دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

مهلت دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چیست؟ دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چیست؟ دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به به چه معنی است؟ چرا از دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چیست؟ چرا از دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به استفاده می شود؟ کدام دادگاه در خصوص دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به تصمیم گیری می کند؟ آثار دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چیست؟ مهلت ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چقدر است؟

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به از جمله دادخواست هایی محسوب می شود که نشان می دهد قانون بر اساس فقه شرایط منعطفی را برای پرداخت هزینه دادرسی، خسارت و یا بدهی در نظر گرفته است. بر این اساس محکوم به پرداخت مالی می تواند با اثبات شرایط مالی و اعسار خود محکومیت های مالی و یا هزینه دادرسی را به شکل تقسیط شده پرداخت کند.

اما در خصوص دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چندین سوال وجود دارد. اول این که اعسار چگونه اثبات می شود؟ در واقع در زمان ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به چه مدارک و شواهدی باید به دادگاه ارائه شود؟ سوال دیگر این است که این دادخواست چه آثاری دارد؟ همچنین آیا فردی می تواند چندین بار نسبت به ارائه دادخواست اقدام کند؟ نکته مهم دیگر این است که آیا این رای دادگاه در خصوص دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به قابل اعتراض است؟ همچنین اگر فردی به طور کلی معسر مطلق باشد، یعنی توانایی پرداخت هیچ هزینه و بدهی را حتی به صورت اقساطی نداشته باشد دادگاه و قانون چه شرایطی برای وی در نظر می گیرد؟ این ها مهمترین نکات و سوالاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به و توجه به چند نکته

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به از جمله دادخواست های بسیار مهم در دنیای قانون محسوب می شود. هر فرد بر اساس موقعیت مالی که در اختیار دارد می تواند بارها نسبت به ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به اقدام کند. بنابراین اولین نکته ای که در این خصوص باید بدانید این است که بر اساس وضعیت مالی محکوم امکان ارائه دادخواست های متعدد در خصوص اعسار وجود دارد. نکته دیگر این است که هر دعوی اعسار توسط طرفین قابل اعتراض است.

مسئله بسیار مهمی که باید بدانید این است که اعسار یک مفهوم فقهی است. در فقه دو نوع اعسار تعریف شده است. اعسار مطلق و نسبی این دو نوع را تشکیل می دهند. اعسار نسبی به حالتی گفته می شود که فرد توانایی نسبی پرداخت بدهی یا محکوم به را دارد. در کلام ساده تر محکوم نمی تواند تمامی بدهی را پرداخت نماید اما بر اساس تقسیط می تواند اقدام به پرداخت بدهی یا محکوم به طی زمان کند. اما اعسار مطلق بدین معنی است که فرد به طور کلی از پرداخت بدهی ناتوان است. یعنی حتی با قسط بندی بدهی یا محکوم به به میزان کم نیز امکان پرداخت آن را ندارد. در این حالت این فرد معسر مطلق خوانده می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که در فقه معسر مطلق از پرداخت بدهی و محکوم به معاف می شود. بر اساس یک اصل در فقه این فرد در پناه خدا ذکر شده است. اما یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که در قانون امروز ایران چنین مفهومی گنجانده نشده است. در صورتی که فرد تحت هیچ عنوان امکان پرداخت بدهی یا محکوم به را نداشته باشد و به عنوان معسر مطلق شناخته شود به زندان خواهد رفت. در کلام ساده تر اعسار مطلق مانع از پرداخت بدهی نخواهد شد و در صورتی که هیچ راهی برای پرداخت توسط وی وجود نداشته باشد، حکم جلب توسط خواسته خواهان صادر خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به (2)
دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به (2)

شرایط دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

به طور کلی اگر فرد بخواهد نسبت به محکوم به دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به داشته باشد، مهلت زمان یک ماهه از زمان صدور اجرایی خواهد داشت. در کلام ساده تر محکوم بعد از صدور اجراییه یک ماه فرصت دارد تا دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به را به دادگاه تسلیم کند. در غیر این صورت  تمام بدهی یا محکوم به را باید به نحوی پرداخت نماید.

همچنین در نظر داشته باشید که دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به قابل اعتراض از سمت طرفین است. این دادخواست به طرفیت خوانده در دادگاه اولیه صادر می شود.

اما نکته مهم دیگری که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که در خصوص هزینه دادرسی مسیر کمی متفاوت است. در صورتی که فرد توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، باید در زمان ارائه دادخواست دادرسی نسبت به ارائه دادخواست اعسار نیز اقدام نماید. در این صورت دادگاه شرایط ویژه ای را برای این فرد در نظر می گیرد. در این مسیر حتی در صورت اعسار مطلق نیز امکان پرداخت این هزینه توسط حکومت یا دولت وجود دارد.

توجه داشته باشید که در زمان ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به باید مدارک و شواهد کافی از وضعیت مالی ضمیمه شده باشد. در واقع شهادت حداقل دو نفر از کسانی که به وضعیت زندگی فرد آگاه باشند و لیست اموال از جمله مهمترین مدارکی است که باید همراه با دادخواست ضمیمه شده باشد. دادگاه با بررسی این مدارک و وضعیت مالی فرد نسبت به اعسار فرد تصمیم گیری می کند.

نکته مهم این است که دادگاه بر اساس وضعیت مالی و اعسار فرد و همچنین بنابر نیاز خوانده نسبت به تقسیط اقدام می کند. در خصوص تقسیط این خود دادگاه است که تصمیم گیری می کند. در نظر داشته باشید که در صورتی که وضعیت مالی فرد بعد از صدور رای نهایی تغییری کرده باشد وی می تواند با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به درخواست بررسی مجدد وضعیت مالی و صدور رای جدید را داشته باشد. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص این دعوی و دادخواست وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×