دفاع از اتهام آدم ربایی

دفاع از اتهام آدم ربایی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع از اتهام آدم ربایی

دفاع از اتهام آدم ربایی

آدم ربایی چیست؟ آدم ربایی چه جرمی است؟ مهمترین نکات مربوط به آدم ربایی چیست؟ آیا می توان از جرم آدم ربایی تبرئه شد؟ مهمترین شرایط اثبات جرم آدم ربایی چیست؟ برای دفاع از اتهام آدم ربایی چه کار می توان کرد؟ نوع جرم آدم ربایی چیست؟ چگونه می توان نسبت به رفع اتهام آدم ربایی اقدام کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص آدم ربایی چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص آدم ربایی کدام است؟ برای دفاع از اتهام آدم ربایی چه ابزارهایی وجود دارد؟ مجازات آدم ربایی چیست؟

آدم ربایی از جمله جرایم نسبتا سنگین در دستگاه قضایی ایران محسوب می شود. بر اساس قانون حداکثر مجازات تعیین شده برای این جرم ده سال می باشد. بنابراین در صورت عدم دفاع درست و اثبات اتهامات وارد شده امکان دارد متهم به جرم آدم ربایی به ده سال حبس محکوم شود. نکته دیگری که در خصوص دفاع از اتهام آدم ربایی وجود دارد این است که این دفاع صرفا در جهت تبرئه شدن کارایی ندارد. در مواقعی نیز کاهش مجازات و درخواست تخفیف در مجازات نیز می تواند جزئی از این دفاع محسوب شود.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم اساسا جرم آدم ربایی چیست و چرا در قانون آن را جرم تلقی کرده است؟ همچنین می خواهیم با نوع جرم و مجازات تعیین شده آشنا شویم و بدانیم که یک وکیل کیفری برای دفاع از متهم چه ابزارهایی در اختیار دارد. شناخت این ابزارها و استفاده درست از آن می تواند باعث تبرئه شدن متهم و یا کاهش مجازات آن شود. با توجه به پیچیدگی هایی که در مسیر کیفری مانند مسئله جرم آدم ربایی وجود دارد مسلما بهتر این است که در این مسیر از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده شود. در ادامه زوایای بیشتری از این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آدم ربایی و مفاهیم آن

آدم ربایی در قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم شناخته شده است. در این قانون به هر عملی که باعث شود فردی بدون رضایت و با اعمال زور و اجبار از نقطه ای به نقطه ای دیگر با هدف کسب مال، انتقال و یا تجاوز و … برده شود آدم ربایی گفته می شود. کاملا مشخص است که این جرم بر خلاف عنف و شرع می باشد و می تواند جامعه را در خطر بزرگی قرار دهد. از این رو در قانون ایران این جرم تحت عنوان جرایم غیر قابل گذشت در نظر گرفته شده است.  در ادامه این مفهوم را توضیح خواهیم داد.

اما پیش از آن بهتر است به ارکان سه گانه ای اشاره کنیم که بر اساس آن امکان اثبات یا رد فعل به عنوان جرم ایجاد می شود. در واقع بر اساس قانون زمانی یک فعل تحت عنوان جرم شناخته می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای فعل اثبات شود.

در رکن مادی آسیب های مادی و معنوی وارد شده به فرد یا جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که فعل دارای آسیب های فردی  و اجتماعی قابل اثباتی باشد رکن مادی برای فعل اثبات می شود. در رکن معنوی هدف و نیت فاعل مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که فرد به صورت عمد و با نیت و هدف قبلی اقدام به جرم کرده باشد رکن معنوی نیز اثبات می شود. در رکن قانونی نیز به مصادیق ذکر شده در قانون توجه می شود. بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد نمی توان آن فعل را به عنوان جرم در نظر گرفت. ماده 621 قانون مجازات اسلامی به صورت کاملا مشخص این جرم را تعریف و مجازات آن را مشخص کرده است.

در خصوص جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت نیز در نظر داشته باشید که آن دسته از جرایمی که بعد اجتماعی داشته باشد به عنوان جرم غیر قابل گذشت در نظر گرفته می شود. این جرایم حتی با گذشت شاکی یا بدون داشتن شاکی خصوصی قابل پیگرد قانونی و اعلام رای خواهد بود. جرم آدم ربایی از این دست جرایم محسوب می شود.

مجازات و آثار جرم آدم ربایی

بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات جرم آدم ربایی بدون استفاده از زور و تهدید دو تا 5 سال حبس تعزیری و در صورتی که فرد ربوده شده کمتر از 15 سال سن داشته باشد و یا در این فعل تهدید حیثیتی و جسمی صورت گرفته باشد مجرم به حداکثر مجازات، یعنی ده سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

نکته بسیار مهمی که در خصوص دفاع از اتهام به این جرم وجود دارد این است که وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند با کسب رضایت از شاکی و اثبات وجه های تخفیف نسبت به گرفتن تخفیف در مجازات از دادگاه اقدام کند. همچنین از جنبه های مهمی که می توان برای دفاع از متهم در این جرم وجود دارد، استفاده از ارکان اثبات جرم است.

در واقع وکیل می تواند با نقض تنها یکی از این ارکان جرم نسبت به رفع اتهام اقدام کند. در خصوص این جرم و بسیاری دیگر از جرایم عمده کارکرد وکیل در خصوص رکن معنوی است. در واقع اگر وکیل بتواند ثابت کند که در خصوص فعل صورت گرفته عمدی در کار نبوده و یا متهم نسبت به این موضوع اطلاعی نداشته امکان رفع اتهام و تبرئه متهم ایجاد می شود. این مسئله هم در دادسرا و هم در دادگاه کیفری قابل انجام است.

در نهایت می توان اینگونه بیان کرد که جرم آدم ربایی از جمله جرایم مهم در قانون کیفری ایران شناخته می شود. بر این اساس دفاع از متهم و اثبات بی گناهی آن اهمیت بسیاری پیدا می کند. نکته ای که وجود دارد این است که تبرئه شدن فرد تنها بخشی از این دفاع می باشد. گرفتن تخفیف در مجازات، استفاده از مسیرهای تجدیدنظر خواهی و یا واخواهی از جمله مواردی است که یک وکیل می تواند در دفاع از موکل خود انجام دهد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قانونگذار در خصوص جرایم غیر قابل گذشت حساس تر عمل می کند. همین مسئله می تواند سختی کار وکیل در این حوزه را بهتر نشان دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×