اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده در قانون

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چیست؟ اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چگونه تعیین می شود؟ شرایط اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چگونه خواهد بود؟ مهمترین نکات مربوط به اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چیست؟ اصلی ترین عناصر اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چیست؟ دادگاه تصمیم گیرنده در خصوص اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده کدام است؟ آیا امکان از بین بردن اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده وجود دارد؟ اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده همچنان پابرجاست؟

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده یکی از سوالات و چالش هایی است که در مسیر حقوقی همواره وجود دارد. در واقع این احتمال وجود دارد که فروشنده بعد از انعقاد قرارداد مبایعه نامه و فروش اموال خود فوت کند. در این صورت بر اساس قانون اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده نیز همچنان پابرجاست. اما آیا وراث می تواند نسبت به از بین بردن اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده اقدام کند؟

در واقع نکته ای که وجود دارد این است که اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده بر اساس قانون پابرجا است. اما ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا قانون چه شرایطی در خصوص اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده در نظر گرفته است؟ آیا برای استفاده از اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده نیاز به عبور از مراحل قانونی است؟ نظر قانونگذار در خصوص اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده چیست؟ آیا ورثه موظف به عمل اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده است؟ این ها مهمترین شرایطی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم.

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده و مفاهیم مربوطه

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا بتوانیم با مفاهیم مربوط به آن به درستی آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که مبایعه نامه از دید قانون چیست و چه شرایطی دارد؟ پاسخ این سوال می تواند اصلی ترین مسیر فهم اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده باشد.

به طور کلی مبایعه نامه قراردادی است که بر اساس آن طرفین نسبت به انتقال مالکیت از فردی به فرد دیگر به توافق می رسند. در قرارداد مبایعه نامه خریدار، فروشنده، مال مورد بحث و ثمن معامله باید ذکر شده باشد. در این صورت مبایعه نامه معتبر خواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مبایعه نامه از جمله قراردادهای لازم شناخته می شود.

قراردادها در قانون ایران به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. بر اساس قانون قرارداد جایز قراردادی است که امکان انحلال آن در هر صورت و هر حالتی وجود دارد. بنابراین در این قرارداد نیازی به رضایت طرف مقابل و یا رعایت شرایط قانونی خاصی وجود ندارد. همچنین با مرگ یکی از طرفین آن قرارداد منحل می شود.

اما قرارداد لازم مانند قرارداد مبایعه نامه امکان انحلال را به هیچ کدام یک از طرفین نمی دهد. مگر این که طرفین از طریق یکی از مسیرهای ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله اقدام کنند. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مرگ یکی از طرفین قرارداد باعث انحلال آن قرارداد نخواهد شد. بنابراین اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده همچنان پابرجا خواهد بود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که مبایعه نامه بر اساس این که توسط چه کسی تدوین و ثبت شده باشد از جمله اسناد رسمی یا غیر رسمی شمرده می شود. در واقع اگر این قرارداد توسط نماینده رسمی قانون ( دفترخانه اسناد رسمی ) تدوین و ثبت شده باشد به آن سند رسمی گفته می شود. در غیر این صورت آن را در دسته اسناد غیر رسمی می شماریم. این که مفهوم اسناد رسمی و غیر رسمی چه تاثیری در اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده داشته باشد را در ادامه بیان خواهیم کرد.

اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده و رسمی بودن سند

آن چیزی که در خصوص اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده اهمیت پیدا می کند این است که وراث فروشنده می توانند اعتبار خود مبایعه نامه را زیر سوال ببرند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده به خودی خود پابرجاست اما وراث فروشنده می توانند نسبت به اعتبار مبایعه نامه شک کنند و در خصوص ان نسبت به دادگاه اقامه دعوی نمایند.

در خصوص اسناد رسمی امکان جعلی بودن سند و یا مغایرت اطلاعات آن بسیار کم است. اما در یک سند عادی مانند مبایعه نامه ای که توسط بنگاه معاملاتی تدوین شده باشد قانون این احتمال را در نظر می گیرد که امکان جعلی بودن سند وجود دارد. بنابراین مشکلی که در خصوص اسناد غیر رسمی وجود دارد این است که برای استناد به این دست از اسناد ابتدا باید اصالت سند تایید شود. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

با توجه به این که اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده زمانی اثبات می شود که اصالت سند ثابت شود، وراث فروشنده می توانند نسبت به این اصالت شک کنند و در خصوص آن اقامه دعوی نمایند. نکته ای که باید بدانید این است که مبایعه نامه بدون تعیین ثمن باطل است. اما در برخی موارد ممکن است ثمن تعیین شده نوشته نشده باشد. در این حالت مبایعه نامه صحیح خواهد بود اما اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده در این حالت منوط به این است که ثمن مورد توافق و اعلام شده توسط خریدار اثبات شود. به طور مثال وکیل حقوقی خریدار بتواند بر اساس فیش واریزی یا به کمک شاهدانی که مبایعه نامه را امضا کردند ثمن مورد توافق را ثابت کند.

در حالت کلی در نظر داشته باشید که اعتبار مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده و اثبات آن کار چندان ساده ای نیست. از این رو بهتر است در این خصوص از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×