تخلیه سرقفلی مشاعی

تخلیه سرقفلی مشاعی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلیه سرقفلی مشاعی

تخلیه سرقفلی مشاعی از نظر قانون

تخلیه سرقفلی مشاعی چیست؟ تخلیه سرقفلی مشاعی به چه معنی است؟ تفاوت تخلیه سرقفلی مشاعی و خلع ید چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلیه سرقفلی مشاعی چیست؟ چرا از تخلیه سرقفلی مشاعی استفاده می شود؟ چه زمانی باید از تخلیه سرقفلی مشاعی استفاده شود؟ مهمترین نکات مربوط به تخلیه سرقفلی مشاعی چیست؟ تخلیه سرقفلی مشاعی در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ چرا از تخلیه سرقفلی مشاعی در قانون استفاده شده است؟ مواد قانونی مربوط به تخلیه سرقفلی مشاعی چیست؟

تخلیه سرقفلی مشاعی یکی از چالش برانگیزترین عناصری است در قانون وجود دارد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است فردی سرقفلی مغازه خود را به فردی اجاره داده باشد. حال با اتمام قرارداد اجاره و یا انحلال آن، این حق برای مالک سرقفلی وجود دارد که بتواند آن را به فرد دیگری منتقل کند. بنابراین مستاجر سرقفلی باید نسبت به تخلیه و تحویل آن به مالک اقدام نماید. در غیر این صورت دادگاه دستور تخلیه سرقفلی مشاعی را صادر می کند.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که تخلیه سرقفلی مشاعی چیست و چه کارکردی در جامعه دارد؟ آیا یک فرد ساده به عنوان مالک سرقفلی می تواند از این ابزار قانونی استفاده کند؟ چرا تخلیه سرقفلی مشاعی سختی های خاص خودش را دارد؟ در واقع ما در ادامه قصد داریم ابتدا مفهوم سرقفلی و ماهیت آن را با یک دیگر بررسی کنیم تا بر اساس این چارچوب بتوانیم مشخص کنیم که اساسا تخلیه سرقفلی مشاعی به چه معنی است که و چه زمانی از آن می توانیم استفاده کنیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

تخلیه سرقفلی مشاعی و مفاهیم مربوط به آن

تخلیه سرقفلی مشاعی را زمانی می توانیم به خوبی و درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم مربوط به آن به خوبی آشنا شویم. مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد، مسئله ای تحت عنوان سرقفلی است. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که سرقفلی چیست و چه مفهومی دارد سپس بر اساس این مفهوم است که می توانیم مسئله تخلیه سرقفلی مشاعی را بهتر بشناسیم. از طرف دیگر نیاز است در این بین با مفهوم مشاع آشنا شویم. تمام این ها در کنار یک دیگر می تواند مسیر درستی در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم با مفهوم عنصر گفته شده بهتر آشنا شویم.

سرقفلی یک نوع ارزش افزوده ملک تجاری و یا حق کسب و کار محسوب می شود. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. یک ملک تجاری بر اساس فاکتورهایی که وجود دارد قیمت گذاری می شود. این قیمت متعلق به ملک و معمولا ثابت و مشخص است. مگر این که اقتصاد به نحوی حرکت کند که این قیمت گذاری تغییراتی داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که هدف از داشتن یک ملک تجاری و یا استفاده از آن این است که بتوان کسب و کار پر سودی را راه اندازی کرد. این کسب و کار نیاز به مشتری و شناخت میان اصحاب کسب و کار دارد.

در کلام ساده تر یکی از ارزش های پنهان هر ملک تجاری به میزان مشتری هایی است که آن مغازه را می شناسند و از آن استفاده می کنند. به این ارزش، ارزش افزوده ملک گفته می شود. به طور مثال فرض کنید مستاجری مغازه ای دور افتاده ای را با زحمت بسیار به تمام شهر می شناساند و کاری می کند که مشتری های زیادی به این مغازه رفت و آمد کنند. حال بعد از اتمام مدت اجاره آیا مستاجر حقی نسبت به این موفقیت و ارزش افزوده دارد یا خیر؟

بر اساس قانون سرقفلی به صورت فیزیکی ( ارزش افزوده ملک ) و به صورت معنوی ( نام فروشگاه یا برند ) تعریف شده است. سرقفلی فیزیکی حقی است که برای ملک در نظر گرفته شده است. بنابراین لزوما مالک ملک به عنوان مالک سرقفلی شناخته نمی شود. این سرقفلی ممکن است به فردی فروخته یا اجاره داده شود در عین حال که مالکیت ملک در اختیار فرد دیگری است. این نکاتی است که باید در خصوص تخلیه سرقفلی مشاعی به آن ها اشاره می شد و هر وکیل حقوقی به آن آگاه است.

تخلیه سرقفلی مشاعی از نظر قانونی

قبل از این که بخواهیم در خصوص تخلیه سرقفلی مشاعی صحبت کنیم، ابتدا بهتر است تعریفی کوتاه از مشاعی بودن سرقفلی ارائه دهیم. در کلام ساده تر از نظر قانون مشاع به چه معنی است و چه کارکردهایی دارد؟ پ

به طور کلی از نظر قانون مشاع به حالتی گفته می شود که مالکیت یک ملک یا مال در اختیار بیش از یک فرد باشد. حال اگر مال قابل افراز باشد ، دادگاه بر اساس کارشناسی های صورت گرفته دستور به افراز مال می دهد. به طور مثال یک زمین مشاع قابل افراز بوده و هر کدام از مالکان می توانند برای سهم خود مالکیت شش دانگ داشته باشند. اما برخی از اموال غیر قابل افراز هستند. یک واحد مسکونی از جمله اموال مشاعی محسوب می شود که امکان افراز آن وجود دارد.

از نظر قانونی نیز اگر مالکیت سرقفلی در اختیار بیش از یک نفر باشد، این مال به عنوان مال مشاع شناخته شده و در بسیاری از موارد این مال به عنوان مال غیر قابل افراز شناخته شده است. گرچه در برخی از نسخ قانونی امکان افراز زمانی برای آن در نظر گرفته شده است اما با توجه به اشکالات قانونی چنین اقدامی عملا امکان پذیر نخواهد بود.

حال اگر فردی سرقفلی را که به صورت مشاع بین چند مالک می باشد اجاره کند، در زمان اتمام اجاره و یا با انحلال قرارداد اجاره این حق برای هر کدام از مالکان وجود دارد که بتواند نسبت به گرفتن دستور تخلیه سرقفلی اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. توجه داشته باشید که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند زمانی که بین مالکان و مستاجر قراردادی وجود داشته باشد امکان استفاده از عناصر قانونی مانند خلیع ید و …. وجود ندارد. بنابراین در اینجا مفهوم اجاره قرارداد و مفاهیم مربوط به آن نیز اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×