شرایط اعتراض ثالث

شرایط اعتراض ثالث (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط اعتراض ثالث

شرایط اعتراض ثالث

اعتراض ثالث چیست؟ چه زمانی اعتراض ثالث صورت می گیرد؟ شرایط اعتراض ثالث چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اعتراض ثالث چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتراض ثالث چیست؟ اعتراض ثالث چگونه اثبات می شود؟ در کدام مرحله می توان اعتراض ثالث داشت؟ در خصوص کدام دعاوی امکان اقامه اعتراض ثالث وجود دارد؟ نظر قانون در خصوص اعتراض ثالث چیست؟ اعتراض ثالث به طرفیت چه کسی انجام می شود؟ مهمترین مواردی که در خصوص اعتراض ثالث وجود دارد چیست؟ آیا امکان اعتراض ثالث در دادگاه بدوی وجود دارد؟ اعتراض ثالث در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟

اعتراض ثالث یکی از ابزارهایی است که بر اساس آن امکان اعتراض افراد خارج از دعوی در صورت ضایع شدن حقوق آن ها وجود دارد. بر اساس این مفهوم در صورتی که رای صادر شده توسط دادگاهی موجب دخل و تصرف و ضایع شدن در حقوق فردی خارج از این دعوی شده باشد، فرد می تواند با ارائه اعتراض نسبت به بررسی مجدد دعوی و رعایت حقوق خود اقدام کند. بنابراین خارج بودن شخص ثالث از دعوی و ضایع شدن حقوق وی از مهمترین شرایط استفاده از این مسیر قانونی است.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم شرایط اعتراض ثالث چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ یکی از مهمترین نکاتی که افراد در جامعه نمی دانند این است که اعتراض ثالث هیچ استثنایی ندارد و فرد می توانند نسبت به هر هر دعوی و هر رای یا قرار صادر شده توسط هر نهاد و مرجعی اعتراض کنند. در این اعتراض این اهمیت دارد که فرد خارج از دعوی بوده و ثابت کند که حکم یا قرار صادر شده موجب از بین رفتن حقوق مالی یا معنوی وی شده است. در ادامه سعی می کنیم جنبه های مختلفی از این اعتراض را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم کارکرد یک وکیل حقوقی یا کیفری در این حوزه چیست.

اعتراض ثالث و مفهوم آن

اعتراض ثالث را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را به خوبی بدانیم. از جمله مهمترین سوالی که در این بین وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم چگونه ممکن است یک حکم یا دستور باعث از بین رفتن حقوق فردی خارج از دعوی شود؟

ابتدا ما باید شخص ثالث را از دید قانون تعریف کنیم. بر اساس قانون هر فردی که خارج از دعوی حضور دارد و به عنوان خوانده یا خواهان شناخته نمی شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از دعوی سود یا زیانی نمی برد به عنوان فرد شخص ثالث شناخته می شود. حال در صورتی که رای صادر شده در جریان دادرسی موجب شود که حقوق این فرد پایمال شده و یا دستخوش تغییر شود عملا امکان اعتراض و تغییر رای را دارد.

به طور مثال فرض کنید که خوانده محکوم به توقیف اموال می شود. در این بین مالی وجود دارد که بر اساس مبایعه نامه به فرد دیگری منتقل شده است اما انتقال سند به صورت رسمی انجام نگرفته است. حال مالک اصلی که دارای مبایعه نامه قانونی و قابل اثبات است می تواند به عنوان شخص ثالث نسبت به اعتراض به این حکم اقامه دعوی کند و با ثابت نمودن مالکیت خود بر آن مال مانع از توقیف شود. این موضوع را می توان از مهمترین نمونه های اعتراض ثالث دانست.

نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که امکان اعتراض به هر نوع رای و دستور و یا قرار صادر شده وجود دارد. در واقع قانون این امکان را در اختیار شخص ثالث قرار داده است که بتواند از حقوق خود در هر نوع دعوی کیفری یا حقوقی دفاع کند. بنابراین حتی یک وکیل کیفری نیز می تواند به کمک فرد بیاید و در برابر آرای صادر شده در دادگاه های کیفری از موکل خود به عنوان یک شخص ثالث دفاع کند. در این مسیر اثبات ثالث بودن فرد و همچنین در خطر قرار گرفتن منافع و حقوق مالی و غیر مالی از مهمترین مواردی است که در این دادگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

چند نکته مهم در خصوص اعتراض ثالث

در خصوص اعتراض ثالث چندین نکته مهم و اساسی وجود دارد. اول این که در صورتی که دعوی امکان اعتراض داشته باشد، زمانی فرد می تواند نسبت به رای صادر شده اقامه اعتراض ثالث کند که مهلت اعتراض تمام شده و حکم قطعی شود. همچنین در صورتی که دعوی وارد مرحله تجدید نظر خواهی شده باشد، اعتبار رای دادگاه بدوی معلق بوده و نمی توان به آن اعتراض داشت. بنابراین در این حالت زمانی امکان اعتراض ثالث ایجاد می شود که رای و دستور دادگاه تجدید نظر صادر شود. در این حالت شخص ثالث می تواند نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در این بین باید به آن توجه داشته باشید این است که اعتراض ثالث دعوی است که بر اساس یک دادخواست اقامه می شود. بر اساس قانون دادخواست باید به طرفیت شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد. در کلام ساده تر در دادخواست باید طرف خواهان و خوانده مشخص شده باشد. کاملا مشخص است که در دادخواست اعتراض ثالث شخص ثالث و فردی که حقوق او در یک دعوی ضایع شده به عنوان خواهان شناخته می شود اما در این دعوی خوانده کیست؟ خوانده هر دو طرف دعوی اصلی خواهند بود. در واقع در اقامه دعوی اعتراض ثالث، خوانده طرفین دعوی است که در آن حقوق فرد ثالث در نظر گرفته نشده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی ما در این مقاله دانستیم که اعتراض ثالث چیست و در چه موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که اعتراض ثالث از جمله مسیر های فوق العاده اعتراض به حکم دادگاه یا قرارهای صادر شده توسط دادگاه و دادسرا محسوب می شود. همچنین این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که امکان اعتراض به تمامی احکام و در خصوص تمامی دعاوی امکان پذیر است. در این مسیر تنها دو شرط اساسی وجود دارد که ثالث بودن فرد و از بین رفتن حقوق او در طی دعوی آن دو شرط می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×