فرق وارث و مورث

فرق وارث و مورث (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق وارث و مورث

فرق وارث و مورث از نظر قانون

فرق وارث و مورث چیست؟ فرق وارث و مورث از نظر قانون چیست؟ فرق وارث و مورث از چه جهاتی قابل بررسی است؟ کارکرد فهم فرق وارث و مورث چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرق وارث و مورث چیست؟ مهمترین نکات مربوط به فرق وارث و مورث چیست؟ بهترین وسیله برای فهم فرق وارث و مورث چیست؟ شباهت و فرق وارث و مورث چیست؟ از نظر قانون فرق وارث و مورث چیست؟ فرق وارث و مورث از نظر شرع چیست؟ فرق وارث و مورث چه کارکردی در مسیر قانونی دارد؟

فرق وارث و مورث از جمله مفاهیمی است که در مسیر انحصار و وراثت به آن توجه می شود. در واقع از دید قانون و شرع وارث به فردی گفته می شود که ارث می برد و مورث به کسی گفته می شود که ارث برجای می گذارد. در کلام ساده تر مورث همان متوفی است که اموال او به عنوان ارثیه شناخته شده و وراث نسبت به آن سهم خواهند داشت. اگر بخواهیم در ساده ترین شکل ممکن فرق وارث و مورث را بیان کنیم می توان گفت که مورث به جز وصیت بر یک سوم اموال خود حق دیگری از منظر قانونی ندارد. در واقع هیچ فردی بعد از مرگ از حقوق قانونی برخوردار نخواهد بود. در صورتی که وارث از حقوق و شرایط قانونی مختلفی در این خصوص برخوردار است.

ما در ادامه می خواهیم هر چه بیشتر با مسئله فرق وارث و مورث آشنا شویم. چرا که شناخت این تفاوت می تواند روند دادرسی و انحصار وراثت را بیشتر مشخص کند و از طرف دیگر نشان می دهد که هر کدام از افراد در چنین شرایطی از چه حقوقی برخوردار هستند. بنابراین ما در ادامه فرق وارث و مورث را از منظر حقوق و شرایط هر کدام از آن ها مورد بررسی قرار می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

فرق وارث و مورث و مفاهیم کلی

فرق وارث و مورث را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. اما پیش از آن لازم است که ابتدا با مفاهیم و چارچوب های کلی در این خصوص آشنا شویم. همانطور که در ابتدا عنوان کردیم وارث به کسی گفته می شود که از اموال متوفی ارث می برد. همچنین مورث به متوفی گفته می شود که اموال وی به ارث می رسد.

به طور کلی انحصار وراثت مسیری است که دو هدف اصلی را دنبال می کند. هر وکیل حقوقی می داند در این مسیر ابتدا مشخص می شود که چه کسانی به عنوان وارث شناخته می شود. سپس اموال شناسایی شده و قانون نسبت به تعیین هر سهم اقدام می کند. نکته ای که در تعیین اموال و سرمایه وجود دارد این است که ابتدا قانون بدهی های متوفی را از اموال وی پرداخت می کند. در کلام ساده تر زوجه متوفی می تواند با ارائه دادخواست نسبت به گرفتن مهریه از اموال به جا مانده از متوفی اقدام کند. بعد از تسویه بدهی ها و دیون به جا مانده، اموال میان وراث تقسیم می شود.

نکته مهم دیگری که باید بدانیم این است که مورث بعد از مرگ هیچ حقی در خصوص اموال خود ندارد. به جز این که وی می تواند پیش از مرگ وصیت نامه ای تنظیم کرده و در خصوص یک سوم از اموال خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند. قانون به این تصمیم گیری احترام گذاشته و بر اساس این وصیت عمل می کند. در صورتی که در وصیت نامه برای بیش از یک سوم اموال تصمیم گیری شده باشد، زمانی نافذ خواهد بود که تمامی وراث این مسئله را قبول کنند. در صورت رد یکی از وراث، تنها وصیت نامه برای یک سوم مال نافذ خواهد بود. این ها از مهمترین نکاتی است که باید در این خصوص به آن ها توجه داشت.

فرق وارث و مورث از نظر شرایط

فرق وارث و مورث را می توان از جنبه شرایط قانونی هر کدام از آن ها نیز مورد بررسی قرار داد. به طور مثال قانون مشخص کرده است که اگر متوفی بر اساس خودکشی فوت کرده باشد، عملا وصیت او باطل خواهد بود. همچنین در صورتی وصیت یک متوفی مورد بررسی قرار می گیرد که اثبات شود این وصیت شرایط صحت عمومی و اختصاصی را داشته باشد. این ها از جمله شرایطی است که در قانون برای مورث در نظر گرفته شده است.

ما برای وارث شرایط گسترده تری در نظر گرفته شده است. در واقع زمانی یک فرد به عنوان وارث شناخته می شود که دارای رابطه سببی یا نسبی با مورث باشد. در صورتی فرد به عنوان خویش نسبی متوفی شناخته می شود، زمانی می تواند به عنوان وارث شناخته شود که امکان وراثت در طبقه ارث او ممکن باشد. در کلام ساده تر قانونگذار در خصوص خویشان نسبی سه طبقه وجود دارد.

طبقه اول مشمول پدر، مادر، فرزند و … ، طبقه دوم مشمول خواهر، برادر، فرزندان خواهر و … ، طبقه سوم نیز مشمول افرادی مانند خاله، عمه، دایی و … است. نکته ای که در این خصوص وجود دارد و باید به این موضوع توجه داشته باشید این است که در صورت رسیدن ارث به طبقه بالا، افراد طبقات دیگر از ارث محروم خواهند بود. همچنین در هر طبقه نیز اولویت بندی وجود دارد.

همچنین روابط سببی بر اساس یک عقد مانند نکاح ایجاد می شود. از جمله آثار مهم نکاح دائم، ارث بردن زوجین از یکدیگر است. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص وارث وجود دارد و قانون انحصار وراثت بر اساس آن ها اقدام به تعیین وارث می کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که در برخی مواقع ممکن است فرد با وجود این که به صورت عادی به عنوان وارث شناخته می شود از دید قانون باید از ارث محروم شود. هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند در قانون مدنی به این حالت، منع ارث گفته می شود.

این ها تمام شرایط و مواردی است که می توان به عنوان فرق وارث و مورث به آن ها نگاه کرد. در این خصوص می توان می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی راهنمایی بیشتری بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×