ارث نوزاد تازه متولد شده

ارث نوزاد تازه متولد شده (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث نوزاد تازه متولد شده

ارث نوزاد تازه متولد شده بر اساس قانون

ارث نوزاد تازه متولد شده چیست؟ ارث نوزاد تازه متولد شده چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به ارث نوزاد تازه متولد شده چیست؟ نظر قانون در خصوص ارث نوزاد تازه متولد شده چیست؟ تعریف ارث نوزاد تازه متولد شده بر اساس قانون چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث نوزاد تازه متولد شده چیست؟ آیا ارث نوزاد تازه متولد شده قابل استفاده است؟ ارث نوزاد تازه متولد شده در چه شرایطی به وی تعلق می گیرد؟ تفاوت ارث نوزاد تازه متولد شده با جنین چیست؟ شرایط قانونی ارث نوزاد تازه متولد شده چیست؟

ارث نوزاد تازه متولد شده از جمله مسائلی است که در حین انحصار وراثت و رسیدگی به اموال متوفی ممکن است پیش بیاید. در واقع سوالی که عمدتا در این خصوص مطرح می شود این است که اگر نوزادی بعد از وفات متوفی به دنیا بیاید، آیا از متوفی ارث می برد؟ اگر بخواهیم ساده به این پرسش پاسخ دهیم می توانیم بگوییم که قانون ارث نوزاد تازه متولد شده را به رسمیت شناخته است. از این رو در صورتی که نوزاد بعد از فوت متوفی به دنیا بیاید، همچنان در دسته وراث شناخته خواهد شد.

آن چیزی که ما در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم این است که بر اساس چه قوانینی امکان ارث نوزاد تازه متولد شده ایجاد می شود. در این بین سوالات مهمی وجود دارد. اول این که می خواهیم بدانیم بر اساس قانون آیا امکان ارث نوزاد تازه متولد شده به واسطه وصیت نامه وجود دارد؟ همچنین اگر هنگام مرگ متوفی، نوزاد به دنیا نیامده باشد، آیا از ارث محروم می شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این خصوص وجود دارد. در ادامه می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

ارث نوزاد تازه متولد شده و بررسی مفاهیم

 برای این که بتوانیم مفهوم ارث نوزاد تازه متولد شده را مورد بررسی قرار دهیم، باید با مفهوم بسیار مهم ارث آشنا شویم. در واقع باید بدانیم که ارث چیست و انحصار وراثت به چه شکلی صورت می گیرد؟

به طور کلی هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که بر اساس قانون مدنی، هر فرد مادامی که در جامعه زندگی می کند از حقوقی برخوردار است. یکی از مهمترین این حقوق را می توان حق مالکیت افراد دانست. در واقع فرد مادامی که زنده است کسی نمی تواند این حق را از وی سلب کند. مگر این که شرایط ویژه قانونی وجود داشته باشد.

اما مسئله زمانی ایجاد می شود که فرد از دنیا می رود. با توجه به این که فرد بعد از مرگ از هیچ حقی برخوردار نیست، حق مالکیت از وی گرفته می شود. بنابراین قانون بر اساس شرع و مفاهیم فقهی سعی کرده است نسبت به تعیین تکلیف اموال اقدام کند. به مراحل تعیین اموال، تعیین وراث و تقسیم ارث انحصار وراثت گفته می شود.

بر اساس قانون و شرع شرایط خاصی برای انحصار وراثت در نظر گرفته شده است. مسئله ای که وجود دارد این است که قانون سعی می کند عدالت را میان وراث برقرار کند. از طرف دیگر ممکن است متوفی بدهی داشته باشد. در این صورت این بدهی مانند مهریه باید از اموال باقی مانده پرداخت شود. بعد از آن است که اموال به جا مانده میان وراث تقسیم می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وصیت نامه به عنوان تنها عامل تاثیرگذار متوفی در مسیر انحصار وراثت محسوب می شود. بر اساس وصیت، متوفی این امکان را دارد که بتواند برای یک سوم اموال خود تصمیم گیری کند. در صورتی که تمامی وراث راضی باشند، وصیت نامه می تواند برای بیش از یک سوم اموال نیز نافذ باشد. حال بر اساس این مفاهیم و شرایط گفته شده می خواهیم بدانیم که ارث نوزاد تازه متولد شده چیست و از چه مراحلی برخوردار است.

قانون و ارث نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده درست مانند هر فرد دیگر در جامعه از حقوقی برخوردار است. یکی از این حقوق، حق وراثت است. در کلام ساده تر در صورتی که فرزند متولد شده زنا زاده نباشد، می تواند به عنوان وراث شناخته شود. مسئله ای که در خصوص ارث نوزاد تازه متولد شده وجود دارد این است که تا زمانی که این فرد اهلیت لازم را کسب نکرده لازم است که یک قیم یا وصی قانونی مسئولیت ارث را بر عهده بگیرد. اما در این بین چند سوال مهم وجود دارد.

اول این که در صورتی که نوزاد بعد از فوت فرد به دنیا بیاید، آیا امکان ارث دارد؟ بله. این مسئله تنها زمانی امکان پذیر است که نطفه قبل از فوت متوفی منعقد شده باشد. در کلام ساده تر در صورتی که بارداری بعد از فوت فرد باشد،؛ فرزند به دنیا آمده امکان ارث نخواهد داشت.

نکته بعدی این است آیا امکان وصیت برای نوزاد وجود دارد؟ در کلام ساده تر آیا امکان ارث نوزاد تازه متولد شده به واسطه وصیت نامه وجود دارد؟ با توجه به این که نوزاد به عنوان یک موجود واحد و زنده محسوب می شود، امکان وصیت برای او وجود دارد. اما برای جنین در شکم مادر امکان وصیت وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند زمانی که جنین قبل از فوت فرد منعقد شده باشد، مادامی که نوزاد متولد نشود انحصار وراثت صورت نمی گیرد. در واقع قانون منتظر است که ببیند آیا نوزاد زنده به دنیا می آید یا خیر. در صورتی که زنده به دنیا بیاید به عنوان یکی از وراث شناخته می شود.

این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که باید در خصوص ارث نوزاد تازه متولد شده به آن ها توجه داشت. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم  در قانون ایران، یک نوزاد تازه متولد شده می تواند ارث ببرد. با این حال، برخی از محدودیت ها وجود دارد. به عنوان مثال، یک نوزاد تازه متولد شده نمی تواند اموال را بفروشد یا از آن استفاده کند، مگر اینکه توسط یک قیم یا وصی انجام شود. در این خصوص می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×