حقوق زن در طلاق از طرف مرد

حقوق زن در طلاق از طرف مرد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حقوق زن در طلاق از طرف مرد

حقوق زن در طلاق از طرف مرد بر اساس قانون

حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟ حقوق زن در طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟ حقوق زن در طلاق از طرف مرد چگونه تعیین می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟ شرایط تعیین حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟ حقوق زن در طلاق از طرف مرد در چه حوزه ای است؟ دادگاه تعیین کننده حقوق زن در طلاق از طرف مرد کدام است؟

حقوق زن در طلاق از طرف مرد از جمله شرایطی است که در روند طلاق مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس قانون حق فسخ یا همان طلاق بر عهده مرد قرار گرفته است. بدین ترتیب مرد این اجازه را دارد که بتواند در هر زمانی اقدام به متارکه کند. اما برای انجام این کار نیاز به تشریفات قانونی است. یکی از این تشریفات شناسایی و پرداخت حقوق زن در طلاق از طرف مرد است. در واقع با وجود این که قانون حق طلاق را برای مرد در نظر گرفته است اما استفاده از این حق منوط به پرداخت کامل حقوق مادی و معنوی زوجه از طرف زوج است.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم حقوق زن در طلاق از طرف مرد دقیقا چیست و مرد در چه شرایطی امکان جدایی را پیدا می کند؟ شناخت این حقوق برای طرفین می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد. به خصوص این که زوجه باید بداند در دادگاه طلاق از چه حقوقی باید دفاع کند. در برخی موارد این حقوق عنوان نمی شود و دادگاه نیز به آن ها نمی پردازد. شناخت زوجه از حقوق مالی خود می تواند مسیر طلاق را برای زوج سخت کند و از طرف دیگر مانع از ضایع شدن این حقوق شود. در ادامه با ما همراه باشید.

حقوق زن در طلاق از طرف مرد بر اساس مفاهیم

حقوق زن در طلاق از طرف مرد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. یکی از مهمترین مفاهیم این مسئله را می توان مفهوم طلاق دانست.

به طور کلی از دید قانون نکاح بر اساس قواعد قرارداد قابل بررسی است. در کلام ساده تر از دید قانون نکاح چیزی جز یک قرارداد میان زوج و زوجه نیست. بر اساس این قرارداد طرفین تعهد می کنند که نسبت به یکدیگر و نسبت به زندگی مشترک رفتارهایی داشته باشند و کارهایی را انجام دهند. انجام ندادن این تعهدات حتی می تواند موجب مجازات باشد.

به طور مثال اگر زوج با وجود تمکن مالی از پرداخت نفقه امتناع کند زوجه می تواند علیه او اعلام جرم کند. در زمان طلاق یا جدایی نیز همه چیز بر اساس این قرارداد مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر هر وکیل حقوقی می داند که طلاق به معنی انحلال قرارداد نکاح است. این قرارداد زمانی باطل می شود که تمامی مفاد قرارداد مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص یک به یک  آن ها تصمیم گیری صورت بگیرد.

از جمله مفاد مهمی که در قرارداد نکاح قید می شود، مسئله مهریه زوجه است. در واقع از شرایط ازدواج تعیین مهریه است. با تعیین مهریه و منعقد شدن نکاح این حق بر گردن مرد قرار می گیرد و وی باید این طلب را به زوجه پرداخت کند. بنابراین می توان گفت که از جمله مهمترین حقوق زن در طلاق از طرف مرد حق مهریه اوست. البته این حق در سایر انواع طلاق ها، حتی در طلاق از طرف زوجه نیز رعایت می شود. بنابراین زوج مکلف است تحت هر شرایطی این حق را به زوجه پرداخت نماید. اما این تمام حقوق زن در طلاق از طرف مرد نیست. در ادامه سعی می کنیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

دیگر حقوق زن در طلاق از طرف مرد

از دیگر حقوق زن در طلاق از طرف مرد که بسیار اهمیت دارد، نفقه است. نفقه حقی است  که مرد در زمان زندگی مشترک و در طول این زندگی باید به زوجه پرداخت کند. حق پوشاک، مسکن و تمامی نیازهای زوجه باید توسط زوج تامین شود. این حق بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. حال اگر زوج این حق را در مدت زندگی مشترک پرداخت نکرده باشد و یا به زوجه بدهکار باشد باید در زمان طلاق و جدایی آن را پرداخت نماید.

در کلام ساده تر از مهمترین حقوق زن در طلاق از طرف مرد نفقه عقب افتاده وی در زندگی مشترک است. از دیگر حقوق زن در زمان طلاق می توان به اجرت المثل اشاره کرد. البته این حق شرایط خاصی دارد. در واقع اجرت المثل به حالتی گفته می شود که زن برای کارهایی که در حیطه وظایف او تعریف نشده – مانند پختن، شستن و تمیز کردن – اجرت دریافت کند. برای استفاده از این حق نیاز است که ثابت شود زوجه قصد انجام این کارها به صورت رایگان را نداشته و این کارها بنا بر خواسته زوج صورت گرفته است. در این صورت در زمان طلاق و یا حتی پیش از آن زوجه می تواند نسبت به دریافت اجرت المثل اقدام کند.

اما به جز این حقوق زن در طلاق از طرف مرد که به صورت عمومی برای تمامی زوجه ها در نظر گرفته شده، در صورتی که در زن در زمان نکاح شرایط خاصی برای خود در نظر گرفته باشد، در زمان طلاق این حقوق باید پرداخت شود. به طور مثال در صورتی که در زمان نکاح مرد شرایط تنصیف اموال را پذیرفته باشد در صورت طلاق به صورت یک طرفه و از سمت زوج، وی باید نسبت به پرداخت این حق به زن اقدام کند. این ها از مهمترین حقوق زن در طلاق از طرف مرد محسوب می شود.

نکته ای که در پایان باید به آن توجه داشته باشید این است که حقوق زن در طلاق از طرف مرد مفاهیمی نیست که بتوان آن را به سادگی در دادگاه های حقوقی و خانوادگی بیان کرد. از این رو لازم است که در چنین شرایطی از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک گرفت. در این صورت می توان امیدوار بود که حقوق زن در طلاق از طرف مرد ضایع نخواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×