مهریه در صورت ارتداد

مهریه در صورت ارتداد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مهریه در صورت ارتداد

مهریه در صورت ارتداد بر اساس قانون

مهریه در صورت ارتداد چیست؟ مهریه در صورت ارتداد چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به مهریه در صورت ارتداد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مهریه در صورت ارتداد چیست؟ آیا مهریه در صورت ارتداد زن حذف می شود؟ آیا مرد می تواند مهریه در صورت ارتداد زن را پرداخت نکند؟ نظر قانون در خصوص مهریه در صورت ارتداد زن چیست؟ آیا مهریه در صورت ارتداد می تواند از شرایط عدم پرداخت آن باشد؟ اصلی ترین ویژگی های قانون مهریه در صورت ارتداد چیست؟ کدام دادگاه در خصوص مهریه در صورت ارتداد تصمیم گیری می کند؟

مهریه در صورت ارتداد یکی از مهمترین و البته خاص ترین اتفاقاتی است که در مسیر حقوقی وجود دارد. مهریه حقی است که نمی توان آن را از بین برد. در کلام ساده تر در هر شکل و صورتی و با هر اتفاقی زوج مکلف به پرداخت مهریه است. این موضوع حتی با ارتداد زن نیز از بین نمی رود و زوج همچنان مکلف به پرداخت مهریه است. اما در این بین شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

در واقع ما می خواهیم بدانیم که مهریه در صورت ارتداد بر اساس چه شرایطی باید پرداخت شود و آیا زوجه حق استفاده از این مهریه را دارد یا خیر؟ همچنین آیا با ارتداد زوجه قانون شرایط خاصی برای پرداخت مهریه در نظر می گیرد یا خیر؟ با توجه به این که قانون ارتداد در ایران به عنوان یک قانون مهم و البته کمی مبهم شناخته می شود، شرایط زوجیت و پرداخت مهریه از جمله نکاتی است که نیاز به بحث و بررسی بسیاری دارد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مهریه در صورت ارتداد و شناخت مفاهیم

مهریه در صورت ارتداد یک مفهوم کلی و چالش برانگیز است. از این رو لازم است این مفهوم را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین نکته ای که در این بین وجود دارد شناخت مفهوم ارتداد از دید شرع و قانون است.

ارتداد چه به صورت لفظ و چه به صورت عمل به معنی خروج از دین اسلام است. در کلام ساده تر اگر فردی به لفظ عنوان کند که مسلمان نیست و یا به صورت عملی دین خود را تغییر دهد به عنوان مرتد شناخته می شود. از نظر شرع و قانون ارتداد به معنی خروج از دین است. در کلام ساده تر در ارتداد مهم نیست که فرد به دین دیگری رفته و یا به طور کلی از یکتاپرستی جدا شده است. تنها چیزی که در این مفهوم اهمیت دارد خروج از دین اسلام است.

نکته دیگری که باید بدانید این است که در قانون مجازات اسلامی به صورت علنی و مشخص ارتداد جرم انگاری نشده است. علت آن این است که بر اساس قوانین بین المللی هر فردی در جهان حق دارد دین خود را خودش انتخاب کند و هیچ اجبار قانونی در این خصوص نباید باشد.

با این حال بر اساس بند 167 قانون اساسی هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که دادگاه و قاضی مکلف است هر دستور و رای را بر اساس قوانین اسلامی و با توجه به نظر فقها صادر نماید. بنابراین سکوت قانون در خصوص ارتداد نباید مانع از صدور رای در این خصوص شود. از طرف دیگر با توجه به نظر غالب فقها و شرع ارتداد جرم محسوب شود و دارای مجازات خاصی است  که وکیل کیفری اطلاع بیشتری در این خصوص دارد.

یکی از مهمترین شرایطی که در ارتداد برای فرد از نظر قانونی ایجاد می شود این است که قانون این فرد را مرده محسوب می کند. در کلام ساده تر قانون فرد مرتد را درست مانند یک فرد فوت شده در نظر می گیرد. از این رو این فرد تمام حقوق مادی و معنوی خود را از دست داده و حق استفاده از آن ها را نخواهد داشت. به طور مثال بر اساس قانون اموال فرد مرتد باید بین وراث تقسیم شود و این فرد هیچ اعتراضی نمی تواند داشته باشد.

مهریه در صورت ارتداد زوجه

با توجه به قانون ارتداد در ایران، فرد مرتد به عنوان یک فرد مرده شناخته می شود. از این رو تمامی اموال و دارایی های این فرد به وراث او تعلق می گیرد. بر این اساس زمانی که زوجه مرتد شود، بر اساس حالت انفساخ حکم نکاح وی با زوج از بین می رود و از نظر قانون و شرع زوجیتی میان آن ها نخواهد بود.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. همان طور که با مرگ یکی از زوجین، حکم زوجیت آن ها از بین می رود. با ارتداد یکی از طرفین نیز همین اتفاق رخ می دهد. بنابراین مهریه در صورت ارتداد را می توان برابر با مهریه در صورت فوت زوجه دانست. در این حالت زوج بنا بر درخواست وراث زن مکلف به پرداخت مهریه خواهد بود. این مهریه نیز به عنوان اموال و دارایی زوجه بین وراث تقسیم خواهد شد.

از این رو اگر بخواهیم صریح تر بگوییم، زوجه با ارتداد هیچ ادعایی در خصوص مهریه نمی تواند داشته باشد. اما این حق از بین نرفته است. وراث قانونی زوجه می توانند با مراجعه به دادگاه دستور پرداخت مهریه توسط زوج را دریافت کنند. زوج نیز مکلف به پرداخت تمام مهریه به وراث زوجه خواهند بود.

در این بین چند نکته در خصوص ارتداد وجود دارد. اول این که بر اساس قانون و شرع در ایران مسلمان بودن پدر یا مادر به منزله مسلمان بودن فرزند است. نکته دوم این است که ارتداد جرمی است که به لفظ یا عمل ایجاد می شود. در کلام ساده تر حتی فرد اگر به زبان بیاورد که مسلمان نیست و از اسلام خارج شده از نظر شرع و قانون به عنوان مرتد شناخته می شود. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در خصوص ارتداد و همچنین مهریه در صورت ارتداد وجود دارد.

اما در نظر داشته باشید که قانون در این خصوص بسیار مبهم است و دادگاه و قضات مکلف به استفاده از نظر فقها در این خصوص هستند. اینجاست که استفاده از یک وکیل یا مشاور با تجربه می تواند کارساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×