اطاله دادرسی چیست؟

اطاله دادرسی چیست؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اطاله دادرسی چیست؟

اطاله دادرسی چیست؟

اطاله دادرسی چیست؟ اطاله دادرسی به چه معنی است؟ اطاله دادرسی چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به اطاله دادرسی چیست؟ چرا از اطاله دادرسی استفاده می شود؟ آثار اطاله دادرسی چیست؟ در برابر اطاله دادرسی چه کاری باید انجام داد؟ نتایج مهم اطاله دادرسی چیست؟ شرایط اطاله دادرسی چیست؟ اطاله دادرسی چه تاثیری در روند دادرسی دارند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اطاله دادرسی چیست؟ مواد قانونی مربوط به اطاله دادرسی چیست؟ اطاله دادرسی در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

اطاله دادرسی یکی از مهمترین چالش هایی است که سیستم قضایی با آن سر و کار دارد. اطاله در لغت به معنی طولانی شدن و یا گسترش بی اندازه است. بنابراین اگر مراحل دادرسی بنا به دلایلی به شکل غیر متعارفی گسترش پیدا کرده و ادامه دار شود گفته می شود که دادرسی دچار اطاله شده است.

حال سوالی که وجود دارد این است که چگونه می توان مانع از اطاله در دادرسی شد؟ در کلام ساده تر طولانی شدن دادرسی امری است که می توان گفت به نفع هیچ کدام یک از طرفین و همچنین دستگاه قضایی نمی باشد. در واقع با طولانی تر شدن دادرسی به دلایل مختلف هزینه زمانی و سرمایه ای زیادی برای آن صرف می شود. از این رو دستگاه قضایی نیز دوست ندارد در دادرسی اطاله ای صورت بگیرد. از این رو بهترین و منطقی ترین کار این است که از طرق مختلف مانع اطاله دادرسی شد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از طرفین دعوی به دلایل مختلف مانند تحت فشار قرار دادن طرف مقابل به واسطه شرایط و مواد قانونی مختلف نسبت به اطاله در دادرسی اقدام می کنند. حال سوال مهم اینجاست که در چنین شرایطی چه کاری می توان انجام داد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این دست از سوالات پاسخ دهیم.

اطاله دادرسی و مفهوم آن

اطاله دادرسی یک چالش مهم و نسبتا عجیب در مسیر قضایی محسوب می شود. در واقع مهمترین ریشه مشکل در این مسئله را می توان در آیین دادرسی دانست. در واقع آیین دادرسی برای برقراری عدالت میان طرفین دعوی شرایط و حقوقی را برای آن ها در نظر می کیرد. بر این اساس هر کدام از طرفین با استناد به این مواد قانونی و حقوقی که دارند می توانند نسبت به طولانی کردن دادرسی اقدام کنند.

به طور مثال فرد می داند که در یک دعوی شکست خورده و بر اساس قانون حق با طرف مقابل است اما با استفاده از ابزارهایی مانند درخواست تجدید نظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی و … عملا صدور حکم نهایی را به تعویق می اندازد. همچنین در برخی از دعاوی حضور طرفین الزامی است. از این رو فرد با عدم حضور خود در دعاوی که می تواند دلایل توجیه کننده بسیاری داشته باشد شرایط را به نحوی دیگر رقم بزند. بنابراین همانطور که می بینید در مسیرهای حقوقی و حتی کیفری اطاله دادرسی یک امر شایع محسوب می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که اطاله در دادرسی با توجه به شرایط عنوان شده عمدتا در مسیر حقوقی رخ می دهد. در واقع یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که آیین دادرسی مدنی سعی کرده شرایط را به نحوی تدوین کند که حقی از طرفی ضایع نشود. اما گاهی همین شرایط باعث اطاله دردادرسی می شود.

اگر بخواهیم ساده تر این مفهوم را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر دادرسی در مسیری قرار بگیرد که عملا نتیجه ای در بر نداشته باشد و دادرسی درگیر شکل دعوی شده باشد بدون آنکه تغییری در ماهیت دعوی ایجاد کند، اطاله به وجود آمده است. بر اساس همین تعریف می توان گفت اگر فردی در مسیر اشتباه در روند قضایی قرار بگیرد نیز امکان بروز اطاله وجود دارد. به طور مثال اگر فردی دعوی را به جای این که در مسیر حقوقی دنبال کند از طریق کیفری پیگیری نماید عملا یک روند اضافی و بدون نتیجه در سیستم قضایی ایجاد می شود که این روند تنها باعث صرف هزینه و زمان می شود.

عوامل اطاله دادرسی و راهکارهای جلوگیری از آن

حال شناخت اطاله دادرسی می تواند ما را در مسیر درست برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی قرار دهد. در واقع همانطور که گفتیم برخی از طرفین دعوی با اطلاع به این مسئله اقداماتی انجام می دهند که باعث بروز اطاله در روند دادرسی شود. از این رو شناخت این عوامل می تواند تا حدودی مانع از چنین کاری شود.

مهمترین عامل در اطاله دادرسی را می توان عدم شناخت کافی یک یا هر دو طرف دعوی دانست. در واقع زمانی که فرد نمی داند چه زمانی باید از چه ابزاری استفاده کند و یا در چه مسیری باید حق خود را پیگیری نماید دچار این چنین مشکلاتی نیز می شود. از این روست که گفته می شود بهترین راه استفاده از یک وکیل کیفری یا حقوقی با تجربه در حوزه دعوی است.

دلیل دیگر این مسئله را می توان مواد و قوانینی در آیین دادرسی دانست که به طرفین اجازه می دهد در مواقع مختلف از آنها استفاده کنند. در چنین شرایطی به نظر می رسد وکیل می تواند با استناد به مواد قانونی از دادگاه بخواهد تا مانع از استفاده طرف مقابل از شرایط اطاله دادرسی شود.

یکی دیگر از شایع ترین دلایل اطاله دادرسی را می توان تخلفات امور اداری دادگستری و دفاتر دادگاه ها دانست. در واقع هدف سیستم قضایی این است که هر چه سریع تر بتواند مسئله ای را برطرف کند و مانع از انباشته شدن دعوی ها شود. اما برخی از دفاتر بنا به دلایل مختلف این امکان را دارند که بتوانند دعوی را تا مدت ها مسکوت نگه دارند. همین موضوع باعث شده است که روند اشتباهی در خصوص این دست از دعاوی شکل بگیرد. به نظر می رسد به جز این که طرفین باید از وکیل در مسیر دادرسی استفاده کنند، قانونگذار نیز شرایطی را فراهم بیاورد که مانع از اطاله در دادرسی شود. در واقع قانونگذار و مراجع برتر قضایی مانند ریاست قوه قضاییه باید در شرایطی که دادرسی دچار اطاله می شود شرایط ویژه ای را در نظر گرفته و مانع از استفاده یکی از طرفین از این شرایط شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×