شرایط فرزند خواندگی

شرایط فرزند خواندگی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط فرزند خواندگی

شرایط فرزند خواندگی

فرزند خواندگی چیست؟ شرایط فرزند خواندگی چیست؟ فرزند خواندگی به چه معنی است؟ چه کسانی می توانند نسبت به قبول فرزند خواندگی اقدام کنند؟ شرایط پدر و مادر برای فرزند خواندگی چیست؟ شرایط کودک برای فرزند خواندگی چیست؟ آیا امکان قبول فرزند خواندگی برای افراد مجرد وجود دارد؟ آیا شرط عدم باروری برای فرزند خواندگی لازم است؟ کدام دسته از پدر و مادران امکان قبول فرزند خواندگی را دارند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرزند خواندگی چیست؟ مهم ترین نکات مربوط به فرزند خواندگی چیست؟ ساده ترین روش قبول فرزند خواندگی چیست؟ روند فرزند خواندگی چیست؟

قبول فرزند خواندگی از جمله افعال حسنه در جامعه محسوب می شود. بر اساس این کار فرزندی که دارای سرپرست نبوده و ولی قهری یا جد پدری او در قید حیات نیست و یا صلاحیت لازم را ندارند این امکان را پیدا می کنند که در محیط خانواده رشد پیدا کنند. البته قانون به سادگی اجازه فرزند خواندگی را نمی دهد و شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانون باید مطمئن شود که خانواده ای که اقدام به پذیرش فرزند خواندگی می کنند از صلاحیت کامل برخوردار است و کودک می تواند در شرایط کاملا سالمی رشد کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم فرزند خواندگی چه شرایط قانونی دارد و کدام دسته از افراد در جامعه می توانند نسبت به قبول این کار اقدام کنند؟ به طور مثال برخلاف تصور بسیاری از افراد برخی از افراد مجرد و ازدواج نکرده نیز امکان پذیرش فرزند خواندگی را در شرایط خاص دارند. ما در این مقاله می خواهیم این مسائل را مورد بررسی قرار دهیم به سوالاتی از جمله شرایط و مراحل فرزند خواندگی پاسخ دهیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فرزند خواندگی و تعاریف آن

فرزند خواندگی را زمانی می توانیم به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم مفاهیم مربوط به آن را به طور کامل درک کنیم. در این بین دو مفهوم مهم وجود دارد. اول این که چه کودکانی را بدون سرپرست می دانیم و حائز شرایط فرزند خواندگی هستند؟ دوم این که چه کسانی می توانند نسبت به پذیرش فرزند خواندگی اقدام کنند؟

در هر جای دنیا این احتمال وجود دارد که فرزند به هر دلیل والدین خود را از دست بدهد و جد پدری نیز نداشته باشد. از طرف دیگر قانون امکان تعیین امین یا قیم برای او را نداشته باشد. در این صورت کودک به سازمان های مربوطه ( در ایران سازمان بهزیستی) سپرده می شود.

همچنین در بسیاری از موارد فرد پدر و مادر مشخصی ندارد و اصطلاحا گفته می شود که این کودک سر راه بوده و هیچ شناختی نسبت به خانواده او وجود ندارد. در این شرایط نیز کودک بی سرپرست خوانده می شود. در برخی موارد نیز قانون تشخیص می دهد که والدین و جد پدری کودک صلاحیت لازم برای بزرگ کردن فرزند را ندارند و از طرف دیگر امکان تعیین قیم یا امین وجود ندارد. در چنین شرایطی نیز کودک به عنوان یک فرزند بی سرپرست به سازمان مربوطه سپرده می شود. این دسته از کودکان امکان قرار گرفتن در روند فرزند خواندگی را دارند.

حال سوال این است که چه کسانی امکان قبول فرزند خواندگی را دارند. به طور کلی سه دسته از افراد می توانند نسبت به قبول این کار اقدام کنند. اول زوجینی که بعد از گذشت 5 سال از زندگی مشترک اقدام به فرزندآوری نکرده باشند. دوم زوجینی که دارای فرزند هستند و می خواهند کودکی را در کنار کودک خود به فرزند خواندگی قبول کنند. سوم دختران مجرد بالای سی سال که شرایط لازم برای نگهداری فرزند را داشته باشند. این افراد کسانی هستند که می توانند از طریق قانونی نسبت به قبول فرزند خواندگی اقدام کنند. نکات مهمی در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

نکات مهم فرزند خواندگی

فرزند خواندگی شرایط ساده ای محسوب نمی شود. در این خصوص نکات خاصی وجود دارد. به طور مثال شرط عدم باروری به عنوان یک شرط لازم در قانون شناخته نشده است. در کلام ساده تر از نظر قانونی لزومی برای اثبات عدم باروری زوجین وجود ندارد.

البته در صورتی که زوجین بتوانند عدم باروری خود را ثابت کنند، می توانند زودتر از 5 سال نسبت به قبول فرزند خواندگی اقدام کنند. این موضوع نیز وجود دارد که زوجینی که توانایی باروری ندارند در اولویت برای قبول فرزند خواندگی هستند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که یکی از زوجین ( زوج یا زوجه ) حداقل باید بالای سی سال سن داشته باشد. بنابراین این از شروط لازم برای قبول کودک به عنوان فرزند خوانده است. همچنین زوجینی که سن آن ها کمتر از 50 سال باشد در اولویت بیشتری هستند.

نکته دیگری که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن آگاهی دارد این است که دختران مجرد بالای سی سال با احراز شرایط می توانند تنها دختران بی سرپرست را به فرزند خواندگی قبول کنند. این شرطی است که از طرف قانون گذار در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که پسران مجرد تحت هیچ شرایطی امکان قبول کودک به عنوان فرزند خوانده را نخواهند داشت.

از جمله شرایط دیگر لازم برای این کار این است که زن و شوهر هر دو نسبت به این کار رضایت خود را اعلام کرده باشند. همچنین قانونگذار شرایط خاصی برای افرادی که متقاضی قبول این کار هستند در نظر گرفته است. از جمله این که هیچ کدام یک از طرفین نباید دارای سوء سابقه کیفری باشند. همچنین زوجین باید تمکن مالی قابل قبولی داشته باشند و بتوانند این مسئله را اثبات کنند. نکته دیگر این است که از نظر قانونی فردی که می خواهد نسبت به قبول فرزندخوانده اقدام کند نباید مهجور باشد. این ها مهمترین شرایطی است که می توان در این موضوع به آن اشاره کرد.

به طور کلی در نظر داشته باشید که روند قبول فرزندخواندگی روند چندان ساده ای نیست. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص از یک وکیل حقوقی متخصص در این حوزه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×