فرار از دین

فرار از دین (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرار از دین

فرار از دین چیست؟

فرار از دین به چه معنی است؟ فرار از دین چه کارکردی دارد؟ جزای فرار از دین چیست؟ نحوه اثبات فرار از دین چگونه است؟ مهمترین نکاتی که در خصوص فرار از دین وجود دارد چیست؟ چرا فرار از دین جرم انگاری شده است؟ معامله ای که با هدف فرار از دین صورت گرفته باشد چه حکمی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرار از دین چیست؟ عناصر اثبات فرار از دین چیست؟ فرار از دین در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ آثار حقوقی فرار از دین چیست؟ چرا فرد از فرار از دین استفاده می کند؟

فرار از دین باعث ایجاد نوعی از معامله می شود که هدف واقعی آن عدم پرداخت بدهی به طلبکار است. در واقع قانون این اجازه را به طلبکار می دهد که با در اختیار داشتن اسنادی مانند سند ازدواج (برای مطالبه مهریه) یا چک نسبت به مطالبه طلب خود از طریق مصادره اموال بدهکار اقدام کند. از این رو برای این که بدهکار بتواند از اموال خود در برابر مصادره شدن محافظت کند با انتقال آن به نام اعضای دیگر خانواده خود و یا با انجام یک سری معاملات صوری به قصد فرار از دین مانع از مصادره شدن اموال می شود. چرا که بر اساس قانون نمی توان اموالی که به نام فردی را به خاطر طلب فرد دیگر مصادره کرد. اما آیا این معامله از نظر قانونی صحیح است؟

ما در این مقاله می خواهیم فرار از دین را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که فرار از دین چه ابعادی دارد و چگونه می توان آن را در دادگاه حقوقی و کیفری اثبات کرد؟ نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که قوانین مربوط به این مسئله کمی گنگ و نامفهوم هستند. به طور مثال در خصوص فاصله  زمانی انتقال اموال تا اقامه دعوی از طرف طلبکار همچنان نظر مشخصی نمی توان داد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

فرار از دین بر اساس مفاهیم

فرار از دین را می خواهیم از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی این مفهوم دارای دو ماهیت حقوقی و کیفری است. یعنی می توان آن را از مسیر کیفری یا حقوقی مورد پیگرد قرار داد. اما فرار از دین دقیقا چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟ پاسخ به این سوال می تواند جنبه های جالبی از این مفهوم را مشخص کند.

به طور کلی فرار از دین به معاملاتی گفته می شود که با هدف عدم پرداخت دین صورت می گیرد. به طور مثال فردی می داند که همسرش قرار است مهریه خود را به اجرا بگذارد. از این رو برای این که اموال وی مصادره نشود و به این اموال به ازای طلبی که وجود دارد به همسر وی تعلق نگیرد، این فرد اموال خود را به صورت صوری به افراد دیگری منتقل می کند. اما منظور از صوری بودن این روند چیست؟

صوری بودن در این جا بدین معنی نیست که روند انتقال مالکیت یا معامله دارای اشکال ظاهری و قانونی است. مسئله اینجاست که هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که برای انجام معامله چند شرط بسیار اساسی وجود دارد که هدف معامله و واقعی بودن آن از این شروط محسوب می شود. در کلام ساده تر هدف از انجام معامله و انتقال سند باید انتقال مالکیت باشد و نه چیز دیگری. زمانی که هدف معامله فرار از دین یا ضرر زدن به طلبکار و … باشد عملا معامله از نظر حقوقی و قانونی باطل بوده و حتی در صورت صدور سند رسمی مالکیت آن سند نیز باطل شده و مالکیت باید به فرد بازگردد.

بنابراین از جمله مهمترین آثار حقوقی فرار از دین ابطال معامله و اسناد صادر شده بر اساس آن است. بدین ترتیب طلبکار در دادگاه حقوقی می تواند با اثبات این مسئله دستور یا حکم ابطال معامله و بازگشت اموال به مالک را بگیرد. این مهمترین آثار حقوقی فرار از دین محسوب می شود.

آثار فرار از دین از منظر کیفری

 همانطور که گفتیم فرار از دین دارای آثار و ماهیت کیفری نیز می باشد. یعنی طلبکار می تواند از بدهکار به جرم فرار از دین شکایت کرده و از دادگاه درخواست مجازات آن را داشته باشد. مجازات فرار از دین حبس تعزیری یا پرداخت جزای مالی است. در برخی موارد نیز دادگاه هر دو این مجازات را برای مجرم در نظر می گیرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که چه از منظر حقوقی و چه از منظر کیفری شرط تحقق فرار از دین چیست؟ در کلام ساده تر یک وکیل کیفری یا حقوقی چگونه می تواند نسبت به اثبات این فعل در دادگاه حقوقی یا کیفری اقدام کند؟

بر اساس قانون شرط تحقق فرار از دین به سه دسته مختلف تقسیم می شود. اول این که باید معامله یا انتقال مالکیت صورت گرفته باشد. در واقع اثبات معامله یا انتقال مالکیت اولین گام برای اثبات فرار از دین محسوب می شود. دوم این که در زمان معامله یا انتقال مالکیت دین باید مسلم و حال باشد. در کلام ساده تر دین باید توسط اسناد رسمی مانند سند ازدواج، چک و یا حکم دادگاه قطعی و مشخص بوده باشد.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم در صورتی که فرد دارای بدهی مشخص و مسلمی باشد اگر اقدام به انتقال سند و معامله کند می توان ظن بر صوری بودن معامله داشت. سومین رکن اثبات فرار از دین بودن معامله یا انتقال سند را می توان در هدف معامله دانست. در واقع مهمترین و اصلی ترین بخش اثبات فرار از دین اثبات صوری بودن معامله است.

در این خصوص سوالات و ابهامات مختلفی وجود دارد. از جمله این که مهریه یک دین مشخص، مسلم و حال است که ممکن است برای سال ها وجود داشته باشد. در کلام ساده تر زوج همواره به عنوان طلبکار در برابر زوجه شناخته می شود. از این رو در طول مدت زندگی مشترک و یا پیش از مطالبه مهریه آیا هر نوع معامله و انتقال سند از اموال زوج را باید فرار از دین دانست؟ مسلما خیر. اما ابهامات قانونی و شرایط تفسیر آن به نحوی است که ممکن است این افراد را نیز درگیر مسئله فرار از دین کند. از این رو بهتر این است که در این مسیر از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×