توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف اموال برای مهریه

شرایط توقیف اموال برای مهریه در قانون

توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟ توقیف اموال برای مهریه چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به توقیف اموال برای مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف اموال برای مهریه چیست؟ مسیر توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟ هزینه های مربوط به توقیف اموال برای مهریه چیست؟ چه زمانی می توانیم از توقیف اموال برای مهریه استفاده کرد؟ کدام نهاد به مسئله توقیف اموال برای مهریه رسیدگی می کند؟ سریع ترین مسیر رسیدن به نتیجه توقیف اموال برای مهریه کدام است؟

توقیف اموال برای مهریه یکی ابزارهایی است که زوجه به واسطه آن می تواند از حقوق مهریه خود دفاع کند. در واقع زوجه می تواند به واسطه طلبی که تحت عنوان مهریه دارد می تواند از طریق توقیف اموال پیگیری کند. در قانون قبل از سال 99 زوجه می تواند از دو طریق اجراییه از اداره ثبت و دادگاه حقوقی خانواده اقدام کند. اما بعد از سال 99 قانون زوجه را مکلف کرده است که برای استفاده از شرایط توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ثبت اقدام کند. در صورتی که بعد از گذشت زمان مشخص اقدام اداره ثبت به نتیجه نرسد، زوجه این حق را پیدا می کند که بتواند از طریق دادگاه خانواده نسبت به توقیف اموال برای مهریه اقدام کند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

حال در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که زوجه چگونه می تواند نسبت به توقیف اموال برای مهریه اقدام کند و در این مسیر کارکرد یک وکیل حقوقی چیست؟ در واقع می خواهیم بدانیم که برای توقیف اموال برای مهریه چه کاری باید انجام دهیم و این مسیر چه هزینه های احتمالی ممکن است داشته باشد. این ها همه مواردی است که در این مقاله به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم.

توقیف اموال برای مهریه و بررسی چند مفهوم

توقیف اموال برای مهریه را زمانی می تواند به درستی درک کنیم که با چند مفهوم به صورت کلی آشنا شویم. یعنی بدانیم که مهریه چیست و چرا قانون اجازه توقیف اموال در برابر مهریه را صادر کرده است. به طور کلی نکاح از دید قانون یک قرارداد میان طرفین است.

در کلام ساده تر زن و شوهر بر اساس قرارداد نکاح سعی می کنند برای رسیدن به یک زندگی مشترک تعهداتی را بر عهده بگیرند. یکی از مهمترین این تعهدات، حق مهریه است. در واقع مهریه حقی است که برای زن که بر عهده مرد است. در کلام ساده تر بعد از عقد نکاح زوج باید نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند.

بنابراین مهریه از دید قانون چیزی شبیه به یک طلب رسمی و قانونی است. این طلب توسط زوجه در هر زمان و مکانی قابل مطالبه است. همچنین مطالبه مهریه به معنی طلاق و جدایی نیست. نکته دیگری که در خصوص مهریه وجود دارد این است که مهریه به عنوان طلب برتر شناخته می شود. بدین ترتیب حتی بعد از مرگ شوهر نیز زوجه می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود از ماترک شوهر اقدام کند. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص مهریه وجود دارد.

بر اساس همین مسئله است که قانون امکان توقیف اموال برای مهریه را ایجاد کرده است. در کلام ساده تر با توجه به این که دید قانون نسبت به مهریه مانند یک طلب قانونی و رسمی است، قانون امکان مطالبه آن و توقیف اموال برای مهریه را ایجاد کرده است. همچنین با توجه به این که قرارداد نکاح یک قرارداد رسمی محسوب می شود، زوجه حق گرفتن اجراییه و اقدام از طریق اداره ثبت را دارد. حال در ادامه می خواهیم به شکل دقیق تری در این خصوص صحبت کنیم.

توقیف اموال برای مهریه در قانون جدید

در قانون قبل از سال 1399 زوجه می توانست برای مطالبه مهریه خود از طریق توقیف اموال از دو طریق دادگاه حقوقی و اداره ثبت اقدام کند. اما بعد از قانون سال 99 قانون زوجه را مکلف کرده است که اگر می خواهد از طریق توقیف اموال به حقوق خود برسد، از طریق اداره ثبت اقدام کند.

در واقع پیش از این که زوجه از طریق اداره ثبت اقدام کند، اجازه استفاده از مسیر حقوقی در خصوص توقیف اموال برای مهریه را ندارد. بنابراین زوجه با مراجعه به اداره ثبت و ارائه مدارکی مانند سند ازدواج و … درخواست صدور اجراییه در جهت توقیف اموال فرد را ارائه می دهد. اداره ثبت نیز با ارسال ابلاغیه به زوج مهلتی برای پرداخت مهریه می دهد، در صورتی که زوج در این مهلت اقدامی انجام ندهد، اداره ثبت با صدور اجراییه نسبت به توقیف اموال مرد به اندازه و ارزش مهریه اقدام می کند.

توجه داشته باشید که صدور اجراییه و استفاده از مسیر ثبت نسبت به سایر مسیرهای قضایی و حقوقی هزینه بر است. برای صدور این اجراییه لازم است که زوجه حدود 5 درصد از کل مهریه درخواستی را به اداره ثبت پرداخت کند. البته در ادامه زوجه می تواند این مبلغ را از زوج بازپس بگیرد. این مسئله تبدیل به یکی از مهمترین معایب توقیف اموال برای مهریه شده است.

توقیف اموال برای مهریه (1)
توقیف اموال برای مهریه (1)

توقیف اموال برای مهریه از طریق حقوقی

توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه حقوقی زمانی امکان پذیر است که اداره ثبت بعد از صدور اجراییه برای توقیف اموال نتواند طی دو ماه اموالی از مرد شناسایی کند و یا طی شش ماه نتواند نسبت به اجرای سند ازدواج اقدام کند. در واقع بعد از گذشت این زمان گواهی برای زوجه صادر می شود که وی می تواند به واسطه این گواهی نسبت به استفاده از مسیر حقوقی اقدام کند.

البته توجه داشته باشید که اگر اداره ثبت نتواند اموالی از زوج پیدا کند نمی توان چندان امیدوار بود که دادگاه بتواند کاری از پیش ببرد. البته یکی از فواید ارائه دادخواست توقیف اموال برای مهریه و یا استفاده از مسیر صدور اجراییه این است که مرد بر این اساس ممنوع الخروج می شود. این موضوع می تواند در بعضی از موارد بسیار کارساز است.

همانطور که مشخص است توقیف اموال برای مهریه راهی نیست که در همه موارد کارایی داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص با یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مشورت کنید. این کار می تواند شما را از ورود به مسیری بیهوده دور نگه دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×