مرور زمان فروش مال غیر

مرور زمان فروش مال غیر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مرور زمان فروش مال غیر

مرور زمان فروش مال غیر در قانون

مرور زمان فروش مال غیر چیست؟ مهلت مرور زمان فروش مال غیر چقدر است؟ مرور زمان فروش مال غیر برای شکایت چیست؟ مرور زمان فروش مال غیر برای تعقیب چیست؟ مرور زمان فروش مال غیر برای اجرای حکم چیست؟ مبدا شروع مرور زمان فروش مال غیر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مرور زمان فروش مال غیر چیست؟ مهمترین نکات مربوط به مرور زمان فروش مال غیر چیست؟ چرا از مرور زمان فروش مال غیر استفاده می شود؟ شرایط استفاده از مرور زمان فروش مال غیر چیست؟ چرا قانون از مرور زمان فروش مال غیر استفاده می کند؟

مرور زمان فروش مال غیر از جمله شرایطی است که بر اساس آن امکان شکایت، تعقیب و اجرای برای مدت زمان محدودی امکان پذیر است. به طور کلی با توجه به این که در آخرین تغییرات قانون فروش مال غیر در دسته جرایم قابل گذشت در نظر گرفته شده، شاکی تنها یک سال برای شکایت از این جرم وقت دارد. همچنین با توجه به این که این جرم در دسته جرایم تعزیری در 5 قرار دارد امکان تعقیب مجرم برای 7 سال و امکان اجرای حکم برای ده سال در نظر گرفته شده است. در صورتی که مهلت زمان گفته شده در هر کدام از این موارد به اتمام برسد، امکان اجرای آن از بین می رود.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم مرور زمان فروش مال غیر چه کارکردی دارد و چرا قانونگذار چنین شرایطی را پیش بینی کرده است؟ همچنین می خواهیم بیشتر با این مفهوم آشنا شده و مبدا زمانی آن را کشف کنیم. در حقیقت می خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که مبدا زمانی شروع مرور زمان چه زمانی در نظر گرفته می شود؟ پاسخ به این سوالات می تواند کارکرد مهم یک وکیل کیفری را به خوبی به ما نشان دهد. با ما در ادامه همراه باشید.

مرور زمان فروش مال غیر بر اساس مفاهیم

مرور زمان فروش مال غیر را زمانی به درستی درک کنیم که با مهمترین مفاهیم آن آشنا شویم. در این جا دو مفهوم جرم فروش مال غیر و مفهوم مرور زمان اهمیت بسیاری برای ما دارد.

فروش مال غیر در قانون مجازات اسلامی بدین معنی است که فردی بدون اجازه و داشتن رضایت مالک اقدام به انتقال یا فروش مال وی کند. در چنین شرایطی مالک و صاحب اصلی اموال می تواند بر له وی اقامه دعوی کیفری کند. بر اساس همین قانون در صورت اثبات جرم، مجرم به 6 ماه تا سه سال و نیم حبس و پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

همانطور که گفته شد در قانون جدید مرور زمان فروش مال غیر از جمله جرایم قابل گذشت در نظر گرفته شده است. این دسته از جرایم عمدتا جنبه فردی دارد و در صورت رضایت شاکی و یا عدم شکایت وی اقامه دعوی صورت نمی گیرد. بنابراین اگر شاکی رضایت دهد دعوی پایان می گیرد و امکان پیگیری آن برای دادسرا یا دادگاه از بین می رود.

از طرف دیگر قانونگذار با هدف کاهش بار قضایی و کمک به پویایی این سیستم از ابزار مرور زمان استفاده کرده است. بر اساس این ابزار امکان صرف نظر از شکایت، تعقیب و اجرای حکم برخی از جرایم بعد از گذشت مدت زمان مشخص ایجاد می شود. در کلام ساده تر قانونگذار این مسئله را به خوبی درک کرده است که نمی توان برای یک جرم صورت گرفته تمام قدرت و توان سیستم قضایی را برای همیشه درگیر کرد. مرور زمان فرصتی برای دستگاه قضایی ایجاد می کند که بتواند از شر دعوی ها و پرونده های کهنه خلاص شود و بار خود را سبک تر کند.

مرور زمان برای جرایم مختلف بر اساس نوع مجازات و همچنین نوع جرم متفاوت است. همچنین مرور زمان برای شکایت، تعقیب و اجرای حکم به صورت مجزا در نظر گرفته می شود. در خصوص هر کدام از این موارد در ادامه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

اجرای مرور زمان فروش مال غیر

هر وکیل کیفری تهران به خوبی می داند که مرور زمان در خصوص جرایم شامل سه بخش شکایت، تعقیب و اجرای حکم اجرایی می شود. این موضوع در خصوص مرور زمان فروش مال غیر نیز صدق می کند.

با توجه به این که فروش مال غیر در دسته جرایم قابل گذشت قرار دارد، شاکی از لحظه ای که متوجه فروش مال خود شده تنها یک سال فرصت شکایت دارد. بنابراین مبدا زمانی برای شکایت از جرم فروش مال غیر اطلاع شاکی است. شاکی برای اثبات این مبدا باید دلایل و مدارک مشخص و مستدلی همراه داشته باشد.

در خصوص مرور زمان فروش مال غیر برای تعقیب مجرم یا متهم از زمان صدور قرار جلب توسط دادسرا یا دادگاه محاسبه می شود. در کلام ساده تر اگر مجرم بتواند به مدت 7 سال بعد از صدور قرار یا دستور بازداشت و جلب فرار کند و امکان دستگیری او وجود نداشته باشد، این جرم مشمول مرور زمان شده و به طور کلی دعوی از بین می رود.

همچنین در صورتی که از زمان صدور حکم قطعی ده سال گذشته باشد و امکان اجرای حکم ایجاد نشود عملا دعوی از بین می رود. بعد از گذشت ده سال مرور زمان فروش مال غیر ایجاد شده و امکان اجرای حکم از بینی می رود. این ها مهمترین شرایطی است که در این خصوص وجود دارد.

بنابراین در خصوص مرور زمان فروش مال غیر چند نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که مرور زمان فروش مال غیر در سه بخش شکایت، تعقیب و اجرای حکم کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم شاکی تنها یک سال برای شکایت مهلت دارد و در صورتی که مجرم به مدت 7 سال دستگیر نشود امکان تعقیب او از بین می رود و برای اجرای حکم نیز تنها ده سال زمان وجود دارد.

این زمان بندی ها بر اساس نوع جرم ( قابل گذشت بودن جرم ) و درجه مجازات تعزیری آن است. بر اساس قانون مجازات جرم فروش مال غیر از مجازات درجه 5 محسوب می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد و باید به آن توجه کرد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×