جرم فراهم نمودن موجبات فساد

جرم فراهم نمودن موجبات فساد (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم فراهم نمودن موجبات فساد

جرم فراهم نمودن موجبات فساد در قانون ایران

جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ جرم فراهم نمودن موجبات فساد به چه معنی است؟ مفهوم جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ مجازات جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ شرایط جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ جرم فراهم نمودن موجبات فساد چگونه اثبات می شود؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟ آیا مجازات جرم فراهم نمودن موجبات فساد تعزیری است؟ آیا مجازات جرم فراهم نمودن موجبات فساد قابل تخفیف است؟ نکات مهم در خصوص جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست؟

جرم فراهم نمودن موجبات فساد از جمله جرایمی است که قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته است. بر اساس ماده 598 قانون مجازات اسلامی هر فردی که به هر نحوی موجبات فساد اخلاقی یا فحشا را در جامعه فراهم کند مشمول مجازاتی مانند حبس و پرداخت جزای نقدی خواهد شد. همچنین در قانون از مصادیقی مانند دایر نمودن اماکن فساد، تبلیغ و ترویج فساد اخلاقی، تشویق و تهییج دیگران در جهت فساد و … نام برده شده است.  

حال در ادامه این مقاله ما به دنبال این هستیم که بدانیم جرم فراهم نمودن موجبات فساد چه کارکردی دارد و در چه صورتی جرم فراهم نمودن موجبات فساد اثبات می شود و دقیقا چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است؟ مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که فراهم نمودن موجبات فساد یک عنوان کلی و قابل تفسیر است. از این رو در ادامه می خواهیم بدانیم که منظور قانون در تعریف این جرم چیست و به صورت عملی شامل چه رفتارهایی می شود. این نکته ای است که هر وکیل کیفری باید به آن توجه داشته باشد. چرا که ارائه تفسیر درست رفتار در دادگاه است که می تواند باعث شود یک فرد مجرم یا تبرئه شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جرم فراهم نمودن موجبات فساد و تعاریف پایه

جرم فراهم نمودن موجبات فساد را زمانی می توانیم به درستی بشناسیم که با مفاهیم عمده و پایه ای آن آشنا شویم. در واقع در ابتدا ما باید بدانیم که فساد اخلاقی از دید قانون چیست و چه رفتارهایی را شامل می شود. در کلام ساده تر شناخت چارچوب های مربوط به این مفهوم می تواند مسیر درستی در خصوص فهم جرم فراهم نمودن موجبات فساد و مجازات آن در اختیار ما قرار دهد.

به طور کلی فساد اخلاقی در جامعه به تمامی رفتارهایی اطلاق می شود که مغایر با اصول اخلاقی  و ارزش های فرهنگی جامعه باشد. بنابراین اساس فرهنگی و اخلاقی و دینی هر جامعه می تواند چارچوب های فساد اخلاقی آن جامعه را مشخص کند. به طور مثال قمار در قانون و اخلاق فرهنگ جامعه ایرانی به عنوان یک رفتار مغایر با اصول اخلاق شناخته شده است. بنابراین بر این اساس قمار می تواند از مصادیق فساد اخلاقی در ایران باشد. اما در بسیاری از کشورهای جهان قمار به عنوان یک تفریح و یا حتی یک شغل تعریف شده است. مسلما در چنین کشورهایی نمی توان قمار را به عنوان یک فساد اخلاقی معرفی کرد.

بنابراین خاستگاه های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه تعیین کننده اصلی مسئله فساد اخلاقی در آن جامعه است. در ایران مسائلی مانند فحشا، قمار، مشروب خواری، استعمال مواد مخدر، فساد های مالی ( رشوه خواری، کلاهبرداری و … )، تجاوز و … را می توان از مصادیق مهم فساد اخلاقی در جامعه دانست. بر این اساس هر رفتاری که در زمره یکی از این مصادیق باشد، تحت عنوان فساد اخلاقی شناخته می شود. حال اگر فردی موجبات بروز این رفتارها را به هر نحوی فراهم بیاورد مرتکب جرم فراهم نمودن موجبات فساد شده است.

در خصوص تعریف جرم نیز در نظر داشته باشید که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که جرم در قانون کیفری بر اساس سه رکن مادی، معنوی و قانونی اثبات می شود. این سه رکن باید به صورت همزمان اثبات شود تا دادگاه فعل صورت گرفته را به عنوان جرم شناسایی کند. حال بر این اساس خواهیم دانست که جرم فراهم نمودن موجبات فساد چیست و چه مجازاتی خواهد داشت.

جرم فراهم نمودن موجبات فساد (2)

مجازات جرم فراهم نمودن موجبات فساد

برای فهم درست جرم فراهم نمودن موجبات فساد بهتر است، بهتر است این مفهوم را بر اساس ارکان اثبات جرم مورد بررسی قرار دهیم. در کلام ساده تر برای این که بدانیم چرا فراهم نمودن موجبات فساد از دید قانون جرم عنوان شده، بهتر است ارکان اثبات جرم را برای آن بررسی کنیم.

رکن مادی به آسیب های منفی و قابل اثبات جرم می پردازد. در واقع این رکن به آسیب های منفی و قابل اثبات فعل می پردازد. به طور مثال فراهم کردن موجبات فساد، باعث می شود که فساد در جامعه گسترش پیدا کند. همین موضوع خود سبب افزایش مسائلی مانند بی اعتمادی، از هم پاشیدن خانواده ها، افزایش بزه در جامعه و … می شود. بنابراین کاملا مشخص است که فراهم کردن زمینه فساد آسیب زننده است.

رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می کند. در واقع ممکن است فرد بدون این که خود بداند و یا متوجه شود به صورت سهمی موجب بروز فعل فسادی را فراهم کرده است. در این صورت نمی توان فرد را مقصر یا مجرم دانست. اما در صورتی که فرد با هدف کسب درآمد و یا هر هدف دیگری اقدام به این کار کرده باشد، عملا رکن معنوی برای آن اثبات می شود.

در رکن قانونی نیز به مصادیق ذکر شده در قانون در خصوص فعل نگاه می شود. در خصوص جرم فراهم نمودن موجبات فساد قانونگذار در ماده 598 قانون مجازات اسلامی این جرم را تعریف و مجازات 91 روز تا دو سال حبس تعزیری و یا پرداخت جزای نقدی را در نظر گرفته است. همچنین قانونگذار عنوان کرده است که اگر این جرم موجب بروز خسارت مادی یا معنوی شده باشد، مجرم مکلف به جبران این خسارت خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که هر سه این ارکان به صورت همزمان اثبات شود، می توان گفت که فعل صورت گرفته جرم و فاعل مجرم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×