ارث در قرآن

ارث در قرآن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث در قرآن

ارث در قرآن و قانون

ارث در قرآن چگونه تعریف می شود؟ مهمترین نکات مربوط به ارث در قرآن چیست؟ شرایط ارث در قرآن چیست؟ ارث در قرآن چگونه مشخص شده است؟ مهمترین نکات مربوط به ارث در قرآن چیست؟ آیا ارث در قرآن و ارث در قانون متفاوت است؟ مهمترین نکاتی که ارث در قرآن دارد چیست؟ مهمترین عناوین قانونی که از ارث در قرآن برداشت شده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شرایط ارث در قرآن چیست؟ آیا علم به مفهوم ارث در قرآن می تواند به ما کمکی داشته باشد؟ شرایط ارث در قرآن و قانون چگونه است؟

ارث در قرآن یکی از مهمترین مفاهیمی است که در قانون نیز از آن استفاده شده است. در واقع از دیدگاهی می توان گفت که پایه و تمام مواد اصلی و اساسی مربوط به ارث بر اساس قرآن و شرع مقدس تدوین شده است. از این رو می توان گفت که به واقع ارث در قرآن نزدیک به مفاهیم و مواد ارث در قانون مدنی و حسبی ایران است. بنابراین عملا اگر می خواهیم ارث در قرآن را متوجه شویم بهتر است تعاریف مربوط به این مفهوم از دید قانون را مورد بررسی قرار دهیم. این مسیر مطمئنی برای درک مفاهیمی است که قرآن از ارث عنوان کرده است.

آن چیزی که ما از ارث در قرآن می خواهیم بدانیم این است که خداوند در اسلام و قرآن چه چارچوب های اساسی و مهمی در خصوص ارث عنوان کرده است؟ کدام قوانین را لازم اجرا دانسته و کدام سنت ها را از اجرا ساقط کرده است؟ آیا ارث در قرآن آثار اجتماعی و شکلی دارد؟ آیا یک وکیل حقوقی می تواند با اشرافیت به موضوعیت ارث در قرآن و منابع مربوط به هر کدام از قوانین مربوطه کارکرد بهتری در دادگاه داشته باشد؟ این ها سوالاتی است که در ادامه این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

ارث در قرآن و چارچوب قوانین اجتماعی در اسلام

ارث در قرآن را اگر بخواهیم دقیق تر درک کنیم ابتدا باید با زبان اسلام و قرآن در خصوص قوانین اجتماعی و فردی آشنا شویم. در واقع بسیاری با عدم شناخت به این چارچوب و صرفا تکیه بر یک آیه یا یک حدیث قانون را به شکل وارونه جلوه می دهد. در حالی که اسلام و به خصوص قرآن شبیه به زنجره ای است که شناخت حلقه به حلقه آن برای درک این زنجیره و همچنین شناخت جایگاه هر کدام از آن حلقه ها لازم و ضروری است. از این رو پیش از آنکه بخواهیم به صورت مستقیم به مفهوم ارث در قرآن و شرایط آن بپردازیم لازم است کمی از چارچوب اجتماعی قرآن صحبت کنیم.

به طور کلی خداوند طی ادیان مختلف سعی کرده است قوانین مختلفی را به صورت فردی و اجتماعی به آدمیان آموزش دهد. قوانینی که برای زندگی فردی و اجتماعی لازم و ضروری است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که خداوند در ادیان پیش از اسلام عمدتا به قوانین فردی توجه داشته است و کمتر در خصوص قوانین اجتماعی و چارچوب های خاص اجتماعی چارچوب تعیین کرده است. در ضمن در ادیان پیش از اسلام قوانین به شکل مشخص ( ممنوع، حلال، حرام و …. ) ذکر نشده است. در واقع یک چارچوب و یک کلیت از قوانین ارائه شده است. این کلی گویی بعد ها در اسلام به شکل جزئی تر خودش را نشان داده است.

در واقع اسلام دینی است که خداوند در آن قوانین فردی و به خصوص قوانین اجتماعی را به شکل روشن تری بیان کرده است. به طور مثال در خصوص همان ارث در قرآن می بینیم که به وضوح میزان سهم زن و مرد در موقعیت های مختلف را بررسی می کند. این نشان می دهد که زبان اسلام یک زبان قانونی است که سعی داشته برای جامعه چارچوب های کلی تعیین کند.

بنابراین از یک دیدگاه قرآن زبانی قانون وار دارد. زبانی که بعد ها در قانون ایران نیز از آن استفاده می شود. بنابراین عملا از نظر بنیادی و بسیاری جهات دیگر ارث در قرآن و قانون ایران یکسان بر اساس یک زبان تدوین شده است.

ارث در قرآن و برخی نکات مهم

یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی نسبت به قوانین ارث در قرآن و قانون آشنایی دارد. شما نیز با یک جست و جو می توانید تمامی مواد قانونی مربوط به این مفهوم را به دست بیاورید. در واقع خواهید دانست که چه کسانی با چه درصد هایی و در چه شرایطی از قانون انحصار وراثت استفاده می کنند. در این مسیر وکیل یا مشاور حقوقی نیز می تواند کمک کننده باشد.

آن چیزی که در انتهای این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم این است که ارث در قرآن و مفاهیم مربوط به آن چه کمکی به یک وکیل در دادگاه می کند؟ همچنین آیا نکته جالب توجهی در این خصوص وجود دارد؟ به طور کلی شناخت و اشرافیت داشتن یک وکیل به مفاهیم شرعی و اسلامی همانند مفهوم ارث با وجود این که نمی تواند به عنوان یک ادله اثبات یا یک مواد قانونی محسوب شود اما می تواند نظر دادگاه را به خوبی جلب کند. این شاید مهمترین کارکردی است که یک وکیل از مفاهیم مربوط به ارث در قرآن می تواند داشته باشد.

از طرف دیگر با نگاه شرعی و اسلامی به مفهوم ارث می توان به نکات جالب توجهی پی برد. به نوعی در هر جامعه و در هر عصر و تاریخی مفهوم ارث به نحوی وجود داشته است. امروز نیز در هر جامعه ای قوانین مختلفی در خصوص ارث وضع شده است. اما نکته جالب توجه این است که اعراب پیش از اسلام زن را از جمله اموال و ماترک متوفی محسوب می کردند. بنابراین زن به عنوان ارث به وارث آن می رسید! این مسئله ای است که اسلام با آن به صراحت مخالفت کرده است.

شاید بسیاری نصف قرار دادن سهم الارث دختر نسبت به پسر را یک نوع تبعیض بدانند. اما وقتی این قانون را در کنار مسئولیت ها و تعهداتی که قرآن برای پسر و مرد در نظر گرفته قرار می دهیم متوجه می شویم که این عمل نمی تواند تبعیض محسوب شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×