ارث کسانی که فرزند ندارند

ارث کسانی که فرزند ندارند (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث کسانی که فرزند ندارند

ارث کسانی که فرزند ندارند بر اساس قانون

ارث کسانی که فرزند ندارند چیست؟ ارث کسانی که فرزند ندارند چگونه تعیین می شود؟ شرایط ارث کسانی که فرزند ندارند چیست؟ مهمترین نکات مربوط به ارث کسانی که فرزند ندارند چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث کسانی که فرزند ندارند چیست؟ ارث کسانی که فرزند ندارند چگونه انجام می شود؟ ارث کسانی که فرزند ندارند بر اساس قانون چگونه است؟ قانون چه نظری در خصوص ارث کسانی که فرزند ندارند چیست؟ ارث کسانی که فرزند ندارند توسط کدام مرجع تعیین می شود؟

ارث کسانی که فرزند ندارند و تعیین آن یکی از چالش های مهم قانون ارث در ایران محسوب می شود. قانون ارث قانونی است که بر اساس شرایط اسلامی و شرعی تدوین شده است. به نوعی می توان گفت که قوانین مربوط به ارث بر اساس مفاهیم و شرایط شرعی تدوین شده است. با این توصیف می توان انتظار داشت که ارث کسانی که فرزند ندارند باید در اسلام و مفاهیم فقهی نیز صحبت شده باشد.

 بر این اساس در ادامه می خواهیم بدانیم مردی که فرزندی به عنوان وارث نداشته باشد، اموال وی به چه کس یا کسانی ارث می رسد. در کلام ساده تر در صورت نبود فرزند وارث چه کس یا کسانی شناخته می شود. این مهمترین سوالی است که ما می خواهیم در ادامه به آن بپردازیم. همچنین سوال مهم دیگری که باید بدانیم این است که در خصوص ارث کسانی که فرزند ندارند کارکرد یک وکیل حقوقی چیست و چه کمکی به ما می کنند، همچنین وضعیت زن در خصوص ارث کسانی که فرزند ندارند چه خواهد شد؟ این ها مهمترین شرایطی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در ادامه این مقاله همراه ما بمانید.

ارث کسانی که فرزند ندارند و چند نکته مفهومی

ارث کسانی که فرزند ندارند را زمانی می توانیم مشخص کنیم که با چند مفهوم اساسی مربوط به ارث آشنا شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ارث یک مفهوم شرعی و اسلامی محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که حق مالکیت از مهمترین حقوق هر فرد در جامعه محسوب می شود. این حق تا زمان مرگ همراه فرد خواهد بود و به جز شرایط خاص قانونی هیچ نهاد یا فردی نمی تواند این حق را از فرد سلب کند.

اما با مرگ فرد تمام حقوقی اجتماعی و فردی وی از جمله مالکیت از وی سلب می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از مرگ وی مسئولیت اموال وی باید مشخص شود. یعنی تعیین شود چه کسانی با چه درصد سهمی از اموال به عنوان مالک شناخته می شوند. این همان فرایند انحصار وراثت است.

قانون بر اساس مفاهیم شرعی شرایط و قوانین خاصی برای انحصار وراثت در نظر گرفته است. یکی از مهمترین تعاریفی که در این بین وجود دارد افراد سببی و نسبی است. افراد سببی به کسانی گفته می شود که بر اساس یک عقد به عنوان خویشاوند شناخته می شوند. زن و شوهر از جمله مهمترین این افراد شناخته می شود. اما خویشان نسبی به صورت ذاتی و بر اساس تولد ایجاد می شود. پدر، مادر فرزند و … همه از نوع نسبی است.

زمانی که فردی فرزند نداشته باشد بدین معنی است که یکی از انواع خویشان نسبی وجود ندارد. بنابراین عملا ارث کسانی که فرزند ندارند ارتباطی به ارث افراد سببی ندارد. بدین ترتیب چه فرزندی وجود داشته باشد چه نداشته باشد ارث به زوجه تعلق می گیرد. تنها مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که در صورتی که فرزند وجود داشته باشد میزان سهم الارث زوجه یک هشتم از اموال و در صورت نبود فرزند این میزان به یک چهارم افزایش پیدا می کند. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران و شهرستان به آن آگاهی دارد. بنابراین نکته ای که وجود دارد این است ارث کسانی که فرزند ندارند در خصوص ارث افراد نسبی تاثیر گذار است. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

ارث کسانی که فرزند ندارند متعلق به چه کسی است؟

ارث کسانی که فرزند ندارند تاثیر مستقیم بر سهم الارث افراد نسبی دارد. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. قانون بر اساس شرع سه طبقه ارث نسبی در نظر گرفته است. طبقه اول عبارت است از فرزندان، پدر و مادر، و فرزندان فرزندان ( نوه ها ). طبقه دوم شامل اجداد، خواهران و برادران و فرزندان آن ها می شود. طبقه سوم نیز مربوط به عمه ها، خاله ها، دایی ها و عموها و فرزندان آن هاست.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است در صورت وجود افراد طبقه بالاتر ارث به طبقات پایین نمی رسد. در کلام ساده تر اگر یکی از افراد طبقه اول به عنوان وارث وجود داشته باشند، ارث به طبقه پایین نمی رسد. همچنین در بین افراد داخل هر طبقه نیز اولویت بندی وجود دارد. در واقع در طبقه اول فرزندان بر پدر و مادر اولویت دارند. بدین ترتیب ارث کسانی که فرزند ندارند بر اساس این طبقه بندی می توان نوه این فرد و در صورت نداشتن نوه پدر و مادر متوفی به عنوان وارث شناخته می شود. در این حالت یک سوم از اموال برای مادر و باقی اموال به پدر ارث می رسد. البته توجه داشته باشید این میزان ارث منهای سهم الارثی است که به زوجه تعلق می گیرد.

بنابراین همانطور که می توانیم حدس بزنیم زمانی برادر یا خواهر متوفی می تواند به عنوان وارث شناخته شود که علاوه بر فرزند، متوفی نوه یا پدر و مادری نیز نداشته باشد. در این صورت ارث وارد طبقه دو می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم آخر این است که این مسیر سختی ها و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. در واقع ارث همواره شرایط مختلفی دارد. برای این که بتوان از این شرایط عبور کرد و بهترین نتیجه را به دست آورد بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب و با تجربه در این زمینه استفاده کنید. این مسئله را به خاطر داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×