اجرت المثل بعد از فوت مادر

اجرت المثل بعد از فوت مادر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجرت المثل بعد از فوت مادر

دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر در قانون

اجرت المثل بعد از فوت مادر چیست؟ اجرت المثل بعد از فوت مادر به چه معناست؟ چگونه می توان اجرت المثل بعد از فوت مادر را دریافت کرد؟ مهمترین نکات مربوط به اجرت المثل بعد از فوت مادر چیست؟ آیا امکان مطالبه اجرت المثل بعد از فوت مادر وجود دارد؟ نظر قانون در خصوص اجرت المثل بعد از فوت مادر چیست؟ اجرت المثل بعد از فوت مادر توسط چه کسی مطالبه می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرت المثل بعد از فوت مادر چیست؟ نهاد بررسی کننده اجرت المثل بعد از فوت مادر کجاست؟ اجرت المثل بعد از فوت مادر چگونه تعیین می شود؟

اجرت المثل بعد از فوت مادر یکی از انواع حقوق مالی محسوب می شود که ورثه زوجه ( مادر ) امکان مطالبه آن را دارند. در واقع قانون منعی برای دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر در نظر نگرفته است. بنابراین عملا در مسیر انحصار وراثت فرزندان زوجه می توانند به طرفیت از پدر خود اجرت المثل مادر خود را مطالبه کنند.

به طور کلی ما در ادامه به دنبال این هستیم که بدانیم شرایط اجرت المثل بعد از فوت مادر و دریافت آن چیست؟ به نوعی می خواهیم بدانیم که ورثه زوجه برای دریافت اجرت المثل باید چه مسیری را طی کنند؟ همچنین میزان اجرت المثل چگونه مشخص می شود؟ در ضمن ما باید بدانیم که برای دریافت اجرت المثل مادر فوت شده چه مسیر اثباتی وجود دارد. در کلام ساده تر قانون و دادگاه به سادگی نسبت به تعیین اجرت المثل و پرداخت آن از سمت زوج اقدام نمی کند. بنابراین لازم است که ورثه ابتدا نسبت به اثبات و تعیین اجرت المثل اقدام کنند تا دادگاه بتواند بر اساس آن نسبت به تقسیم این حق مالی بین آن ها اقدام نماید. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

اجرت المثل بعد از فوت مادر و تعاریف اولیه

اجرت المثل بعد از فوت مادر را زمانی می توانیم به خوبی متوجه شویم که با تعریف و مفاهیم اولیه مربوط به آن آشنا شویم. از این رو در ادامه می خواهیم مفاهیم مهمی مانند اجرت المثل و ارث را مورد بررسی قرار دهیم.

اجرت المثل به نوعی چیزی شبیه به حق الزحمه محسوب می شود. در واقع بر اساس قرارداد نکاح زوجه مکلف می شود که از زوج در زندگی تبعیت کند. اما این تبعیت و تمکین شامل مواردی مانند آشپزی و یا تمیزکاری نمی شود. بنابراین زوجه می تواند در برابر انجام چنین کارهایی از زوج مطالبه وجه یا همان اجرت المثل کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قانون سه شرط را برای ایجاد این حق در نظر گرفته است.

اول این که این کارها در دوره زوجیت ( زندگی زناشویی ) آن ها باید صورت گرفته باشد. دوم این که این اعمال باید به دستور یا خواست شوهر انجام شود. این مسئله می تواند به صورت کتبی یا شفاهی صورت بگیرد. شرط سوم این است که زوجه قصد تبرع نداشته باشد. یعنی این کار ها را در جهت نیکوکاری به صورت رایگان انجام نداده باشد. این شرط نشان می دهد که زوجه در قبال انجام کارها انتظار دریافت اجرت المثل را داشته است.

قانون این حق را برای زوجه در قانون به رسمیت شناخته است. نکته ای که وجود دارد این است که قانونگذار منعی برای ارث این حق به فرزندان و یا والدین و یا سایر وراث زوجه در نظر نگرفته است. از این رو عملا امکان دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر وجود دارد.

در خصوص مسئله ارث اجرت المثل باید در نظر داشته باشید که قوانین ارث از جمله روابط سببی و نسبی و طبقات ارث تاثیرگذار است. در این خصوص بهتر است از یک وکیل حقوقی بخواهید در کنار شما حضور داشته باشد.

مراحل دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر

برای دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر ابتدا باید نسبت به اثبات آن اقدام کرد. در واقع ورثه ابتدا باید در دادگاه جداگانه نسبت به دریافت اجرت المثل از زوج اقدام کنند. برای این که لازم است که آن ها بتوانند سه شرط گفته شده را اثبات کنند. در کلام ساده تر آن ها باید بتوانند اثبات کنند که تمامی کارها به خواست زوج و در زمان زوجیت رخ داده و زوجه بدون این که قصد تبرع داشته باشد دست به این کارها زده است.

با توجه به این که زوجه فوت کرده، عملا اثبات چنین چیزی کار چندان ساده ای نیست. از این رو معمولا کمتر می بینیم که دعاوی مانند اجرت المثل بعد از فوت مادر در مسیر انحصار وراثت تشکیل شده باشد. حال سوال مهم تر این است که در صورت اثبات اجرت المثل، میزان آن چگونه تعیین می شود؟

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در این خصوص تنها نظر و علم دادگاه اهمیت دارد. در واقع بر اساس کارهای صورت گرفته و نوع اقدامات انجام شده دادگاه به اجرت المثل زوجه را در یک سال تعیین می کند. به طور مثال عنوان می کند که زوج به ازای هر سال زندگی مشترک حق دریافت 3 میلیون تومان اجرت المثل را دارد. بنابراین در صورتی که این زندگی مشترک 20 سال عمر داشته باشد، میزان اجرت المثل قابل مطالبه توسط زوجه یا ورثه وی 60 میلیون تومان خواهد بود.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر زوج فوت کرده باشد، در صورت اثبات به اندازه اجرت المثل تعیین شده از اموال وی کسر می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. به طور کلی شما باید در نظر داشته باشید که سخت ترین مرحله برای دریافت اجرت المثل بعد از فوت مادر، اثبات آن است. از این رو در این خصوص بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب کمک بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که هیچ رنج قیمتی مشخصی برای تعیین اجرت المثل وجود ندارد. همانطور که گفتیم همه این موارد به دادگاه و علم قاضی باز می گردد. همه این موارد در کنار یک دیگر لزوم حضور وکیل در کنار شما را به خوبی می تواند نشان دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×