آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

خرید و فروش ارز چه حکمی دارد؟ چرا خرید و فروش ارز جرم است؟ در چه حالتی خرید و فروش ارز جرم است؟ چرا باید خرید و فروش ارز جرم باشد؟ مهمترین نکات مربوط به خرید و فروش ارز چیست؟ در چه موقعیت هایی خرید و فروش ارز جرم است؟ جرم خرید و فروش ارز چیست؟ مجازات خرید و فروش ارز به صورت غیر مجاز چیست؟ حکم خرید و فروش ارز به صورت غیر مجاز چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرید و فروش ارز چیست؟ مهمترین نکات مربوط به خرید و فروش ارز چیست؟ در خرید و فروش ارز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خرید و فروش ارز یکی از اتفاقات رایجی است که در تمامی کشورهای جهان رخ می دهد. این مسئله به اندازه ای رایج است که بازار جهانی در خصوص خرید و فروش ارز ایجاد شده است. بدین ترتیب شما می توانید ارزهای کشورهای مختلف را بر پایه یک دیگر خرید و فروش کنید. اما سوال اینجاست که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی ایران، عملا شرایط خرید و فروش انواع در ایران کمی متفاوت است. حتی در مواردی نیز این خرید و فروش جرم تلقی شده است. مجازات تعیین شده برای این دسته از جرایم نیز عبارتند از شلاق، حبس و جزای نقدی.

به طور کلی ما در ادامه می خواهیم بدانیم که در چه شرایطی خرید و فروش ارز جرم تلقی شده است؟ همچنین علت جرم انگاری این مسئله را می خواهیم متوجه شویم. در واقع می خواهیم بدانیم که یک وکیل کیفری چگونه می تواند بر اساس تعاریف موجود در قانون از موکل خود به خوبی دفاع کند. در چنین دعاوی عمدتا یکی از طرفین دعوی دادستان به عنوان مدعی العموم حضور دارد و کمتر دیده می شود که این دعاوی به واسطه شاکی خصوص شکل بگیرد. نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگر این است که خرید و فروش ارز در صورتی که جرم تلقی شود به عنوان جرم قاچاق ارز شناخته خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید.

خرید و فروش ارز و بررسی مفاهیم

خرید و فروش ارز همانطور که گفتیم یکی از اتفاقات رایج در هر اقتصادی محسوب می شود. اما برای این که بتوانیم با مسئله جرم انگاری خرید و فروش ارز بیشتر آشنا شویم باید یک سری مفاهیم و چارچوب های کلی را بشناسیم. از مهمترین این مفاهیم این است که ارز چه تاثیری در اقتصاد دارد و سپس بدانیم که قانون چه زمانی یک فعل را جرم انگاری می کند؟ پاسخ به این دو سوال می تواند بخش مهمی از مسئله جرم انگاری مبادله ارز را برای ما مشخص کند.

به طور کلی ارز به معنی پول یا سرمایه رایج است. ارزی که ایران از آن استفاده می کند ریال است و ارزی که کشورهای آمریکایی از آن بهره می برند، دلار می باشد. هر کشور و هر منطقه جغرافیایی بر اساس نیاز اقتصادی و پایه هایی که دارد از یک ارز مشخص در تبادلات مالی خود بهره می برد. حال اگر کشوری مانند ایران با پایه پولی ریال بخواهد با کشوری دیگر با پایه پولی یورو وارد معامله شود چه کاری باید انجام دهد؟ اینجاست که مسئله تغییر پایه پولی یا همان مبادله ارز پیش می آید. در غالب موارد هر دو طرف باید پایه پولی خود را در مبادله به پایه پولی واسط و جهانی مانند دلار تغییر دهند تا امکان برقراری ارتباط وجود داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ارزش دلار نسبت به سایر پایه های پولی متفاوت است. از این رو هر کدام از طرفین بر اساس ارزش دلار به ارز خود باید هزینه ای را متقبل شوند.

در کلام ساده تر تفاوت ارزش پایه های پولی مهمترین دلیل خرید و فروش ارز محسوب می شود. فرض کنید هر یک دلار در ایران برابر با 50 هزار تومان است. این در حالی است که ارزش دلار و ریال در حال تغییر است. بنابراین اگر روزی ارزش دلار برابر با 60 هزار تومان باشد، دارنده دلار به ازای هر یک دلار به میزان ده هزار تومان سود کرده است. این مهمترین انگیزه برای خرید و فروش ارز در بازارهایی مانند بازار ایران و یا فارکس شناخته می شود. اما چرا این مسئله می تواند جرم باشد؟

خرید و فروش ارز و جرم انگاری آن

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که زمانی می توان یک فعل را از نظر قانونی جرم تلقی کرد که سه فاکتور مادی، معنوی و قانونی کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان اثبات شود. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است یک دادگاه زمانی می تواند ی فعل را جرم تلقی کند که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن فعل اثبات شود.

بنابراین اگر می خواهیم بدانیم خرید و فروش ارز جرم است یا خیر باید به این سه رکن نگاه کنیم. رکن مادی نشان دهنده این است که فعل صورت گرفته چه آثار منفی و قابل اثباتی داشته است. در رکن معنوی به نیت و قصد و هدف فاعل توجه می شود. بنابراین اگر فردی ناخواسته فعلی را انجام دهد که آثار منفی و قابل اثباتی داشته باشد، عملا نمی توان آن فرد را مجرم دانست.

در رکن قانونی نیز به مصادیق و تعاریف قانون از فعل به عنوان جرم توجه می شود. در واقع بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی زمانی که قانون در خصوص یک فعل سکوت کرده باشد نمی توان آن فعل را جرم دانست. با توجه به این که خرید و فروش ارز بر اساس مواد قانونی برابر با قاچاق ارز قرار گرفته می توان گفت که این رکن برای مجرمانه بودن برخی از مبادلات ارزی از منظر قانونی کافی است.

بر اساس ارکان گفته شده می توان گفت که خرید و فروش ارز زمانی جرم شناخته می شود که این مبادله در مسیر خارج از مسیر تعریف شده صورت بگیرد. به طور مثال خرید و فروش انواع ارز توسط دلال ها و مسیرهای غیر قانونی می تواند به عنوان مصداقی از قاچاق ارز محسوب شود. همچنین گفته شد در برابر این جرم، قانون گذار مجرم را به حبس، شلاق و جزای نقدی مجازات می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×