دادگاه صالح برای طلاق

دادگاه صالح برای طلاق (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادگاه صالح برای طلاق

دادگاه صالح برای طلاق از منظر قانون

دادگاه صالح برای طلاق کدام است؟ شرایط تعیین دادگاه صالح برای طلاق چیست؟ چگونه دادگاه صالح برای طلاق مشخص می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دادگاه صالح برای طلاق چیست؟ چگونه می توانیم نسبت به تعیین دادگاه صالح برای طلاق اقدام کنیم؟ بهترین دادگاه صالح برای طلاق کدام است؟ آیا دادگاه صالح برای طلاق می تواند در تعیین رای تاثیرگذار باشد؟ مهمترین شرایطی که در خصوص دادگاه صالح برای طلاق باید در نظر داشته باشیم چیست؟ در دادگاه صالح برای طلاق باید به چه مواردی توجه کنیم؟ دفاعیه در دادگاه صالح برای طلاق چه شرایطی دارد؟

دادگاه صالح برای طلاق به عنوان یک دادگاه حقوقی شناخته می شود. این دادگاه مکلف است تمامی مفاد قرارداد یا همان عقد نکاح را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس آن نسبت به تعیین حقوق طرفین اقدام کند. بر اساس این که درخواست طلاق از سمت کدام یک از طرفین ارائه شده و یا طلاق به صورت توافقی شکل گرفته است یا نه، روند دادرسی می تواند متفاوت باشد. بنابراین خواهان، نوع طلاق و تعهداتی که در عقدنامه وجود دارد می تواند روند دادرسی دادگاه صالح برای طلاق را تحت تاثیر قرار دهد. این ها مواردی است که وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم دادگاه صالح برای طلاق اولا کدام دادگاه است؟ چگونه تعیین می شود و چه صلاحیت هایی دارد؟ در واقع می خواهیم بدانیم که حدود اختیارات این دادگاه چیست؟ آیا امکان صدور حکم جلب را دارد؟ آیا می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام کند؟ برای تعیین حضانت فرزندان همین دادگاه اعلام رای می کند؟ این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. ما در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در واقع می خواهیم دادگاه صالح برای طلاق و روند دادرسی دعوی طلاق را از دیدگاه کلی مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه بمانید.

دادگاه صالح برای طلاق با توجه به مفاهیم

دادگاه صالح برای طلاق و روند دادرسی در آن را زمانی می توانیم به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. مسلما مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد، مسئله طلاق است. در واقع ابتدا ما باید بدانیم طلاق از منظر قانونی به چه معنی است و از چه انواعی تشکیل شده است.

طلاق به معنی انحلال قرارداد نکاح است. بنابراین در صورتی که زوج و زوجه خواستار متارکه و جدایی از یک دیگر باشند بدین معنی است که آن ها می خواهند تمامی تعهداتی که تحت عنوان نکاح وجود داشته از بین برود و این تعهدات کارایی خود را از دست بدهد. بنابراین لازم است که این قرارداد به نحوی منحل شود. انحلال این قرارداد را طلاق می دانیم.

در این خصوص دو نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که طلاق مفهومی است که تنها در عقد دائم کارایی دارد. بنابراین چنین مفهومی را نمی توانیم در عقد موقت پیدا کنیم. نکته دیگر این است که عقد نکاح از جمله عقود لازم محسوب می شود. بنابراین امکان انحلال آن به سادگی وجود ندارد و صرفا با دستور دادگاه امکان پذیر است.

مسئله بسیار مهمی که وجود دارد این است که بر اساس قانون زوج حق فسخ نکاح در هر شرایطی را دارد. در کلام ساده تر و بر اساس عرف اجتماعی زوج دارای حق طلاق است.  بنابراین بر اساس قانون زوج در هر زمانی که اراده کند می تواند نسبت به طلاق همسر خود و مراجعه به دادگاه صالح برای طلاق اقدام کند.  اما این دادگاه زمانی دستور طلاق را صادر می کند که زوج حقوق مشخص شده برای زوجه از جمله حقوق مالی مانند مهریه را پرداخت کرده باشد.

اما زوجه نیز امکان ارائه دادخواست طلاق دارد، با این تفاوت که این دادخواست زمانی مورد بررسی قرار می گیرد و به نتیجه می رسد که زوجه شرایط و دلایل لازم برای ارائه دادخواست طلاق را داشته باشد. به طور مثال اثبات عسر و حرج می تواند یکی از مهمترین این دلایل باشد.

حدود اختیارات دادگاه صالح برای طلاق

نکته ای که در روند بررسی دادگاه صالح برای طلاق وجود دارد این است که روند دادرسی دعوی طلاق به این موضوع بستگی دارد که دادگاه به دادخواست کدام یک از طرفین تشکیل شده است. به طور مثال اگر زوجه اقدام به طلاق کرده باشد امکان استفاده از تعهد تنصیف اموال ( در صورت امضا و قبول زوج در زمان عقد ) نخواهد داشت. همچنین در صورتی که زوج اقدام به طلاق کرده باشد با وجود این که این حق قانونی برای وی شناخته می شود اما دادگاه در خصوص پرداخت مهریه و همچنین قبول اعسار می تواند بسیار سختگیرانه تر عمل کند.

به طور کلی دادگاه صالح برای طلاق می تواند به مسئله طلاق زوجین بپردازد. اما با توجه به این که قرارداد نکاح یک قرارداد چند جانبه و با موضوعات فرعی بسیار است، این دادگاه می تواند تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهد و در خصوص هر کدام از آن ها اعلام رای کند. بنابراین اختیارات دادگاه صالح برای طلاق علاوه بر صدور حکم طلاق، امکان بررسی و اعلام رای در خصوص مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و … است.

یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که دادگاه صالح برای طلاق به عنوان یک دادگاه خانواده مادر شناخته می شود. زیرا ده ها دعوی را در دل یک دعوی طلاق مورد بررسی قرار می دهد. از این رو بهتر این است که در این مسیر از وکیل یا مشاور حقوقی استفاده شود. در واقع وکیل به خوبی می داند که بهترین و سریع ترین مسیر برای رسیدن به نتیجه در این دادگاه ها چیست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دعاوی طلاقی وجود دارد که روند دادرسی و صدور رای برای آن ها تا چند ماه و حتی چند سال به طول انجامیده است. استفاده از یک وکیل کاربرد می تواند شما را سریع تر به نتیجه برساند. به عنوان نکته پایانی نیز این مسئله را به خاطر داشته باشید که دادگاه صالح برای طلاق بر اساس دعوی طلاق می تواند مواردی مانند نفقه و …. را مورد بررسی قرار دهد. این نکته مهمی است که باید به خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×