الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی

چرا باید پروانه ساختمانی بگیریم؟

گذر بشر از دوران غارنشینی و ورود او به زندگی شهری و ساخت بناهایی با دستان خودش او را ملزم به رعایت قوانین نیز کرد. قوانین برای نظم بخشیدن به جامعه، جلوگیری از هرج و مرج و سامان بخشیدن به زندگی مردم می باشند. یکی از ماحصل های شهرنشینی ساخت ساختمان هایی در طبقات و اندازه های مختلف است. برای اینکه به حریم شخصی دیگران تجاوز نشود، املاک زیر نظر دولت ساخته شوند و امنیت کافی را داشته باشند نیاز است که برای ساخت آن ها پروانه ساختمانی دریافت گردد. طبق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان هایی که در داخل شهر ساخته می شوند الزامی می باشد. همچنین طبق ماده 100 قانون شهرداری مالکان املاک و اراضی اطراف شهر و حریم آن ها قبل از هرگونه اقدامی اعم از تفکیک اراضی، شروع ساختمان و هر گونه اقدام عمرانی مکلف اند از شهرداری پروانه ساختمانی اخذ نمایند. در صورت عدم دریافت پروانه موضوع در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که سازندگان و مالکان در دریافت پروانه ساختمانی با آن مواجه اند عدم صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری است. البته شهرداری یک ارگان دولتی است و دلایل خودش را که حتما قانونی است برای صدور پروانه دارد.  در صورتی که نیاز به الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی باشد، می توان از شهرداری شکایت نمود و وی را ملزم به صدور پروانه ساختمانی کرد. قبل از هر اقدامی باید مراحل قانونی جهت دریافت پروانه ساختمانی به خوبی طی شود.

مراحل و مدارک لازم جهت صدور پروانه ساختمانی

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تنها پس از ارائه مدارک لازم و طی مراحل مربوطه امکان پذیر است. تا زمانی که کلیه مراحلی را که در ادامه برای شما توضیح می دهیم طی نکنید نمی توانید شهرداری را ملزم به صدور پروانه نمایید. مراحل دریافت پروانه ساختمانی به صورت زیر است:

درخواست پروانه: شما باید در ابتدا یک درخواست مبنی بر صدور پروانه ساختمانی بنویسید. در درخواست باید مشخصات کامل خود، محل ساخت ساختمان و مساحت زمین احداث به صورت دقیق ذکر گردد.

نقشه محل وقوع ملک: شما باید نقشه محلی را که ملک در آنجا واقع شده است را هم به دادخواست خود ضمیمه نمایید.

فتوکپی از اسناد ضروری : فتوکپی از مدارکی مانند سند رسمی مالکیت، شناسنامه مالک یا مالکان و در صورت مراجعه به وکیل فتوکپی وکالتنامه هم باید ضمیمه گردد.

بازدید شهرداری: در صورتی که مراحل ذکر شده در بالا را به درستی انجام داده باشید. شهرداری مکلف است ظرف 7 روز از وضعیت  ملک شما بازدید نموده و گزارش بازدید خود را ضمیمه پرونده نماید.

دریافت نقشه های معماری و محاسباتی: در نهایت شهرداری پس از تعیین ضوابط شهرسازی حاکم بر ملک مانند کاربری، تعداد طبقات، میزان تراکم مجاز و حدود تعویض به متقاضی اعلام می کند که نقشه های معماری و محاسباتی خود را به وی ابلاغ نماید.

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی (1)
الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی (1)

دلیل امتناع شهرداری از دادن پروانه ساختمانی

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی در صورت امتناع از صدور پروانه با شرایطی امکان پذیر است. طبق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری وی تحت شرایطی موظف به صدور پروانه ساختمان می باشد. تصویب این ماده به این معنی نیست که شهرداری در هر حالتی موظف است که پروانه صادر نماید. الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی زمانی امکان پذیر است که شرایط زیر حاکم نباشد.

ارائه سند عادی و قولنامه

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی برای مالکی امکان پذیر است که سند رسمی مالکیت داشته باشد. در صورتی که مالک سند رسمی نداشته باشد و صرفا سند عادی و قولنامه را دلیل مالکیت بداند شهرداری از ارائه پروانه ساختمانی معاف است.

عدم رضایت مالک ملک مشاع

گاهی ملک به صورت مشاعی بوده و محلی که قرار است در آن ساختمان احداث گردد متعلق به چند نفر می باشد. در صورتی که یکی از مالکان یا تعدادی از آن ها رضایت خود را مبنی بر صدور پروانه ساختمانی اعلام نکرده باشد، الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی امکان پذیر نیست.

امتناع از پرداخت عوارض صدور پروانه

در صورتی که مالک یا مالکین از پرداخت عوارضی که مقدمه صدور پروانه ساختمانی است امتناع نمایند شهرداری پروانه ساختمانی را صادر نمی نماید.

الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی (2)
الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی (2)

خودداری شهرداری از صدور پروانه ساختمانی

در اصل نمی توان شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساختمانی کرد. در مواردی مشاهده می گردد، شهرداری بدون دلیلی موجه از صدور پروانه خودداری می کند یا پروانه صادره کمتر از تراکم و سطح اشتغال مجاز است. با وجود این شرایط چگونه باید از شهرداری شکایت کنیم؟ بین دادگاه های حقوقی بر سر این موضوع که چه مرجعی صالح به رسیدگی شکایات از شهرداری است اختلاف ایجاد شد. در نهایت هیئت عمومی دیوان عالی کشور طی صدور دادنامه ای به شماره 556 در تاریخ 1 اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و هفتاد، دیوان عدالت اداری را صالح به رسیدگی بر شکایات از شهرداری ها اعلام نمود.

 شاید دلیل انتخاب دیوان عدالت اداری ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری مصوب بهمن ماه سال هزار و سیصد و شصت باشد. در این ماده رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی تصریح شده است. طبق بند پ این ماده تخلف از اجرای قوانین و مقررات و خودداری از انجام وظایف موجب تضییع حقوق اشخاص می شود، لذا رای صادره از شعبه نهم دادگاه صلح سابق اصفهان صحیح  بوده و منطبق با موازین قانونی صادر شده است. این رای طبق ماده 3 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1337 برای کلیه دادگاه ها در موارد مشابه لازم الاتباع می باشد. بنابراین مالکین می توانند در صورتی که شهرداری از صدور پروانه ساختمانی خودداری کرد شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند.

در برخی موارد اختلاف مابین مالک و شهرداری اقدامات و دلایل شهرداری ها موجه نبوده و خلاف قانون می باشد. در این موارد در صورتی که مالک شکایت کند و بتواند ادعای خود را اثبات کند، دیوان عدالت اداری رای بر محکومیت شهرداری صادر می نماید. توجه کنید در صورتی که دعوی به صورت صحیح ارائه نشود و رای به ضرر مالک صادر گردد، طرح دوباره دادخواست الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی امکان پذیر نیست. چنین امری طبق اصطلاح قضایی مشمول امر مختومه یا امر قضاوت شده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×