اخراج کارمند به دلیل غیبت

اخراج کارمند به دلیل غیبت (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اخراج کارمند به دلیل غیبت

اخراج کارمند به دلیل غیبت

در سال های اخیر توجه به حضور به موقع کارمندان و کارکنان در محل کار بسیار بیشتر شده است. قوانین بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد تا مانع غیبت گاه و بی گاه کارمندان شود. کارفرما در صورت مشاهده غیاب های بسیار مجبور به اخراج کارمند می شود. قانون برای این دسته از افراد نیز، حق و حقوقی در نظر گرفته است که می توانند با مراجعه به اداره کار حق خود را دریافت کنند. اگر کارفرما بدون هیچ دلیل خاصی اقدام به اخراج کارمند خود کند باید در مراجع قضایی، پاسخگو باشد و با ارائه مدارک و ادله کافی کار خود را توجیه کند. توجه به حضور به موقع در محل کار باعث می گردد تا کارفرما از کارمند راضی باشد و سالیان بیشتری را در آن مجموعه بتواند به ارائه خدمت بپردازد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چگونگی قوانین اخراج کارمند به دلیل غیبت بیشتر آشنا سازیم.

قانون اخراج کارمند

اخراج کارمند در واقع به معنای فسخ یک طرفه قرارداد است که باید بر طبق قوانین خاصی انجام شود، در غیر این صورت ابطال می گردد. کارفرما باید کاملا با شرایط و قوانین آشنایی داشته باشد و به همه مسائل و مشکلاتی که بعدا گریبان گیر کارمند است، احاطه داشته باشد. زمانی که کارمند با رفتار خود صدمه ای به سازمان بزند کارفرما می تواند بر طبق قانون وی را از کار اخراج کند. اخراج کارمند به دلیل غیبت یکی از همین موارد است که با عدم حضور خود می تواند روند کار را با خدشه روبرو سازد. غیبت در صورتی که به دفعات زیاد انجام شود و به شدت تکرار شود قابل چشم پوشی نخواهد بود.

شرایط اخراج کارمند و یا کارکنان

اخراج کارمند به دلیل غیبت یکی از مهم ترین دلایل اخراج هر کارمند می باشد. با غیبت خودسرانه و بیش از حد، کارفرما اقدامات لازم جهت اخراج وی را  فراهم می‌سازد. کارفرما بر طبق قوانین کار می تواند کارکنان را از کار اخراج کند که در این صورت اخراج کاملا صحیح می باشد. اگر کارمند به اداره کار مراجعه کند و نتواند حضور خود را به اثبات برساند و تمام شواهد بر علیه وی باشد، محکوم خواهد بود. از جمله موارد دیگری که باعث اخراج کارمند می گردد عبارتند از: عدم بهره وری کافی، آسیب به اموال سازمان، افشای اطلاعات سازمان و نقض کردن قوانین شرکت و یا سازمان. در قرارداد استخدام تمامی این موارد به صورت کامل ذکر می گردد و افراد باید بر طبق آن به بهترین نحو عمل کنند.

اخراج کارمند رسمی و قراردادی

برای اخراج کارمند رسمی به هر دلیلی ابتدا باید به او تذکر های لازم را بدهید و وی را نسبت به خطا و قانون شکنی مرتکب شده آگاه سازید. در صورت مداومت در عین آگاهی بر اساس قانون کار می توانید نسبت به اخراج وی اقدام کنید. در صورت اخراج باید تمام حقوق و حقوق وی اعم از بیمه، مانده مرخصی، پاداش و… را به وی پرداخت نمایید. برای کارمندان قراردادی نیز باید بر طبق قرارداد اولیه آنها و مواد درج شده در آن پیش روید، این کارمندان نیز تمام حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت خواهند کرد. در قرارداد های پیمانی به علت موقت بودن نوع قرارداد در صورت عدم رضایت کارفرما در پایان دوره می توان قرارداد وی را تمدید نکرد. در قرارداد پیمانی بر حسب قانون فسخ قرارداد اتفاق می افتد و کلمه ای به نام اخراج برای این دسته از کارمندان وجود ندارد.

اصول اخراج کارمند

اخراج کارمند به دلیل غیبت دارای اصول خاصی است که باید کارفرما آنها را رعایت کند تا مشکلی برای مجموعه و افراد پیش نیاید. جهت اخراج کارمند باید کارفرما شخصا این خبر را به اطلاع کارمند برساند و تمام مسئولیت های آن را بر عهده بگیرد. بسیاری از کارفرماهای با تجربه، طی یک جلسه خصوصی با کارمند و توجیه وی از خطای مرتکب شده و با ابراز همدردی نسبت به مساله پیش آمده این خبر را به وی می دهند. در صورتی که مدیر یا کارفرما، کارمند را از مشکل خود آگاه نموده باشد به هیچ وجه نیاز به آگاه سازی مجدد نخواهد بود.

جلسه برگزار شده باید به دور از هر گونه بحث و جدال برگزار شود و کرامت کارمند به طور کامل حفظ شود. در حین جلسه از امور حاشیه ای و غیر مرتبط، دست بکشید و تلاش کنید تا جلسه جوی آرام و به دور از تنش داشته باشد. در پایان با تشکر و قدردانی از تمام زحمات وی برای کارمند اخراجی آرزوی موفقیت کنید.

اخراج کارمند به دلیل غیبت (2)
اخراج کارمند به دلیل غیبت (2)

تحقیق برای اثبات

برای اثبات تخلف کارمند گروه های تحقیقاتی بسیج می شوند تا موضوع را به صورت کامل جزئی مورد کاوش قرار دهند. این گروه ها مستقل از یکدیگر هستند و در تحقیقات یکدیگر به هیچ عنوان دخالت نمی کنند. از تنبیه های اداری می توان به اخطار کتبی به همراه درج در پرونده، توبیخ کتبی با درج در پرونده، کسر از حقوق، انفصال موقت، تغییر محل، تنزل مقام، اخراج و انفصال دائم اشاره کرد. در صورت انفصال دائم در صورتی که سابقه کارمند بیش از 15 سال باشد و سن وی بیشتر از 50 سال، مقرری ماهیانه ای را برای معیشت خانواده او در نظر می گیرند.

تشخیص دلایل موجه یا غیر موجه بر عهده کدام نهاد است؟

اخراج کارمند به دلیل غیبت یکی از دلایل اخراج کارمندان است که کاملا موجه و قانونی است. در مواردی کارمند بر اساس مسائل واهی اخراج می گردد که باید به نهاد های خاصی مراجعه کرده و روند کار خود را به صورت قانونی، پیگیری کند. اولین مورد شورای اسلامی کار است که اختلاف بین کارفرما و کارمند را بر طبق قانون برطرف می کند. در صورتی که در شورا مساله حل نگردد باید به هیئت تشخیص کار مراجعه کنند و اگر باز هم راه حلی یافت نشد باید به هیئت حل اختلاف کار ارجاع داده شوند. با در نظر گرفتن تمام شواهد و مدارک و با شنیدن صحبت ها و ادله هر دو نفر تصمیماتی گرفته می شود که باید بر طبق آن اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×