تخلیه اماکن آموزشی

تخلیه اماکن آموزشی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تخلیه اماکن آموزشی

تخلیه اماکن آموزشی بر اساس قانون

تخلیه اماکن آموزشی چگونه است؟ شرایط تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ مهمترین نکات تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ چگونه می توان برای تخلیه اماکن آموزشی اقدام کرد؟ نظر قانون در خصوص تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ مهمترین مسئله تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ آیا قانون نظر خاصی در خصوص تخلیه اماکن آموزشی در نظر گرفته است؟ قانون تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ مسیر تخلیه اماکن آموزشی چیست؟ آیا قانون جایگاه خاصی برای تخلیه اماکن آموزشی در نظر گرفته است؟

تخلیه اماکن آموزشی یکی از مسائل و چالش های مهمی است که قانونگذار با آن سر و کار دارد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اماکن آموزشی از ابزارهای اساسی در هر جامعه شناخته می شود. در کلام ساده تر بر اساس قانون اساسی دولت و حکومت موظف است آموزش رایگان را برای تمامی افراد فراهم کند. برای تامین این نیاز لازم است ابزارها و عناصر مختلفی وجود داشته باشد که اماکن آموزشی از جمله آن ها محسوب می شود. درصدی از این اماکن تحت تملک اداره و وزارت آموزش و پرورش است و همچنین شهرداری این ملک و زمین مربوط به آن را با کاربری آموزشی شناخته است. اما در صدی دیگر از املاک آموزشی به صورت اجاره ای فعال هستند. در واقع وزارت آموزش و پرورش در برخی مناطق نیاز بیشتری به اماکن آموزشی دارد. از این رو برای تامین فوری این نیاز اقدام به اجاره ملک و تبدیل آن به محیط اموزشی می کند. حال سوال اینجاست در صورتی که مالک بخواهد ملک خود را پس بگیرد آیا دادگاه دستور تخلیه اماکن آموزشی را صادر می کند؟

ما در ادامه می خواهیم شرایط  مختلفی برای تخلیه اماکن آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که چالش های بسیاری در خصوص این مسئله وجود دارد. یکی از مهمترین چالش های قانونی این است که آیا اماکن آموزشی غیر انتفاعی و غیر دولتی نیز در زمره قوانین این دست وجود دارد یا خیر؟ در ادامه سعی می کنیم به این دست از سوالات پاسخ درستی دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تخلیه اماکن آموزشی و بررسی چند تعریف

تخلیه اماکن آموزشی را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که با چند تعریف بسیار مهم و اساسی آشنا شویم. در واقع مسئله و حکم تخلیه در برابر قرارداد اجاره صادر می شود. در کلام ساده تر مالک یک ملک با اجاره دادن ملک آن را در اختیار مستاجر قرار می دهد. این رابطه طی قرارداد اجاره انجام می شود. حال بر اساس این قرارداد شرایط اجاره و نحوه تحویل و زمان بازگرداندن ملک و همچنین هزینه های مربوط به آن مشخص می شود.

بنابراین قبل از هر چیزی ما باید بدانیم قرارداد اجاره چیست و در حالت عادی قانون چه زمانی حکم تخلیه صادر می کند. تخلیه از جمله قراردادهای لازم در قانون حقوقی ایران محسوب می شود. بر اساس این قرارداد مشخص می شود که رابطه مستاجر و موجر به چه نحوی است. به طور مثال مستاجر باید طی مدت زمانی که از ملک استفاده می کند هزینه های مربوط به آن را پرداخت نماید. همچنین مالک نیز طی این مدت زمان برخی از شرایط و ضوابط را باید قبول کند.

زمانی که گفته می شود قرارداد اجاره یک قرارداد لازم محسوب می شود بدین معنی است که این قرارداد همواره پابرجا خواهد بود مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود. از این رو در این دست از قراردادها معمولا شرایطی عنوان می شود که امکان خروج طرفین در زمان هایی که قرارداد به ضرر آن ها ادامه پیدا کند وجود داشته باشد.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که پیش بینی این شرایط در بسیاری از موانع مانع از بروز این شرایط می شود. بنابراین در قراردادهای اجاره ذکر می شود در صورتی که مستاجر توان پرداخت اجاره بها طی چند ماه را نداشته باشد مالک حق فسخ قرارداد و خروج از آن را دارد. در این حالت مستاجر نیز باید ملک را تخلیه نماید و یا موجر می تواند با گرفتن حکم تخلیه مستاجر را از ملک خارج کند. همچنین با اتمام مدت زمان اجاره، این قرارداد منحل شده و همچنین مستاجر باید ملک را تحویل دهد. این ها مهمترین نکاتی است که به صورت کلی در خصوص اجاره وجود دارد.

تخلیه اماکن آموزشی بر اساس قانون

همانطور که گفتیم اماکن آموزشی به عنوان یک ابزار مهم در جامعه شناخته می شود. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که قانون به خوبی می داند که دولت و حکومت باید بتواند بر اساس نیاز جمعیتی و اجتماعی نیاز آموزشی را با کیفیت خوبی برطرف کند. اما همواره بودجه لازم برای تامین این ابزار در اختیار دولت قرار ندارد. از این رو وزارت آموزش و پرورش لازم است که بتواند بر اساس تمام دارایی های خود این امکان را فراهم کند که یکی از روش های این مسئله را می توان اجاره یک مکان جهت آموزش دانست.

این اجاره بر اساس اجاره نامه ای تنظیم می شود. در این اجاره نامه درست مانند هر اجاره نامه دیگری شرایط مختلف و مشخصی عنوان می شود. حال در صورتی که شرایط فسخ قرارداد ایجاد شود و یا قرارداد به اتمام خود برسد، چگونه مالک می تواند نسبت به تخلیه اماکن آموزشی اقدام کند. آیا قانون روند خاصی برای این موضوع در نظر گرفته است؟

با توجه به نکته ای که در بالاتر بیان کردیم، قانون گذار قانونی را مقرر کرده است که دادگاه تا 5 سال بعد از شرایط فسخ قرارداد اقدام به صدور تخلیه اماکن آموزشی نکند. به زبان ساده تر 5 سال به وزارت آموزش و پرورش فرصت داده می شود که بتواند این مکان آموزشی را تغییر دهد. در این 5 سال نیز حقی برای مالک از جمله اجرت المثل و … در نظر گرفته نشده است و مالک تنها می تواند بر اساس اجاره نامه منحل شده اجاره بهای خود را دریافت کند. توجه داشته باشید این قانون تنها برای مدارس و اماکن آموزشی دولتی و تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش اجرایی می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×