طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن و شرایط آن

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چگونه است؟ شرایط طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ آیا امکان طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ نظر قانون در خصوص طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ آثار طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن نیاز چه پیش نیازهایی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ دادگاه صالح در خصوص رسیدگی به طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن کدام است؟

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن یکی از اتفاقاتی است که در دادگاه های حقوقی و خانواده مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس قانون حق طلاق به مرد داده شده است. یعنی مرد این حق را دارد بدون این که دلیلی به دادگاه ارائه دهد و یا بدون رضایت زن اقدام به طلاق کند. بر اساس قانون این حق زمانی قابل استفاده است که زوج بتواند تمام حقوق مالی زوجه را پرداخت نماید.

با این حال در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن دقیقا چه شرایطی دارد؟ آیا زوجه می تواند به نحوی مانع از بروز چنین اتفاقی شود؟ اگر طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن صورت بگیرد، زوج باید کدام حقوق مالی را پرداخت نماید؟ همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم اصلی ترین آثار طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن چیست؟ در ضمن آیا طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن با طلاق توافقی تفاوت قانونی و … دارد؟ این ها مهمترین شرایط و سوالاتی است که در این خصوص وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن بر اساس مفاهیم

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن را زمانی می توانیم از نظر چارچوب قوانین حقوقی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم بر اساس چه فاکتورها و مفاهیمی بنا نهاده شده است.

مسلما اولین مفهومی که در این بین وجود دارد مسئله نکاح است. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که نکاح از دید قانون یک قرارداد لازم محسوب می شود. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن وجود ندارد مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد یا اقاله ایجاد شود. در خصوص نکاح امکان اقاله وجود ندارد. فسخ قرارداد بدین معنی است که یکی از طرفین بر اساس اختیاراتی که قانون برای آن در نظر گرفته و یا خود در قرارداد برای خود ایجاد کرده بتواند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند.

بر اساس قانون حق فسخ بی چون و چرا و بدون شرایط نکاح برای مرد در نظر گرفته شده است. در کلام ساده تر مرد می تواند بدون این که بخواهد رضایت زن را جلب کند و یا این که بخواهد شرایط قانونی خاصی را رعایت کند در هر موقعیتی که بخواهد نسبت به طلاق اقدام کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که نکاح یک قرارداد خاص محسوب می شود. تمامی بند ها و مفاد این قرارداد باید مورد بررسی قرار گرفته و حق هر کدام از طرفین از این مفاد مشخص شود. از این رو معمولا گفته می شود که طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. زیرا تمامی شرایط و موارد باید تک به تک مورد بررسی قرار بگیرد.

به نوعی می توان گفت که یکی از مهمترین عمده ترین تفاوت های طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن با طلاق توافقی این است که در طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن مدت زمان بسیار بیشتری تا صدور دستور طلاق باید سپری شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن و شرایط آن

همانطور که گفتیم طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن با وجود این که امکان پذیر است، اما یک شرط بسیار عمده و مهم دارد. این شرط این است که این طلاق زمانی جاری می شود که تمامی حقوق مالی مرد مشخص و پرداخت شود. حتی نفقه زوجه در مدت زمان عده بعد از طلاق نیز باید محاسبه و پرداخت شود.

اما حقوق مالی زن چیست؟ بسیاری مهریه و نفقه را تنها حقوق مالی زن می دانند. در ضمن بسیاری نیز نمی دانند که در صورت طلاق یک طرفه و بدون دلیل از سمت زوج نفقه در زمان عده باید پرداخت شود. چرا که طلاق در این حالت رجعی محسوب می شود و امکان بازگشت مرد به زن وجود دارد.  

هر وکیل حقوقی تهران و شهرستان به خوبی می داند که مهریه و نفقه تنها حقوق مالی زوجه نیست. مسائلی مانند اجرت المثل و نحله و … نیز از جمله حقوق مالی زوجه در زندگی مشترک محسوب می شود. از طرف دیگر در برخی از موارد زوج شرط تنصیف اموال را قبول می کند. در این صورت نصف مال به دست آمده در زمان زندگی زناشویی نیز از جمله حقوق مالی زوجه محسوب می شود.

در زمان طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن تمامی این حقوق قابل مطالبه است و زوج مکلف به پرداخت آن است. بنابراین مردی که اقدام به طلاق یک طرفه می کند باید بداند که باید حقوق مالی خاصی از جمله نیمی از اموال را به زوجه پرداخت کند. این در حالی است که در طلاق توافقی زوجه نمی تواند این حقوق را مطالبه کند. در واقع در طلاق توافقی یا طلاق از طرف زوجه تنها مسئله مهریه به عنوان حقوق مالی زوجه مطرح می شود.

بنابراین طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن امکان پذیر نیست مگر این که زوج توانایی پرداخت حقوق مالی زوجه را داشته باشد. البته در این خصوص امکان اعسار و تقسیط این حقوق وجود دارد. البته تمامی این ها شرایطی است که در این دعاوی وجود دارد. در نظر داشته باشید که طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن از جمله طولانی ترین دعاوی حقوق شناخته می شود که بعضا تا چند سال به طول می انجامد. از این رو بهتر است در این مسیر از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×