ارث و میراث چیست؟

ارث و میراث چیست؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث و میراث چیست؟

ارث و میراث چیست؟

ارث و میراث به چه معنی است؟ شرایط ارث و میراث چیست؟ ارث و میراث چه زمانی به کار می آید؟ معنای ارث و میراث چیست؟ ارث و میراث در قرآن به چه معنی است؟ ارث و میراث در قانون چیست؟ نکات مهم ارث و میراث چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث و میراث چیست؟ مهمترین شرایط مربوط به ارث و میراث چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص ارث و میراث چیست؟ نقش انحصار وراثت در خصوص ارث و میراث چیست؟ نقش وصیت نامه در ارث و میراث چیست؟ فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در مسئله ارث و میراث کدام است؟

ارث و میراث یکی از مهمترین عناصر قانونی و دینی در جامعه ایران محسوب می شود. بر اساس چارچوب کلی ارث و میراث دو نکته بسیار مهم مشخص می شود. اول این که تعیین می گردد چه کس یا کسانی به عنوان وارث شناخته و دوم این که چه اموال و دارایی هایی تحت عنوان ارث محسوب می شود.

اما در کنار این تعریف و مفهوم کلی گفته شده، شرایط جزئی بسیاری وجود دارد. در واقع در خصوص هر کدام از این دو بعد معرفی شده جزئیات و فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است. به طور مثال مسئله دیون، هزینه کفن دفن و مسائلی مانند مهریه تاثیر مستقیمی در تعیین اموال ارث دارد. همچنین وصیت صورت گفته نیز می تواند در این خصوص تعیین کننده باشد. از طرف دیگر عوامل خاصی وجود دارد که باعث می شود فردی از دسته وراث خارج شود که به آن شرایط منع ارث گفته می شود.

این ها همه مفاهیمی است که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم ارث و میراث چیست و چگونه تعریف می شود و هر کدام از این ابعاد گفته شده چه چارچوب هایی در قانون دارد. به نوعی هدف ما این است که بتوانیم با چارچوب های کلی قانون و همچنین کارکرد یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این حوزه آشنا شویم. با ما در ادامه مقاله همراه بمانید.

ارث و میراث از منظر بنیادی

ارث و میراث به عنوان یک مفهوم بنیادی در قانون شناخته می شود. در کلام ساده تر بخش مهمی از قانون مدنی و امور حسبی ایران مربوط به قوانین ارث و انحصار وراثت است. در واقع کلیت داستان شاید ساده به نظر برسد. تمامی این قوانین و مواد مربوط به آن به دنبال این است که وراث و میزان اموال ارث را به درستی تعیین کند. از این مسیر است که امکان تقسیم اموال به صورت عادلانه ایجاد می شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص ارث و میراث باید به آن توجه داشته باشید این است که وراث می توانند با توافق یکدیگر اقدام به تقسیم اموال کنند. اما در صورت غایب بودن یک وارث و یا نداشتن اهلیت مانند صغیر بودن لازم است که دادگاه و قانون نسبت به تقسیم اموال تصمیم گیری کند.

همچنین نقش وصیت نامه در ارث و میراث بسیار تاثیر گذار است. بر اساس قانون هر فرد این حق را دارد که بتواند برای حداکثر یک سوم از اموال خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند. در صورتی که وصیت صورت گرفته بیش از یک سوم اموال باشد تنها در صورتی نافذ خواهد بود که تمامی وراث آن را قبول کنند. در غیر این صورت وصیت به اندازه یک سوم اموال نافذ می شود. این ها مفاهیم عمده و مهمی است که در خصوص ارث و میراث وجود دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هدف از انحصار وراثت صرفا تقسیم اموال نیست. در واقع در این مسئله باید وضعیت مالی متوفی مشخص شود. در کلام ساده تر نیاز است میزان دارایی ها و بدهی های فرد تعیین شود. بر این اساس بدهی ها از دارایی ها کسر و سپس باقی مانده دارایی میان وراث تقسیم می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ممکن است میزان بدهی از دارایی فرد بیشتر باشد. در این صورت وارث ضامن پرداخت بدهی نخواهد بود. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است.

ارث و میراث از نظر وراث

ارث و میراث فارغ از تعیین مال و میزان دارایی و بدهی و … بخش دیگری تحت عنوان تعیین وارث دارد. بر اساس قانون خویشاوندی در جامعه تحت دو حالت امکان پذیر است. یا افراد با یک دیگر رابطه سببی دارند و یا این رابطه به شکل نسبی است. رابطه سببی بر اساس انعقاد یک قرارداد مانند نکاح ایجاد می شود. بنابراین زن و شوهر خویش سببی یک دیگر محسوب می شود.

به سایر روابط خویشاوندی که بر اساس تولد ایجاد می شود رابطه نسبی گفته می شود. رابطه پدر و مادر و فرزند و دایی و … همگی در دسته روابط نسبی است. نکته ای که باید بدانید این است که این دو نوع رابطه است که در مسئله ارث و میراث مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس می توان گفت که افرادی مانند فرزند خوانده امکان دریافت ارث و ورود به مسئله انحصار وراثت را ندارند. زیرا در هیچ کدام یک از این دو گروه قرار نمی گیرند.

نکته دیگر این است که وراث سببی و نسبی نمی توانند مانع یکدیگر باشند. بنابراین هر کدام از این وراث به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که قانون برای وراث نسبی سه طبقه مشخص کرده است. وجود هر کدام از افراد در طبقه بالاتر مانع از رسیدن ارث به طبقه پایین می شود. طبقه اول شامل فرزندان و پدر و مادر، طبقه دوم شامل خواهر، برادر و فرزندان آن ها و طبقه سوم شامل سایر بستگان نسبی مانند خاله  و عمو و … است.

به طور مثال اگر متوفی دارای فرزند باشد ارث به سایر بستگان نسبی منتقل نخواهد شد. در کلام ساده تر حتی در بین افراد یک طبقه ارث نیز اولویت بندی وجود دارد. این ها همه شرایطی است که در تعیین وراث مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت سختی و پیچیدگی کار ارث و میراث در تعیین میزان سهم و درصد ارث هر کدام از این وراث است که قوانین خاص خودش را دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×