اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر

شرایط دریافت اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر به چه معنی است؟ شرایط دریافت اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چیست؟ ادله اثبات اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چیست؟ اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چگونه محاسبه می شود؟ مرجع تصمیم گیرنده اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر کدام است؟ خوانده در دادخواست اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چه کسی است؟

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر یکی از چالش هایی است که در جامعه امروز مطرح می شود. به طور کلی اجرت المثل از جمله حقوق مالی زن محسوب می شود که وی می تواند مانند مهریه و یا نفقه از شوهر مطالبه  کند. با توجه به این که اجرت المثل در دسته دیون قرار می گیرد، بعد از فوت شوهر نیز این دین باید از اموال مرد پرداخت شود. بنابراین وضعیت اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر نزدیک به وضعیت مهریه است. در واقع زوجه می تواند بعد از فوت شوهر نسبت به دریافت اجرت المثل خود اقدام کند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا اجرت المثل چیست و به چه مواردی تعلق می گیرد، بعد از آن نوبت این است که بدانیم برای این که زوجه بتواند این حقوق مالی را از دادگاه مطالبه کند نیاز به چه مدارک و ادله اثباتی دارد. همه این ها در کنار یک دیگر می تواند به ما نشان دهد که شرایط اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چگونه خواهد بود. با ما در ادامه همراه باشید.

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر و تعاریف اولیه

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر را لحظه ای می توانیم به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهیم که بدانیم اجرت المثل چیست و بر اساس چه فاکتورهایی محاسبه می شود. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون نکاح را به شکل یک قرارداد تعریف کرده است.

در کلام ساده تر از نظر قانون، نکاح قراردادی مابین دو انسان ( زن و مرد ) محسوب می شود که طرفین بر اساس مسئله تشکیل زندگی تعهداتی را عهده دار می شوند. یکی از مهمترین تعهدات زوج به زوجه در این قرارداد برقراری حقوق مالی زوجه است. مهریه، نفقه و اجرت المثل از جمله مهمترین این حقوق شناخته می شود. نکته ای که وجود دارد این است که در این قرارداد زوجه قبول به تمکین از مرد می کند. با توجه به تعریف قانون از تمکین، زوجه باید نسبت به برقراری رابطه زناشویی و قبول ریاست مرد بر خانواده اقدام کند. بنابراین اعمالی مانند شست و شو، پخت و پز، تمیز کردن و … در وظایف و تعهدات زن قید نشده است. از این رو زوجه می تواند در قبال کارهایی که خارج از وظیفه ی او محسوب می شود هزینه ای مطالبه کند. این هزینه خارج از مسئله نفقه و برآورد نیازهای روزمره زوجه محسوب می شود.

بنابراین به هزینه هایی که در قبال کارهای زن ( که وظیفه انجام آن ها به لحاظ قانونی بر او نیست ) باید پرداخت شود اجرت المثل گفته می شود. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است. مسئله ای که وجود دارد این است که زوجه می تواند در همان لحظه ی انجام کار یا مدت ها بعد نسبت به دریافت اجرت المثل اقدام کند. حتی زوجه بر اساس قانون این حق را دارد که اجرت المثل خود را بعد از فوت شوهر دریافت کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان اجرت المثل در قانون به صورت مشخص ذکر نشده است. از این رو این دادگاه و کارشناسان آن است که بر اساس فاکتور هایی مانند تعداد سال های زندگی، وضعیت اجتماعی و مالی خانواده، تعداد فرزندان و … اجرت المثل زوجه را محاسبه می کنند. حال می خواهیم بدانیم شرایط اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر چگونه است.

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر و راه دریافت آن

اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر تحت عنوان یک دیون مالی شناخته می شود. بنابراین زوجه می تواند بعد از فوت شوهر نسبت به دریافت دیون مالی خود مانند مهریه، نفقه عقب افتاده و اجرت المثل اقدام کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اجرت المثل در هر شرایطی به زوجه تعلق نمی گیرد.

اولین و مهمترین شرط اجرت المثل این است که کار انجام شده در وظیفه زوجه نباشد. به طور مثال در قرارداد نکاح به انجام این کار اشاره شده باشد. بنابراین این کار نه به عنوان کمک بلکه به عنوان یک تعهد شناخته می شود. نکته مهم دیگر این است که این کار بنا بر خواست یا دستور شوهر اتفاق افتاده باشد. در واقع زوج از زوجه بخواهد که فرزندانش را تربیت کند و یا این که در خانه آشپزی نماید. شرط دیگر اثبات اجرت المثل این است که زوجه به صورت رایگان و به قصد عدم دریافت وجهی این کار را انجام نداده باشد. یعنی از همان ابتدا در جهت دریافت پول و اجرت دست به چنین کاری زده باشد.

مهمترین سختی که در خصوص اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر وجود دارد این است که تمامی این مسائل باید در دادگاه اثبات شود. به طور مثال باید مشخص شود که شوهر کارهایی را به صورت علنی و واضح از زوجه بخواهد و این مسئله در دادگاه قابل اثبات باشد. از این روست که در بسیاری از موارد گفته می شود که بهتر است در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان استفاده کنید. وکیل فردی است که به صورت مستقیم با قانون سر و کار دارد و می تواند بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار دهد. شما نیز می توانید به واسطه کمک این وکیل بهترین مسیر را انتخاب کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه ممکن برای شما ثبت شود. توجه داشته باشید که در مسئله اجرت المثل زن بعد از فوت شوهر سخت ترین مرحله اثبات مسائل گفته شده است. به این موضوع توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×