تخلف اداری چیست؟

تخلف اداری چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلف اداری چیست؟

تخلف اداری چیست؟

تخلف اداری به چه معنی است؟ مصادیق تخلف اداری چیست؟ تعریف تخلف اداری چیست؟ مجازات تخلف اداری چیست؟ تنبیه تخلف اداری چیست؟ آیا تخلف اداری را می توان جرم دانست؟ آیا تخلف اداری را می توان به صورت کیفری پیگیری کرد؟ شرایط پیگیری تخلف اداری چیست؟ کدام نهاد تخلف اداری را رسیدگی می کند؟ مهمترین تنبیهات یا مجازات های مربوط به تخلف اداری چیست؟ چرا از تخلف اداری استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلف اداری چیست؟ مهمترین شرایطی که در خصوص تخلف اداری وجود دارد چیست؟ برای تبرئه شدن از تخلف اداری چه کار باید کرد؟ آیا امکان اعتراض و تجدیدنظرخواهی به تخلف اداری وجود دارد؟

تخلف اداری از جمله رایج ترین اتفاقات و تخلفاتی است که در هر جامعه ای رخ می دهد. قانونگذار در قوانین ایران نیز این مسئله را پیش بینی کرده و برای آن مسیرهای مختلفی در نظر گرفته است. در نظر داشته باشید که در قانون ایران تخلف اداری تنها مشمول ادارات دولتی و یا تحت نظارت دولت است. نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که نهاد رسیدگی کننده به این دسته از تخلفات در همان نهاد اداری تشکیل می شود. بنابراین اولین مرجع رسیدگی کننده به تخلف اداری، نهادی است که توسط خود همان سازمان یا اداره تشکیل می دهد.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم تخلف اداری دقیقا چیست؟ چه شرایطی دارد و چگونه می توان از آن تبرئه شد؟ همچنین می خواهیم بدانیم برای تخلف اداری چه مجازات هایی که در نظر گرفته شده است و این تخلفات در قانون چه مصادیقی دارد؟ آیا می توان این تخلفات را به عنوان جرم تلقی کرده و نسبت به پیگرد قانونی و کیفری آن اقدام کنیم؟ این ها مهمترین مسائلی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

تخلف اداری و تعریف آن در قانون

تخلف اداری را ابتدا ما باید به صورت دقیق تعریف کنیم و آن را بشناسیم. برای این کار اولا باید بدانیم که تخلف در قانون به چه معنی است و چه شرایطی دارد؟

از نظر عموم افراد تخلف و جرم معانی نزدیک  به یک دیگر محسوب می شود و گاها نیز به جای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اما از نظر قانون این چنین نیست. در واقع تخلف به رفتاری گفته می شود که در قانون برای آن جرم انگاری نشده است. یعنی نمی توان مصادیق آن را در قانون کیفری مشاهده کرد.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون کیفری زمانی می توان یک فعل را جرم تلقی کرد که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن اثبات شود. در رکن قانونی به مصادیق ذکر شده در قانون توجه می شود. زمانی که این مصادیق وجود نداشته باشد عملا جرمی هم از نظر قانونی اتفاق نیفتاده است.

هر وکیل حقوقی که مجازات در برابر جرم قرار می گیرد. بنابراین نمی توان انتظار داشته باشیم که در برابر تخلف اداری نیز مجازات در نظر گرفته شود. بلکه در برابر تخلف مفهوم تنبیه استفاده می شود. تنبیه می تواند جنبه جبران خسارت و یا مانع از تشدید تخلف داشته باشد.

بر این اساس مرجع رسیدگی به انواع تخلف اداری به هیچ عنوان دادسرا و دادگاه کیفری نخواهد بود. از طرف دیگر این دعاوی ماهیت حقوقی نیز ندارد. بنابراین نمی توان از طریق دادگاه حقوقی اقدام کرد. در چنین شرایطی قانون این اجازه را به نهاد دولتی داده است که بتواند هیئت های رسیدگی به این تخلفات را ایجاد کنند. این هیئت ها به دو دسته هیئت بدوی و تجدید نظر تقسیم بندی می شود. در صورتی که مقصر به رای صادر شده اعتراض داشته باشد هیئت تجدید نظر تشکیل شده و آن را مجدد موررد بررسی قرار می دهند. حال می خواهیم با مصادیق متعدد تخلف اداری از منظر قانون آشنا شویم. با ما همراه بمانید.

مصادیق تخلف اداری

تخلف اداری در ادارات دولتی بر اساس مفاهیم عمومی و اختصاصی تعیین می شود. یعنی ادارات دولتی علاوه بر ذکر شرایط تعیین شده در قانون می توانند با رعایت اصول نسبت به تدوین شرایط اختصاصی خود کرده و آن را تحت عنوان قوانین اداری اجرا کنند.

عدم رعایت قوانین و داشتن رفتاری خلاف آن از جمله مهمترین مصادیق تخلف اداری محسوب می شود. به طور مثال عدم رعایت حجاب اسلامی، عدم رعایت شئونات عرفی، اختلاس، اخاذی، ایراد تهمت و … از جمله این مصادیق محسوب می شود. احتمالا شما هم  به این نکته پی برده باشید که در دل این تخلفات برخی از موارد وجود دارد که می تواند جنبه کیفری داشته باشد. اختلاس، تهمت و اخاذی از جمله این موارد است.

در واقع این موارد هم دارای ماهیت تخلف اداری است و هم می تواند به عنوان یک جرم شناخته شده و در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین هیئت رسیدگی کننده به این تخلف برای ان تنبیه مناسبی در نظر گرفته و دعوی را به دادگاه کیفری ارجاع می دهد. هر وکیل کیفری به خوبی می داند که در چنین شرایطی سه رکن اثبات جرم برای آن مورد بررسی قرار خواهد کرد. با اثبات این سه رکن به این تخلف، جرم گفته می شود و فرد باید مجازات لازم را بگذراند.

همچنین در نظر داشته باشید که مهمترین تنبیهی که در خصوص تخلف اداری وجود دارد، انفصال از خدمات دولتی است . بنابراین هیات های رسیدگی به این تخلفات می توانند در شرایطی نسبت به اخراج فرد از دستگاه دولتی اقدام کنند. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که این هیئت ها معمولا در ادارات مرکزی مستقر هستند. بنابراین انتظار نداشته باشید که مسیری ساده تر و سهل تر از مسیر کیفری یا حقوقی داشته باشید. آشنایی با قوانین اداره مذکور و شرایط اثبات تخلف می تواند مهمترین عامل کننده در این خصوص شود.

از این رو گفته می شود که در چنین شرایطی حتما از یک وکیل حرفه ای و یا مشاور مجرب کمک بگیرید. این افراد به خوبی می دانند که در شرایط مختلف از تخلف اداری باید به چه قوانینی مراجعه کرده و از کدام مسیر عبور کرد. این تمامی مفاهیمی است که در خصوص تخلف اداری می توان در اینجا به ان ها اشاره کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×