تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل و شرایط آن

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چگونه امکان دارد؟ مهمترین نکات مربوط به تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ چرا از تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل استفاده می شود؟ شرایط تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ مهمترین شرایط تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ نهاد رسیدگی کننده به مسئله تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ محل اقامه دعوی تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ آیا امکان تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل چیست؟ آیا امکان تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل مشابه وجود دارد؟

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل یکی از شرایط و ابزارهایی است که قانون برای موجر در نظر گرفته است تا بتواند از حقوق خود نسبت به ملک تجاری و سرقفلی آن دفاع کند. در واقع مسئله تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل با تخلیه ملک تجاری بر اساس تغییر شغل نسبتا یکسان است. تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد این است که موجر در حالت دوم مسلما به عنوان مالک ملک شناخته می شود، اما بر اساس قانون لزومی ندارد که مالک سرقفلی به عنوان مالک ملک نیز شناخته شود. در واقع مالک ملک می تواند سرقفلی ملک تجاری را به فرد دیگری منتقل کند و او این سرقفلی را به فرد دیگری اجاره دهد. به جز این تعریف شرایط تخلیه سرقفلی و تخلیه ملک تجاری برابر است.

از این رو روند بررسی این مسئله در ادامه این مقاله بر اساس قوانین مرتبط با تخلیه ملک تجاری به دلیل تغییر شغل خواهد بود. با این حال به مفهوم سرقفلی در قانون نیز اشاره خواهیم کرد. مهمترین سوالی که ما در ادامه می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که شرایط تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل بر اساس قانون چیست و موجر چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند. با ما در ادامه همراه باشید.

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل و مفهوم سرقفلی

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل را زمانی می توانیم از تخلیه ملک تجاری تمیز دهیم که با مفهوم سرقفلی در قانون آشنا شویم. به طور کلی سرقفلی مفهوم و عنصری است که تحت دو عنوان فیزیکی و مجازی در قانون تعریف شده است. سرقفلی فیزیکی به ارزش افزوده ملک بر اساس روند فعالیت اقتصادی و تجاری تعیین می شود. همچنین سرقفلی مجازی به اعتبار برند در دنیای اقتصاد توجه دارد.

نکته ای که وجود دارد این است که هر دو نوع این سرقفلی ها قابل معامله، انتقال و اجاره است. برای درک این موضوع بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم. فرض کنید مغازه ای در جای دور افتاده شهر را اجاره می کنید. شما بر اساس فعالیت های اقتصادی و تلاش هایی که دارید کاری کردید که این مغازه مشتری خوبی به خود جذب کند. بنابراین ارزش تجاری ملک افزایش پیدا می کند. همچنین ممکن است در نزدیکی این مغازه ممکن است پاساژی مطرح احداث شود که عملا باعث افزایش ارزش تجاری ملک شود. در این صورت سرقفلی فیزیکی ملک حقی است که باید به شما تعلق بگیرد.

همچنین اگر شما نام تجاری خاصی داشته باشید و با فعالیت های تجاری خود این نام را گسترش دهید و به نوعی اعتبار اقتصادی به آن ببخشد، این حق برای شما ایجاد می شود که بتوانید این نام و برند تجاری را برای خود حفظ کنید و یا آن را به دیگری منتقل کنید. به این حالت سرقفلی مجازی گفته می شود.

توجه داشته باشید که سرقفلی فیزیکی یا مجازی بر اساس قرارداد میان طرفین قابلیت انتقال دارد. از این رو مالک ملک تجاری می تواند در زمان انعقاد قرارداد بر اساس شرایط اقتصادی حال و عرف اجتماعی نسبت به انتقال و اجاره سرقفلی به مستاجر اقدام کند. مستاجر نیز با پرداخت هزینه ای این سرقفلی را به دست می آورد. بعد از آن نیز مستاجر بعد از اتمام قرارداد با انحلال این قرارداد باید نسبت به تخلیه سرقفلی اقدام کند.

یکی از شرایطی که ممکن است در قرارداد اجاره ذکر شده باشد این است که موجر ملک یا سرقفلی را تنها در ازای کار مشخص به اجاره داده باشد. در این صورت اگر ملک یا سرقفلی در مسیر شغل دیگری استفاده شود قانون امکان تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل را پیش بینی کرده است. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به آن آشنایی دارد.

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل بر اساس قانون

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل را می توان بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر مورد بررسی قرار داد. در این قانون عنوان شده است که اگر موجر در قرارداد اجاره صراحتا قید کرده باشد که مستاجر حق استفاده از سرقفلی یا ملک تنها در خصوص یک شغل خاص را دارد، در صورت تغییر شغل موجر حق فسخ قرارداد و گرفتن دستور تخلیه از دادگاه را پیدا می کند.

سوالی که از هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان پرسیده می شود این است که اگر در قرارداد اجاره، موجر این قید را عنوان و مستاجر را به صورت کتبی در قرارداد مکلف به استفاده از ملک در جهت یک شغل خاص نکرده باشد، آیا امکان استفاده از تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل وجود دارد؟ پاسخ این است که قانون چنین اجازه را تنها در صورتی می دهد که مستاجر این مسئله را تایید کند و نسبت به این مسئله اقرار نماید. در غیر این صورت با رد مستاجر دعوی بطلان شده و هیچ حقی برای موجر از این نظر ایجاد نمی شود.

نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس قانون و عرف در صورت تغییر شغل مستاجر به شغلی مشابه قانون دستور تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل را صادر نمی کند. تشخیص مشابه بودن شغل بر عهده دادگاه است. در واقع دادگاه بر اساس شرایط اجتماعی و عرف اقتصادی تشخیص می دهد که آیا شغل تغییر یافته مشابه با شغل بدوی است یا خیر. در صورتی که دادگاه این مسئله را تایید کند دعوی اقامه شده توسط موجر باطل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×