ارث فرزند خوانده

ارث فرزند خوانده (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث فرزند خوانده

ارث فرزند خوانده بر اساس قانون

ارث فرزند خوانده چیست؟ ارث فرزند خوانده چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به ارث فرزند خوانده چیست؟ آیا امکان ارث فرزند خوانده وجود دارد؟ نظر قانون در خصوص ارث فرزند خوانده چیست؟ چگونه ارث فرزند خوانده امکان پذیر می شود؟ شرایط ارث فرزند خوانده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث فرزند خوانده چیست؟ مهمترین عناصر مربوط به ارث فرزند خوانده چیست؟ بر اساس کدام قانون امکان ارث فرزند خوانده وجود دارد؟ مرجع رسیدگی به مسئله ارث فرزند خوانده کدام است؟ بهترین روش برای گرفتن ارث فرزند خوانده چیست؟

ارث فرزند خوانده یکی از چالش های قانونی است در خصوص مسئله ارث وجود دارد. در واقع آن چیزی که در قانون عنوان شده این است که امکان ارث فرزند خوانده وجود ندارد. در کلام ساده تر فرزندخوانده بر اساس شرایطی که در ارث تعیین شده به عنوان وارث شناخته نمی شود. این مسئله باعث شده است که ارث فرزند خوانده امکان پذیر نباشد.

ما در ادامه می خواهیم به چند سوال بسیار مهم پاسخ دهیم. اول این که می خواهیم بدانیم که چرا ارث فرزند خوانده وجود ندارد؟ در واقع فرزندخوانده در صورتی که حتی نامش در شناسنامه نامادری یا ناپدری خود نیز وارد شده باشد امکان دریافت ارث از آن ها را ندارد. علت این مسئله می تواند بسیار مهم و اساسی باشد. برای پاسخ به این سوال لازم است ارث فرزند خوانده را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در این خصوص می توان از یک وکیل حقوقی کمک گرفت. ما نیز در ادامه سعی می کنیم بر اساس شرایط قانون و آن چیزی که قانون گذار عنوان کرده است به این مسئله بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

ارث فرزند خوانده و بررسی چند مفهوم

ارث فرزند خوانده را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که با چارچوب ها و مفاهیم مربوط به این مسئله به درستی آشنا شویم. مسلما مهمترین قانونی که در این خصوص وجود دارد، مسئله ارث است.

ارث و یا در زبان قانونی آن انحصار وراثت به حالتی گفته می شود که قانون بر اساس شرایط مشخص شده اقدام به تعیین وراث و میزان سهم آن ها می کند. بر این اساس لازم است که تمام اموال منقول و غیر منقول و سایر دارایی های متوفی مشخص شود. همچنین باید تمامی دیون مربوط به وی از جمله مهریه، بدهی ها و هزینه کفن و دفن تعیین شود. با کسر این هزینه ها از اموال متوفی، اموال به جا مانده میان وراث تقسیم می شود.

همچنین اگر متوفی اقدام به وصیت کرده باشد به میزان یک سوم از اموال به جا مانده از ماترک کسر و مابقی میان وراث تقسیم می شود. این مهمترین چارچوبی است که در این خصوص وجود دارد.

با مشخص شدن میزان دارایی های متوفی و کسر تمام دیون و مشخص شدن وضعیت وصیت نامه، نوبت به تعیین وراث می رسد. اینجاست که مسئله ارث فرزند خوانده خودش را نشان می دهد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانون هر فردی را به عنوان وارث نمی شناسد. وارث فردی است که یا به طریق سببی و یا از نوع نسبی خویشاوند متوفی محسوب می شود.

در کلام ساده تر وراث در قانون به دو دسته سببی و نسبی تقسیم بندی می شوند. سبیی به کسانی گفته می شود که بر اساس عقودی مانند نکاح خویشاوند شده باشند. مهمترین رابطه سببی را می توان عقد نکاح دانست. در برابر این مسئله کسانی که به واسطه تولد خویشاوند محسوب می شوند را تحت عنوان رابطه نسبی می شناسیم. به طور مثال پدر، مادر، خواهر، دایی و … همگی تحت این عنوان خویشاوند فرد محسوب می شود. هر فردی خارج از این حیطه و تحت هر عنوان دیگر نمی تواند در دسته وراث قرار بگیرد. این مهمترین مسئله و نکته ای است که در خصوص ارث فرزند خوانده وجود دارد. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

ارث فرزند خوانده و شناخت وراث

ارث فرزند خوانده همانطور که گفته شد بر اساس نوع وراث تعیین میشود. در واقع قانون تنها خویشان سببی و نسبی را تحت عنوان وراث شناخته است. مسئله ای که وجود دارد این است که فرزند خوانده تحت هیچ کدام یک از این دسته ها قرار نمی گیرد.

در کلام ساده تر فرزند خوانده هیچ رابطه خونی با پدر یا مادر خود ندارد. بنابراین نمی تواند تحت عنوان یک خویش نسبی شناخته شود. از طرف دیگر این فرد هیچ قرارداد یا عقدی با پدر و مادر خود ندارد، از این رو به عنوان یک خویش سببی نیز مطرح نمی شود. بنابراین می توان گفت با توجه به این که فرزند خوانده در هیچ کدام یک از این دسته ها قرار نمی گیرد، نمی تواند از ارث استفاده کند.

فرزند خوانده تنها می تواند از پدر و مادر واقعی یا سایر خویشان خود بر اساس اثبات رابطه سببی ارث ببرد. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن آگاه است. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی اگر نام فرزند خوانده در شناسنامه پدر و مادر خود وارد شده باشد نیز امکان ارث بردن از آن ها بر اساس قانون و شرع وجود ندارد.

تنها یک مسیر برای ارث فرزند خوانده وجود دارد و آن وصیت نامه تملیکی است. در واقع بر اساس این وصیت نامه پدر یا مادر می تواند حداکثر یک سوم از اموال خود را برای فرزند خوانده خود ارث بگذارند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در وصیت نامه قانون سببی و نسبی مورد توجه قرار نمی گیرد از این روست که این امکان وجود دارد که فرزندخوانده بتواند از این طریق نسبت به گرفتن ارث از پدر و مادر خود اقدام کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که این مسیر نسبتا سخت و پیچیده است. از این رو بهتر است این شرایط را با یک وکیل یا مشاور حقوقی مطرح کنید. این کار می تواند شما را از ورود به مسیر پیچیده و بیهوده نجات دهد. این نکته ای است که در خصوص تمامی موارد قانونی باید به آن توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×