بذل مدت در عقد موقت

بذل مدت در عقد موقت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بذل مدت در عقد موقت

بذل مدت در عقد موقت و شرایط آن

بذل مدت در عقد موقت چیست؟ بذل مدت در عقد موقت چه شرایطی دارد؟ نحوه بذل مدت در عقد موقت چیست؟ چرا از بذل مدت در عقد موقت استفاده می شود؟ آیا برای بذل مدت در عقد موقت نیاز به اجازه دادگاه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بذل مدت در عقد موقت چیست؟ نظر قانون در خصوص بذل مدت در عقد موقت چیست؟ بذل مدت در عقد موقت توسط کدام طرف انجام می شود؟ آیا بذل مدت در عقد موقت تنها توسط مرد انجام می شود؟ آیا امکان بذل مدت در عقد موقت توسط زن وجود دارد؟

بذل مدت در عقد موقت از جمله شرایط محدود انحلال عقد موقت محسوب می شود. بر این اساس زوج می تواند پیش از اتمام مدت زمان عقد موقت، نسبت به بخشش زمان باقی مانده اقدام کرده و عقد را منحل کند. همانطور که بر اساس این تعریف مشخص است بذل مدت در عقد موقت حقی است که در اختیار زوج قرار گرفته است. در کلام ساده تر زوجه نمی تواند نسبت به بذل مدت در عقد موقت اقدام کند. در خاطر داشته باشید که برای انحلال عقد موقت سه حالت وجود دارد. اول این که مدت زمان عقد تمام شود، دوم این که شرایط فسخی که در قانون مشخص شده ایجاد شده باشد و سوم این که مدت زمان باقی مانده توسط مرد بخشیده شود.

بذل مدت در عقد موقت نوعی حق برای مرد در نظر گرفته می شود، چرا که عقد موقت یا صیغه به نوعی به نفع مرد بوده و اتمام آن پیش از موعد نوعی بخشش از سمت مرد محسوب می شود. البته در شرایطی دادگاه مرد را مکلف به این کار می کند و یا ممکن است زوجه با داشتن وکالت استفاده از این حق، نسبت به بذل مدت در عقد موقت از سمت زوج اقدام نماید. این ها همه شرایطی است  که در این خصوص وجود دارد، حال در ادامه بیشتر می خواهیم در این خصوص صحبت کنیم.

بذل مدت در عقد موقت و بررسی مفاهیم

بذل مدت در عقد موقت را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم به خوبی آشنا شویم. اول این که باید بدانیم شرایط صحت عقد موقت چیست و اساسا عقد موقت از چه بنیاد قانونی برخوردار است. این شناخت می تواند ما را در مسیر درستی از مفهوم بذل مدت در عقد موقت قرار دهد.

به طور کلی از دید قانون عقد (دائم یا موقت) نوعی قرارداد محسوب می شود. بر این اساس طرفین در نکاح بر سر تشکیل زندگی و یا ایجاد رابطه زناشویی با شرایط مشخص توافق کرده و نسبت به یکدیگر تعهداتی را قبول می کنند. عقد دائم و عقد موقت بر اساس اهداف متفاوتی که دنبال می کنند، شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. به طور مثال طلاق مفهومی است که تنها در عقد دائم به کار برده می شود.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که در قانون قراردادها، هر عقد یا قراردادی دارای شرایط صحت عمومی و اختصاصی است. از جمله شرایط صحت عمومی قراردادها این است که طرفین در حین انعقاد این قرارداد دارای اهلیت باشند. در خصوص عقد موقت نیز شرایط اختصاصی این است که مدت زمان صیغه و مهر باید مشخص باشد. مجهول ماندن هر کدام از این ها می تواند موجب ابطال عقد موقت شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بر این اساس می توان گفت که اتمام مدت زمان صیغه اصلی ترین مسیر برای اتمام این عقد محسوب می شود. اما اگر عقد موقت به شکل طولانی منعقد شده باشد ( به طور مثال برای 50 سال ) آیا زوج و زوجه باید منتظر اتمام مدت زمان تعیین شده شوند؟ یکی از مسیرهایی که قانون پیش بینی کرده این است که زوج می تواند با بخشش مدت زمان باقی مانده از صیغه این عقد را منحل کرده و رابطه زناشویی را پایان دهد. البته بذل مدت در عقد موقت درست مانند حق طلاق، قابل وکالت است. بنابراین در صورتی که زوجه این وکالت را داشته باشد می تواند از سمت زوج نسبت به بذل مدت در عقد موقت اقدام کند.

آثار بذل مدت در عقد موقت

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که هر رفتاری در قانون حقوقی و کیفری دارای آثار خاص و مشخصی است. این موضوع در خصوص بذل مدت در عقد موقت هم صدق می کند.

به طور کلی اولین و مهمترین اثر بذل مدت در عقد موقت، انحلال عقد موقت میان زوجین است. بنابراین بعد از این اتفاق زوجیت آن ها از بین رفته و هیچ محرمیتی به آن ها وجود ندارد. این مسئله اثر مهم دیگری را در پی دارد. با بذل مدت در عقد موقت، مدت زمان عده زن آغاز می شود.

در کلام ساده تر مبدا شروع عده زن را می توان از تاریخ بذل مدت در عقد موقت دانست. بر این اساس اگر زوجه دارای عادت ماهانه منظم باشد باید به اندازه دو عادت ماهانه و اگر یائسه و یا دارای عادت ماهانه منظمی نباشد به اندازه 45 روز صبر کند تا قانونا و شرعا اجازه نکاح دیگری داشته باشد.

از مهمترین نکاتی که خصوص عقد موقت وجود دارد این است که در این عقد الزامی به پرداخت نفقه از سمت زوج وجود ندارد. در کلام ساده تر عقد موقت نفقه ندارد. مگر این که زوجه در زمان نکاح دریافت نفقه مشخص را به عنوان شرط نکاح عنوان کرده باشد. بر این اساس بذل مدت در عقد موقت باعث سقوط این حق نیز می شود. یعنی بعد از بذل مدت زمان باقی مانده به زوجه هیچ نفقه ای تعلق نمی گیرد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برای بذل مدت در عقد موقت نیازی به دستور دادگاه و … وجود ندارد. زوج می تواند در هر زمان که بخواهد به خواست خود و یا با دستور دادگاه نسبت به بذل مدت در عقد موقت اقدام کند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که زوجه تنها می تواند از طریق شرایط فسخ نکاح ( در صورت وجود و اثبات ) برای اتمام دوره عقد موقت خود استفاده کند. در غیر این صورت یا باید منظر بذل مدت در عقد موقت از سمت زوج باشد و یا این که منتظر اتمام دوره عقد خود بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×