نزاع دسته جمعی یعنی چی؟

نزاع دسته جمعی یعنی چی؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نزاع دسته جمعی یعنی چی؟

نزاع دسته جمعی یعنی چی؟

نزاع دسته جمعی چیست؟ شرایط نزاع دسته جمعی چیست؟ چگونه می توان نزاع دسته جمعی را اثبات کرد؟ آیا نزاع دسته جمعی جرم است؟ مجازات نزاع دسته جمعی چیست؟ مجازات نزاع دسته جمعی در صورت قتل چیست؟ جرم نزاع دسته جمعی برای تک تک افراد چگونه تعیین می شود؟ کدام نهاد در خصوص نزاع دسته جمعی تصمیم گیری می کند؟ چرا نزاع دسته جمعی از نظر قانون جرم انگاری شده است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص نزاع دسته جمعی چیست؟ چگونه می توان برای نزاع دسته جمعی اعلام جرم کرد؟ ادله اثبات نزاع دسته جمعی چیست؟

نزاع دسته جمعی از جمله اتفاقاتی است که در سطح جامعه رخ می دهد. نزاع دسته جمعی را می توان از جمله جرایم بر علیه شخص دانست. یعنی بر اساس این اتفاق ممکن است تمامیت فیزیکی یک یا چند فرد تحت خطر قرار بگیرد. نکته ای که وجود دارد این است که نزاع دسته جمعی از جمله جرایم قابل گذشت بوده. بنابراین صرفا به واسطه شکایت حداقل یک شاکی خصوص این دعوی قابل اقامه است و در صورت گذشت شاکی دعوی به اتمام می رسد. همچنین نکته ای که وجود دارد این است که مجازات تعیین شده در نزاع دسته جمعی مربوط به تمامی افرادی است که در دعوی حضور داشته اند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که نزاع دسته جمعی دقیقا چیست و در قانون چگونه تعریف می شود؟ همچنین شرایط تحقق یک نزاع دسته جمعی چیست؟ آیا نزاع هایی که به صورت لفظی باشد نیز تحت عنوان این جرم شناخته می شود؟ بررسی شرایط تحقق جرم اصلی ترین ابزاری است که وکیل کیفری می تواند بر اساس آن از موکل خود چه به عنوان متهم و چه عنوان شاکی دفاع کند. نکته ای که باید بدانید این است که بر اساس همین شرایط است که عملا امکان تعیین مجازات و اجرای حکم ایجاد می شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

نزاع دسته جمعی بر اساس مفاهیم

نزاع دسته جمعی را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا برخی مفاهیم مربوط به آن را خوبی بشناسیم. یکی از مهمترین و پایه ای ترین مفاهیمی که در خصوص مسیر کیفری وجود دارد این است که یک فعل در قانون کیفری چگونه به عنوان یک جرم شناخته می شود؟

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند زمانی یک فعل در قانون به عنوان جرم شناخته می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای ان فعل اثبات شود. رکن مادی به آسیب های فیزیکی و قابل اثباتی که توسط فعل وارد شده توجه می کند. در خصوص نزاع دسته جمعی مسلما آسیب های فیزیکی مانند قتل و … می تواند اثبات کننده این رکن باشد.

اما رکن معنوی به نیات و اهداف متهم توجه می کند. به طور مثال اگر آسیب های وارد شده عمدی نبوده و به صورت سهوی اتفاق افتاده باشد عملا نمی توان فاعل را به عنوان مجرم شناخت. اما در یک نزاع دسته جمعی عملا نمی توان این مسئله را چندان مورد بررسی قرار داد. به هر حال یک نزاع به صورت دست جمعی نمی تواند بدون هدف و یا به شکل سهوی صورت گرفته باشد. در این خصوص یک نکته بسیار مهم وجود دارد.

ممکن است فردی که در این نزاع شرکت داشته اما در آسیب وارد شده دخالت نکرده باشد. همچنان به عنوان مجرم شناخته می شود. این مهمترین ویژگی است که در خصوص این جرم وجود دارد. برای اثبات جرم بودن یک فعل لازم است که رکن قانونی در کنار دو رکن دیگر اثبات شود. به طور خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم در این رکن به مصادیق و تعاریف قانون از فعل تحت عنوان جرم توجه می شود.

قانون در ماده 615 مجازات اسلامی نزاع دسته جمعی را تعریف و مجازات آن را مشخص کرده است. در ادامه این مجازات و آثار دعوی مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

آثار و مجازات نزاع دسته جمعی

نزاع دسته جمعی اگر منجر به قتل یا نقص عضو شده باشد تمامی افراد مشارکت کننده در نزاع به یک تا سه سال حبس محکوم خواهند شد. همچنین در صورتی که این نزاع منجر به ضرب و جرح شده باشد تمامی افراد مشارکت کننده به سه تا یک سال حبس محکوم می شوند.

نکته ای که باید بدانید این است که از جمله شرایط اثبات نزاع دسته جمعی این است که حداقل سه نفر در این نزاع شرکت داشته باشد. از طرف دیگر حضور فرد به تنهایی نمی تواند وی را مجرم معرفی کند. در کلام ساده تر فرد نیز باید مشارکتی در این منازعه داشته باشد. حال ممکن است فرد به صورت مستقیم در قتل یا ضرب و جرح شاکی شریک نبوده باشد. اما به سبب مشارکت وی در نزاع، همچنان به عنوان مجرم شناخته می شود.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که محکومیت های گفته شده مانع از اجرای احکام دیگر مانند قصاص یا دیه نخواهد بود. به طور مثال اگر فردی در این منازعه کشته شده باشد، تمامی افراد مشارکت کننده در منازعه به مجازات گفته شده ( یک تا سه سال حبس ) محکوم خواهند شد. اما در صورتی که قاتل یا قاتلین مشخص باشد شرایط اجرای حکم قصاص یا پرداخت دیه برای آن ها ایجاد می شود. اما در صورتی که قاتل یا قاتلین مشخص نباشد تمامی افراد مشارکت کننده در منازعه به عنوان قاتل شناخته می شوند. در این حالت امکان قصاص برای شاکی از بین می رود و وکیل وی تنها می تواند نسبت به دریافت دیه اقدام کند.

همچنین در نظر داشته باشید همانطور که گفته شد نزاع دسته جمعی از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می شود. بنابراین با گرفتن رضایت از طرف شاکی می توان نسبت به اتمام دعوی اقدام کرد. همچنین در نظر داشته باشید که لزومی برای حضور شاکی در منازعه نیست. به طور شخص ثالثی که از کنار منازعه می گذشته و آسیب دیده می تواند نسبت به این مسئله شکایت کیفری داشته باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×