جلوگیری از حکم قلع و قمع

جلوگیری از حکم قلع و قمع (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جلوگیری از حکم قلع و قمع

جلوگیری از حکم قلع و قمع

جلوگیری از حکم قلع و قمع به چه نحو می باشد؟ قلع و قمع در واقع یک دعوای ملکی میان افراد مدعی است. بر طبق اسناد و مدارک ارائه شده می‌تواند حکم خلع‌ ید و یا تصرف عدوانی را به وجود آورد. در لغت قلع و قمع به معنای سرکوب کردن و ریشه کن کردن چیزی می باشد. زمانیکه یک بنا به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مجوز های رایج ساخته می گردد و یا حتی ملک در زمینی که متعلق به شخص دیگری است احداث می گردد، دادگاه حکم قلع و قمع را صادر می کند. حکم قلع و قمع صادر شده از دادگاه شامل ساختمان، درختان و حتی محصولات، در زمین کشاورزی می باشد. بر طبق این حکم متصرف باید عین مال را به مالک برگرداند و دادگاه حکم خلع ید را به طور کامل صادر می کند. گاهی اوقات افراد می توانند بر طبق شرایط خاصی از حکم قلع و قمع جلوگیری کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شرایط و نحوه جلوگیری از حکم قلع و قمع آشنا سازیم.

قلع و قمع بنا چیست؟

قلع و قمع یکی از شایع ترین دعواهای موجود در دادگاه و دادسرا ها می باشد و بر طبق آن و مدارک موجود، دادگاه به بررسی موضوع می پردازد. در ابتدا باید بیان کنیم که خواهان فردی است که در ملک وی تصرفی صورت گرفته است در صورتی که خوانده فرد متجاوز به حریم شخصی خواهان می باشد. دعوای قلع و قمع با طرح یک دعوای حقوقی مطرح می گردد و دادگاه موظف است تا به طور کامل پرونده را مورد بررسی قرار دهد. در این دعوا مالکیت فرد خواهان باید به صورت کامل محرز گردد و مالکیت بلامنازع یعنی بدون هیچگونه شک و شبهه را داشته باشد. توجه داشته باشید که تا زمانی که مالکیت به طور کامل ثابت نشود خواهان نمی تواند حکم قلع و قمع را از دادگاه و مراجع حقوقی دریافت نماید.

تفاوت خلع ید و قلع و قمع

خلع ید و قلع و قمع دو عبارت مختلف می باشد که در دعواهای مربوط به ملک و بنا در دادگاه ها با آنها روبرو می شویم. خلع ید به طور کلی یکی کوتاه کردن دست غاصب از ملک، زمین و بنای مورد نظر خود، در صورتیکه که قلع و قمع به معنای دیگری است. قلع و قمع زمانی به کار می رود که ساخت و سازی بدون مجوز و به صورت کاملا غیر قانونی در ملکی که متعلق به شخص نیست اتفاق می افتد. قلع و قمع به معنای انهدام کامل ساخت و ساز های غیر مجاز می باشد که این دو مورد را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت.

جلوگیری از حکم قلع و قمع به چه نحو است؟   

جهت جلوگیری از حکم قلع و قمع قوانین و احکام خاصی وجود دارد که بر طبق آنها می توانید اقدام کنید. در ابتدا باید به یک وکیل کاملا مجرب و خبره در این حوزه مراجعه کرده و از تمام احکام قانونی مطلع شوید. ایشان با توجه به مدارک و مستندات و شرایط شما و با استفاده از راهکار های کاملا قانونی از قلع و قمع جلوگیری می کند. برخی اوقات حکم قلع و قمع را می توان به جریمه، تبدیل کرد که بر اساس بند ها و قوانین خاصی است که در ادامه به آنها می پردازیم. در صورتی که خواهان نتواند مدارک کاملی از مالکیت خود ارائه دهد می توان از حکم قلع و قمع تا کامل شدن مدارک جلوگیری به عمل آورد. در برخی از موارد بر طبق برخی از بند های قانونی افراد می توانند حکم قلع و قمع را با جریمه تغییر دهند، که با نظر دادگاه این عمل اتفاق می افتد.

هنگامی که در اراضی کشاورزی و باغ ها تغییر کاربری اتفاق افتد، به این معنی که بنا احداث می گردد. درختان و محصولات از بین می روند و ماسه و شن در محل رویت شود، حکم قلع و قمع شهرداری صادر می گردد. دو تبصره در این مورد وجود دارد که باید بر طبق آنها عمل کرد. چنانچه فرد مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی به اقدامات تغییر کاربری خود ادامه دهند نیروی انتظامی موظف به توقف عملیات است. ماموران جهاد کشاورزی با همکاری نیروی انتظامی و نماینده دادسرا یا دادگاه نسبت به قلع و قمع بناهای احداث شده اقدام می نمایند. در این حالت زمین باید به حالت اولیه خود باز گردد و تمام احداثات از بین رود.

جلوگیری از حکم قلع و قمع (1)
جلوگیری از حکم قلع و قمع (1)

قلع و قمع در ملک مشاع

به دلیل مشخص نبودن حدود مالکیت در ملک های مشاع دعوای قلع و قمع در این این ملک ها قابل اجرا نمی باشد. در این ملک ها تفکیک سهم هر فرد غیر ممکن است و این دعوا قابل استماع نمی باشد. در دادگاه های قضایی به محض دیدن هر پرونده با این مواد روند رسیدگی به طور کامل متوقف می شود. در دعوای خلع ید از ملک های مشاع، به هیچ وجه نیاز به ارائه سند شش دانگ نمی باشد و با شهود یکی از افراد شرکای مشاع، قابل استناد است.

نتیجه گیری

در این مطلب به نحوه جلوگیری از حکم قلع و قمع پرداختیم و متوجه شدیم باید به وکلای مجرب در این حوزه، مراجعه نمود. برای ارائه طرح دعوا در رابطه با قلع و قمع باید به دادگاهی مراجعه نمود که در حوزه آن، جرم اتفاق افتاده باشد. همچنین صلاحیت رسیدگی نسبت به جرائم اتفاق افتاده را داشته باشد و با انجام تحقیقات کامل به اجرای حکم بپردازد. هزینه قلع و قمع با توجه به ارزش ملک در هر منطقه می باشد. در برخی از مناطق ارزش ملک بسیار بالا می باشد که به طبع هزینه های مربوط به قلع و قمع نیز بالا است. در برخی از موارد که شهرداری اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز در محلی می نماید. به دلیل اینکه هزینه های احداث از منابع عمومی است، از قلع و قمع جلوگیری می‌شود.

در صورتی که دادگاه تشخیص دهد تجاوزی اتفاق نیفتاده و فرد اطلاع کافی در این زمینه را نداشته نیز، حکم به قلع و قمع نخواهد داد. همچنین زمانی که مستاجر در ملک اجاره ای بنایی احداث کند قرارداد اجاره وی بر حسب قانون فسخ می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×