این است که تصرف عدوانی در ملک مشاع چه شرایط و نکات قانونی دارد؟ اگر یکی از مالکان بدون رضایت سایر شرکا در ملک تصرف داشته باشد چه رفتاری در برابر او می توانیم داشته باشیم؟ آیا تصرف عدوانی در ملک مشاع می تواند شامل مشاعات ساختمانی مانند پارکینگ و … شود؟ این ها مهمترین نکاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

تصرف عدوانی در ملک مشاع و مفاهیم مربوطه

تصرف عدوانی در ملک مشاع را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. از جمله مهمترین این مفاهیم تصرف عدوانی و ملک مشاع است. ملک مشاع از جمله مفاهیمی است که در مفاهیم مالکیتی مانند وراثت و … کارکرد بسیاری دارد.

از نظر قانون اموال منقول و غیر منقول به دو دسته قابل افراز و مشاع تقسیم می شود. اموالی که بتوان آن را تقسیم کرد و برای هر قسمت آن مالکیت جداگانه ای در نظر گرفت، اموال قابل افراز گفته می شود. به طور مثال یک زمین به عنوان اموال قابل افراز است. احتمالا اصطلاح قطعه بندی را شنیده باشید. این اصطلاح ناظر بر همین افراز است.

اما اموال مشاعی غیر قابل تقسیم و افراز هستند. به طور مثال شما نمی توانید یک خانه یا یک واحد آپارتمان را تقسیم کنید. همچنین شما نمی توانید حیاط مشاع را میان تمامی واحدان افراز کنید. تقسیم بدین معنی که امکان صدور سند مالکیت مجزا برای آن وجود ندارد. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

نکته ای که وجود دارد این است که در اموال مشاع تمامی مالکان در تمامی جزئیات مال شریک هستند و این مسئله فارغ از میزان سهم شراکت آن ها در نظر گرفته می شود. در کلام ساده تر مالکی که در 5 درصد ملک سهیم است، در تمام جزئیات مال به اندازه مالکی که 95 درصد دیگر مال را در اختیار دارد شریک است. بر این اساس هیچ کدام از مالکان نمی تواند بر اساس سهم خود و یا هر ادعای دیگری بدون رضایت و اجازه از سایر مالکان نسبت به دخل و تصرف در ملک اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که به واسطه آن می توانیم مفهوم تصرف عدوانی در ملک مشاع را مورد بررسی قرار دهیم و آثار قانونی آن را بیان کنیم.

تصرف عدوانی در ملک مشاع (1)
تصرف عدوانی در ملک مشاع (1)

آثار تصرف عدوانی در ملک مشاع

مفهوم دیگری که در مسئله تصرف عدوانی در ملک مشاع تاثیر مستقیم دارد، تصرف عدوانی است. تصرف عدوانی به حالت گفته می شود که فردی بدون اجازه از مالک اقدام به تصرف ملک و استفاده از آن کرده باشد. از جمله مهمترین شرایط اثبات تصرف عدوانی این است که هیچ رابطه قراردادی میان مالک و متصرف وجود نداشته باشد. همچنین در این تصرف مالک اختیاری نداشته و نسبت به آن رضایتی نشان نداده باشد. در این صورت متصرف بر اساس جرم تصرف عدوانی محکوم خواهد بود. مجازات تصرف عدوانی نیز حبس تعزیری است.

اما در خصوص تصرف عدوانی در ملک مشاع چند نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که تصرف عدوانی در خصوص ملک مشاع اگر توسط شخص ثالث صورت گرفته باشد امکان طرح جرم به کمک یک وکیل کیفری وجود دارد. در کلام ساده تر تنها زمانی تصرف عدوانی در ملک مشاع جرم محسوب می شود که شخص متصرف جزو مالکان نباشد.

بنابراین در صورتی که متصرف از شرکا یا مالکان باشد عملا امکان اقامه دعوی کیفری علیه وی وجود ندارد. در این حالت تنها می توان از مسیر حقوقی اقدام کرد. در این مسیر قانون دستور تخلیه ملک و رفع تصرف را صادر می کند. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در خصوص این مسئله در قانون ایران وجود دارد.

همچنین در صورتی که یکی از مالکان در محیط مشاع مانند حیاط یا پارکینگ اقدام به تصرف کرده باشد امکان استفاده از مسیر کیفری وجود ندارد. شما به عنوان یکی دیگر از مالکان تنها می توانید با اقامه دعوی حقوقی از دادگاه بخواهید که دستور رفع تصرف و تخلیه را صادر کند. این ها تنها مواردی است که در مسیر حقوقی وجود دارد.

در حالت کلی می توان گفت که تصرف عدوانی در ملک مشاع مسیر نسبتا پیچیده ای محسوب می شود. از این رو بهتر این است که در این مسیر از یک وکیل یا مشاور حقوقی استفاده کنید. یادتان باشد که اثبات عدوانی بودن تصرف اهمیت بسیاری دارد. این موضوع به خصوص در مسیر کیفری می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. چرا که در صورتی که متصرف ثابت کند مالک رضایت داشته و یا بر اساس قراردادی این تصرف شکل گرفته عملا از جرم تبرئه خواهد شد. این ها مهمترین نکاتی است که در این مسیر وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×