اجراییه مهریه چیست؟

اجراییه مهریه چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجراییه مهریه چیست؟

اجراییه مهریه چیست؟

اجراییه مهریه به چه معنی است؟ چرا از اجراییه مهریه استفاده می شود؟ مهمترین شرایط اجراییه مهریه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اجراییه مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجراییه مهریه چیست؟ کدام نهاد در خصوص اجراییه مهریه تصمیم گیری می کند؟ مهلت زمان اجراییه مهریه چقدر است؟ اجراییه مهریه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ زوجه برای دریافت اجراییه مهریه باید چه کار کند؟ چه مدارکی برای صدور اجراییه مهریه لازم است؟ آیا صدور اجراییه مهریه توسط دادگاه حقوقی امکان پذیر است؟ سریع ترین مسیر صدور اجراییه مهریه چیست؟ برای تسریع صدور اجراییه مهریه چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

اجراییه مهریه از جمله مسیرهای قانونی است که در اختیار زوجه قرار گرفته است تا به واسطه آن امکان به دست آوردن مهریه را داشته باشد. بر اساس آخرین تغییرات قانون برای صدور اجراییه مهریه زوجه ابتدا باید به دفتر ازدواجی که نکاح در آن ثبت شده مراجعه کرده و با دریافت نامه و مدارک رسمی به اداره ثبت مراجعه کند. اداره ثبت نیز بر اساس میزان مهریه و نوع آن ( عند الاستطاعة یا عند المطالبة ) نسبت به توقیف اموال زوج اقدام می کند. در صورتی که طی مدت زمان مشخص پاسخی از سمت اداره ثبت داده نشود، زوجه می تواند از طریق مسیر قضایی و حقوقی نسبت به طلب مهریه خود اقدام کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم اجراییه مهریه دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ همچنین سوال مهمی که در این بین وجود دارد این است که چرا در قانون جدید زوجه نمی تواند برای دریافت اجراییه مهریه از طریق مسیر حقوقی و قضایی اقدام کند و حتما در ابتدا باید سراغ اداره ثبت برود؟ نکته دیگری که در این بین وجود دارد این است که دعوی مربوط مهریه به گفته وکیل حقوقی، دعوی مالی محسوب می شود. از این رو می خواهیم بدانیم هزینه صدور اجراییه مهریه چیست و چه کسی باید آن را پرداخت نماید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اجراییه مهریه بر اساس مفاهیم

اجراییه مهریه و نحوه صدور آن را زمانی به خوبی متوجه خواهیم شد که ابتدا بدانیم مهریه دقیقا چیست و چرا قانون امکان صدور اجراییه را برای آن فراهم کرده است؟ همچنین باید بدانیم که اجراییه چیست و از نظر حقوقی چه آثاری دارد؟

مهریه یکی از مهمترین حقوق زوجه طی عقد نکاح است. در کلام ساده تر بعد از عقد، مهریه از جمله حقوق مالی است که برای زوجه در نظر گرفته شده و زوج باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند. به این مسئله توجه داشته باشید که چه در حالت عندالاستطاعه و چه در حالت عند المطالبه زوجه بعد از عقد مالک مهریه شناخته می شود.

آن چیزی که میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تفاوت ایجاد می کند، نحوه مطالبه و دریافت آن است. در واقع در مهریه عندالاستطاعه زوجه تنها زمانی می تواند نسبت به دریافت اجراییه مهریه اقدام کند که زوج از تمکن و توان مالی کافی برای پرداخت مهریه برخوردار باشد. اما در حالت عندالامطالبه زوج در هر وضعیت اقتصادی و مالی باید نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند. در غیر این صورت حتی امکان جلب زوج نیز فراهم می شود.

اجراییه نیز به حالتی گفته می شود که حکم صادر شده توسط دادگاه به درخواست خواهان به اجرا گذاشته می شود. بنابراین برای صدور اجراییه لازم به دستور و حکم قضایی است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه برای تسریع در حل و فصل برخی امور از جمله مسائلی مانند مهریه، چک برگشتی و … همچنین دعاوی که بر اساس اسناد رسمی شکل می گیرد امکان دریافت اجرائیه بدون صدور حکم قضایی وجود دارد.

بنابراین قانونگذار با هدف تسریع رسیدگی به امور مانند مهریه امکان استفاده از صدور اجراییه بدون صدور حکم را فراهم کرده است. توجه داشته باشید که بر اساس آخرین تغییرات قانون، زوجه ابتدا حتما باید از طریق دریافت اجراییه مهریه اقدام کند و در صورتی که طی مدت زمان مشخص اداره ثبت توان توقیف اموال را نداشته باشد زوجه می تواند از طریق مسیر قضایی و حقوقی مهریه خود را مطالبه کند.

آثار و هزینه اجراییه مهریه

اجراییه مهریه بر اساس نوع و میزان مهریه می تواند آثار مختلفی داشته باشد. در برخی موارد اداره ثبت اقدام به ممنوع الخروج کردن زوج می کند. توجه داشته باشید زمانی می توانید از اجراییه مهریه برای نوع عندالاستطاعه استفاده کنید که لیست اموال منطبق بر میزان مهریه به اداره ثبت ارائه شود. در کلام ساده تر زوجه زمانی می تواند در این حالت اقدام کند که اثبات نماید زوج دارای توان مالی کافی برای پرداخت مهریه می باشد.

همچنین زوجه می تواند برای تسریع روند صدور اجراییه مهریه حتی در حالت عندالمطالبه نیز لیست اموال زوج را به اداره ثبت ارائه دهد. این لیست می تواند کار صدور اجراییه را ساده و سریع تر کند. همچنین در نظر داشته باشید که قبل از صدور اجراییه اظهارنامه ای برای زوج ارسال می شود. در این حالت ممکن است زوج اقدام به انتقال اموال به نام فرد دیگری کند. بر اساس قانون این معاملات و انتقالات باطل شمرده شده و باید به فرد باز گردد.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اجراییه مهریه از جمله دعاوی مالی شناخته می شود. بنابراین هزینه صدور آن بر اساس دعاوی مالی و قوانین مربوط به آن باید محاسبه و پرداخت شود. بر اساس قانون هزینه صدور اجراییه مهریه 5 درصد از کل مهریه درخواست شده است.

در نظر داشته باشید که این هزینه بر عهده زوج است. در کلام ساده تر در توقیف اموال زوج این میزان هزینه دادرسی نیز در نظر گرفته می شود و بر اساس آن اموال زوج توقیف می شود. نکته دیگر این است که اگر بعد از دو ماه از صدور اجراییه اموالی از سوی زوج کشف نشود و یا طی 6 ماه اداره ثبت نتواند اجراییه صادر شده را انجام دهد زوجه می تواند با در دست داشتن گواهی و به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نسبت به استفاده از مسیر قضایی و حقوقی اقدام کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×