ارث بری نوه از پدر بزرگ

ارث بری نوه از پدر بزرگ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث بری نوه از پدر بزرگ

ارث بری نوه از پدر بزرگ مادری در صورت فوت مادر

ارث بری نوه از پدر بزرگ چگونه است؟ مهمترین نکات مربوط به ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟ آیا امکان ارث بری نوه از پدر بزرگ وجود دارد؟ شرایط ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟ نظر قانون در خصوص ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟ میزان ارث بری نوه از پدر بزرگ چقدر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟ مهمترین شرایط و نکات مربوط به ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص ارث بری نوه از پدر بزرگ چیست؟

ارث بری نوه از پدر بزرگ یکی از عناوینی است که در مسیر انحصار وراثت مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع بر اساس قانون مدنی و مسائل فقهی در صورتی که در زمان فوت پدر بزرگ یا مادر بزرگ، وی فرزندی در قید حیات نداشته باشد، سهم الارث او میان فرزندان فرزند وی ( نوه ها ) تقسیم می شود. حضور یک فرزند مانع از ارث تمامی نوه ها می شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان سهم الارث هر نوه بر اساس میزان سهم الارث والد او تعیین می شود. در کلام ساده تر سهم الارث نوه پسری دو برابر نوه دختری خواهد بود.

ما در ادامه سعی می کنیم ارث بری نوه از پدر بزرگ یا مادربزرگ را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در واقع هدف ما این است که بدانیم در چه شرایطی این مسئله امکان پذیر خواهد بود و یک وکیل حقوقی بر اساس چه شرایطی می تواند از موکل خود در این خصوص دفاع کند؟ برای فهم این مسئله با مسائلی مانند قوانین ارث و طبقات آن آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

ارث بری نوه از پدر بزرگ و مفاهیم پایه ای مربوط به آن

ارث بری نوه از پدر بزرگ یا مادربزرگ را زمانی می توانیم به خوبی متوجه شویم که با مفاهیم مهمی مانند ارث و روابط نسبی و سببی آشنا شویم. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که ارث از جمله مفاهیم مهم قانونی و حقوقی است که عمدتا بر اساس قوانین اسلامی و شرعی مورد بررسی قرار می گیرد.

در کلام ساده تر ارث از جمله امور حسبی محسوب می شود. از این رو معمولا بر اساس عقاید و دین افراد در این خصوص تصمیم گیری می شود. با توجه به این مسئله که غالب افراد جامعه مسلمان و شیعه هستند، می توان قانون ارث را به صورت یکپارچه بیان کرد.

به طور کلی ارث به اموالی گفته می شود که از متوفی به جا مانده و به وراث تحویل داده می شود. در کلام ساده تر مالکیت این اموال در اختیار وراث قرار می گیرد. مسئله ای که وجود دارد این است که در روند انحصار وراثت قانون دو کارکرد اصلی دارد. اول این که باید بتواند میزان اموال متوفی را تعیین کند. در این مسیر ممکن است متوفی بدهی هایی مانند مهریه و … داشته باشد. در این صورت این بدهی ها باید از اموال متوفی کسر شود. دوم اینکه قانون باید در این روند مشخص کند که چه کسانی به عنوان وارث شناخته می شوند و به هر کدام از این وراث چه میزان از اموال به عنوان سهم الارث تعلق می گیرد.

آن چیزی که در خصوص ارث بری نوه از پدر بزرگ مورد توجه می گیرد، بخش دوم کارکرد قانون در انحصار وراثت است. در این بخش است که مسئله روابط خویشاوندی اهمیت پیدا می کند. در قانون دو نوع خویش تعریف شده است. خویش نسبی و خویش سببی این دو نوع را تشکیل می دهد. روابط سببی بر اساس یک عقد یا قرارداد ایجاد می شود. زن و شوهر بر اساس عقد نکاح به عنوان یک رابطه سببی شناخته می شود. در قانون ارث تنها رابطه سببی که در طبقه ارث قرار می گیرد رابطه زوجیت است. در خصوص رابطه نسبی در ادامه توضیح خواهیم داد.

ارث بری نوه از پدر بزرگ بر اساس قانون ارث

ارث بری نوه از پدر بزرگ را تنها می توان در قالب بررسی روابط نسبی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که تمامی کسانی که با یک دیگر رابطه خونی دارند به عنوان روابط نسبی شناخته می شوند. پدر، مادر، فرزندان، خاله و … از جمله روابط نسبی محسوب می شود.

بر اساس قانون کسانی که به عنوان خویش نسبی شناخته می شوند می توانند به عنوان وارث شناخته شوند. این مسئله در حالی است که طبقه ارث رعایت شده باشد. در طبقه اول ارث پدر، مادر، فرزند، نوه و … قرار دارد. در طبقه دوم برادر، خواهر و فرزندان آن ها و در طبقه سوم نیز عموها، خاله ها و … قرار گرفته است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حضور هر فرد در طبقه بالاتر باعث می شود که طبقات پایین از ارث محروم شود. از طرف دیگر در هر طبقه نیز اولویت بندی وجود دارد. یعنی در صورت وجود فرزند، عملا نوه از ارث محروم خواهد بود. بنابرین ارث بری نوه از پدر بزرگ زمانی امکان پذیر است که عملا متوفی فرزندی در قید حیات نداشته باشد. حضور یک فرزند باعث می شود که تمامی نوه ها و دیگر طبقات از ارث محروم شوند.

در خصوص تعیین میزان سهم الارث نیز باید توجه داشته باشید که نوه در قانون به عنوان قائم مقام والد خود شناخته شده است. بنابراین همان میزان سهمی که به فرزند متوفی تعلق می گرفت، به فرزند فرزند خواهد رسید. بنابراین نوه دختری ( فرزند دختر متوفی ) یک دوم نوه پسری ( فرزند پسر متوفی ) دریافت می کند. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید.

در این خصوص  ارث بری نوه از پدر بزرگ و موارد مربوط به آن می توانید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرد. یادتان باشد که مسیر انحصار وراثت می تواند سخت و گاهی پیچیده باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما یک وکیل در کنار خود داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×