اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری و شرایط آن

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری به چه معنی است؟ شرایط اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ مسیر اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چه آثاری دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ کارکرد اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چیست؟ اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری توسط کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟ جهات اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری کدام است؟

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری از جمله مسیرهای مهم و فوق العاده اعتراض به احکام قطعی صادر شده توسط دیوان عدالت اداری است. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اعاده دادرسی تنها از طریق رئیس قوه قضاییه، رییس دیوان عدالت اداری و همچنین قاضی اجرای احکام امکان پذیر است. بنابراین عملا می توان گفت که اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری مسیر کاملا سخت  پیچیده ای است.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اولا اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری چگونه تعریف می شود؟ چه کارکردهایی دارد و در صورت استفاده از این مسیر منتظر چه آثاری باشیم؟ آیا اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری می تواند حکم صادر شده را معلق کند؟ از طرف دیگر می خواهیم بدانیم که در چه شرایطی امکان استفاده از اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری وجود دارد؟ در کلام ساده تر باید جهات این اعاده را بدانیم و بشناسیم. نکته دیگر این است که آیا اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با اعاده دادرسی در مسیر کیفری یا اعاده دادرسی در مسیر حقوقی متفاوت است؟ این ها مهم ترین شرایط و مواردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری و معنای آن

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری به حالتی گفته می شود که دیوان عدالت اداری حکمی قطعی صادر کرده ولی بنابر شرایطی که در ادامه تحت عنوان جهات اعاده دادرسی به آن اشاره می کنیم، حکم از مشکلات قانونی برخوردار است و یا نمی تواند عدالت را برقرار کند. از این رو دعوی مجددا به شعبه ای دیگر ارجاع داده می شود تا مورد بررسی قرار بگیرد و حکم دیگر برای آن صادر شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که قوه قضاییه با وجود این که آیین های مختلف و شرایط گوناگونی را برای صدور حکم و رای در نظر گرفته و همچنین دست قضات و دادگاه های حقوقی و کیفری و عدالت اداری را برای تحقیق و اعلام رای باز گذاشته عملا این امکان و احتمال وجود دارد که حکم صادر شده مخالف قانون یا بر خلاف عدالت و حق باشد. در این صورت مسیر فوق العاده ای وجود دارد که امکان بررسی مجدد این دعوی را می دهد. هر وکیل کیفری و حقوقی می داند که اصلی ترین استفاده قانون از اعاده دادرسی همین است.

نکته دیگر این است که اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری تنها در خصوص ماهیت احکام صادر شده کارکرد دارد. در کلام ساده تر آیین و تشریفات صدور رای مورد توجه قرار ندارد. بلکه تنها ماهیت حکم قطعی صادر شده مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که هر وکیل حقوقی و کیفری می داند که اعاده دادرسی در هر مسیری تنها برای حکم قطعی صادر شده قابل اجرا می باشد.

بنابراین در خصوص آرایی که قطعی نشده و یا به صورت قرار صادر شده اند نمی توان از اعاده دادرسی استفاده کرد. در خاطر داشته باشید که آرای صادر شده به دو دسته حکم و قرار تقسیم می شود. اگر رای صادر شده در موضوعیت دعوی بوده و قطعیت لازم را داشته باشد به آن حکم گفته می شود. در صورتی که یکی از این دو ویژگی در رای صادر شده وجود نداشته باشد آن رای به عنوان قرار در نظر گرفته می شود.

جهات و سایر نکات اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی در قانون دیوان عدالت اداری به صورت مستقل تعریف نشده است. اما در همین قانون جهات مربوط به آن مشخص شده است. بر اساس این قانون در صورتی که حکم بیش از خواسته صادر شده باشد، در صورتی که حکم خارج از موضوعیت دعوی باشد، اگر در مفاد حکم تضادی وجود داشته باشد، ثابت شود که حکم صادر شده بر اساس اسناد جعلی و غیر واقع صادر شده، بعد از صدور حکم اسناد و مدارک مستدلی پیدا شود که بتواند حکم را تغییر دهد، همچنین در صورتی که حکم صادر شده با حکمی دیگر در خصوص همان دعوی متعارض باشد امکان اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری ایجاد می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جهات اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری نزدیک به جهاتی است که در امور حقوقی عنوان شده است اما با این حال تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. نکته دیگری که باید بدانید این است که ریاست قوه قضاییه می تواند در صورت مشاهده رای قطعی صادر شده که شرایط شرعی را رعایت نکرده می تواند نسبت به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری اقدام کند.

در این خصوص دو مسئله وجود دارد. اول این که خلاف شرع بودن رای صادر شده از شرایط لازم برای اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری توسط ریاست قوه قضاییه محسوب می شود. دو این که در متن قانون از عنوان “آرای قطعی ” استفاده شده است. همانطور که گفتیم رای به دو حالت قرار و حکم تقسیم می شود. با توجه  به این که این امکان وجود دارد که قرار به صورت قطعی صادر شده باشد می توان گفت که ریاست قوه قضاییه در خصوص احکام و قرارهای قطعی صادر شده می تواند نسبت به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری اقدام کند، البته به شرط این که خلاف شرع بودن این آرا محرز شده باشد.

اما در خصوص آثار اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری در نظر داشته باشید که قبول اعاده دادرسی توسط شعب دیوان نمی تواند حکم صادر شده را معلق کند. تنها در صورتی که جهات اعاده اثبات شود امکان نقض حکم و بررسی مجدد دعوی ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×